Håller på att fundera på hur jag enklast ska bygga ut. Har idag en rektangulär huskropp med sadeltak. På grund av tomtgränser så kan jag inte bara förlänga huskroppen. Funderade på att placera utbyggnaden lite snett som visas på bilden nedan.

Grön = gamla huset
Blå = utbyggnad

Skiss av hus med sadeltak, grönt markerar befintligt hus, blått är tänkt utbyggnad och röd linje visar sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan, hur gör man enklast vid den röda linjen?

Det nya sadeltaket på gröna huskroppen kommer ligga i samma linje som gamla taket och hela det nya taket kommer hamna högre än det gamla.

Någon som har tillgång till en byggnadsbeskrivning för hur man bygger ihop enklast, eller lite inspirationsbilder?

Jag rekommenderar att detaljstudera mötet i ett 3-d program, t.ex. SketchUp. Pröva att förskjuta volymerna i förhållande till varandra. En bra plåtslagare bör du ha med dig från början. Han vet hur anslutningarna ska lösas.

J justusandersson skrev:
Jag rekommenderar att detaljstudera mötet i ett 3-d program, t.ex. SketchUp. Pröva att förskjuta volymerna i förhållande till varandra. En bra plåtslagare bör du ha med dig från början. Han vet hur anslutningarna ska lösas.
Tack för informationen! Efter att ha pillar runt lite så har jag kommit fram till att utbyggnaden kanske borde se ut så här för att utnyttja tomten bäst:
Skiss av husplan med utbyggnad och markerade avstånd från tomtgräns.
Skapa konto

Röda sträcket är 4m ifrån tomtgräns.

Då är frågan hur takstolen blir i den del som markerats med blått. Kan man ha en sadeltakstol där det går att inreda vinden med ett sådant utseende på taket?

Annars kan man tänka sig utbyggnad i vinkeln också, om det finns plats åt det hållet?
Skiss av potentiell utbyggnad i vinkeln på befintlig byggnad.
Skapa konto

Anna_H Anna_H skrev:
Annars kan man tänka sig utbyggnad i vinkeln också, om det finns plats åt det hållet?
[bild]
Absolut! Men hur ser taket samt takstolarna ut med den lösningen? Helst vill jag dock inte att utbyggnaden ska gå upp på sidan av huvudbyggnaden pga uteplatsen kommer tappa lite soltid. Uteplatsen ligger "ovanpå" den orage boxen och solen rör sig från vänster till höger typ.

Takstolarna tror jag inte ska vara något problem. Det är viktigt att fundera över hur tillbyggnaden påverkar det befintliga. Finns det utrymmen som blir mörka pga tillbyggnaden? Fördelen med förskjutna tillbyggnader är många gånger att befintliga gavelfönster kan behållas. Visa gärna en hel situationsplan med norrpil. Det underlättar bedömnngen.

J justusandersson skrev:
Takstolarna tror jag inte ska vara något problem. Det är viktigt att fundera över hur tillbyggnaden påverkar det befintliga. Finns det utrymmen som blir mörka pga tillbyggnaden? Fördelen med förskjutna tillbyggnader är många gånger att befintliga gavelfönster kan behållas. Visa gärna en hel situationsplan med norrpil. Det underlättar bedömnngen.
Lägger upp mitt orginal förslag samt Anna_H:s förslag på huskropp på sittuationsplanen. 4m ifrån tomtgräns är markerad med rött streck.

Situationsplan med två förslag på husplacering, röda linjer markerar 4m avstånd från tomtgräns, norr är uppåt.
Skapa konto

Situationsplan med två förslag på husplacering och rött streck som markerar 4 meter från tomtgräns.
Skapa konto

Norr är norr på bilderna ifrån sittuationsplanen. Det jag tänker med allternativ 2 är att uteplatsen (gröna rutan) kommer bli skuggad.

Det är framför allt kvällssol som man vill ha på uteplatser, vilket sommartid betyder nästan nordväst. Någon skuggningsrisk kan jag inte se. Södersol står dessutom högt. För en lyckad tillbyggnad måste du laborera både med byggnadsvolymerna och med den möjliga planlösningen. Det är väldigt lätt att göra meningslösa tillbyggnader som fördärvar lika stor yta som de tillför.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.