Håller på att fundera på hur jag enklast ska bygga ut. Har idag en rektangulär huskropp med sadeltak. På grund av tomtgränser så kan jag inte bara förlänga huskroppen. Funderade på att placera utbyggnaden lite snett som visas på bilden nedan.
Grön = gamla huset
Blå = utbyggnad
Frågan, hur gör man enklast vid den röda linjen?
Det nya sadeltaket på gröna huskroppen kommer ligga i samma linje som gamla taket och hela det nya taket kommer hamna högre än det gamla.
Någon som har tillgång till en byggnadsbeskrivning för hur man bygger ihop enklast, eller lite inspirationsbilder?
Grön = gamla huset
Blå = utbyggnad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan, hur gör man enklast vid den röda linjen?
Det nya sadeltaket på gröna huskroppen kommer ligga i samma linje som gamla taket och hela det nya taket kommer hamna högre än det gamla.
Någon som har tillgång till en byggnadsbeskrivning för hur man bygger ihop enklast, eller lite inspirationsbilder?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag rekommenderar att detaljstudera mötet i ett 3-d program, t.ex. SketchUp. Pröva att förskjuta volymerna i förhållande till varandra. En bra plåtslagare bör du ha med dig från början. Han vet hur anslutningarna ska lösas.
Tack för informationen! Efter att ha pillar runt lite så har jag kommit fram till att utbyggnaden kanske borde se ut så här för att utnyttja tomten bäst:J justusandersson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda sträcket är 4m ifrån tomtgräns.
Då är frågan hur takstolen blir i den del som markerats med blått. Kan man ha en sadeltakstol där det går att inreda vinden med ett sådant utseende på taket?
Absolut! Men hur ser taket samt takstolarna ut med den lösningen? Helst vill jag dock inte att utbyggnaden ska gå upp på sidan av huvudbyggnaden pga uteplatsen kommer tappa lite soltid. Uteplatsen ligger "ovanpå" den orage boxen och solen rör sig från vänster till höger typ.Anna_H skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takstolarna tror jag inte ska vara något problem. Det är viktigt att fundera över hur tillbyggnaden påverkar det befintliga. Finns det utrymmen som blir mörka pga tillbyggnaden? Fördelen med förskjutna tillbyggnader är många gånger att befintliga gavelfönster kan behållas. Visa gärna en hel situationsplan med norrpil. Det underlättar bedömnngen.
Lägger upp mitt orginal förslag samt Anna_H:s förslag på huskropp på sittuationsplanen. 4m ifrån tomtgräns är markerad med rött streck.J justusandersson skrev:Takstolarna tror jag inte ska vara något problem. Det är viktigt att fundera över hur tillbyggnaden påverkar det befintliga. Finns det utrymmen som blir mörka pga tillbyggnaden? Fördelen med förskjutna tillbyggnader är många gånger att befintliga gavelfönster kan behållas. Visa gärna en hel situationsplan med norrpil. Det underlättar bedömnngen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norr är norr på bilderna ifrån sittuationsplanen. Det jag tänker med allternativ 2 är att uteplatsen (gröna rutan) kommer bli skuggad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är framför allt kvällssol som man vill ha på uteplatser, vilket sommartid betyder nästan nordväst. Någon skuggningsrisk kan jag inte se. Södersol står dessutom högt. För en lyckad tillbyggnad måste du laborera både med byggnadsvolymerna och med den möjliga planlösningen. Det är väldigt lätt att göra meningslösa tillbyggnader som fördärvar lika stor yta som de tillför.
Klicka här för att svara

