Det är dags att renovera badrummet efter en vattenskada i golvet. En byggfirma via försäkringsbolaget har inspekterat men drog sig ur då det skulle krävas mer jobb än bara skadeåtgärd.

Vi har en bastu som man når via duschen, där bastudörren är endast 70 cm från duschen och bör därför ingå i zon 1. Under dörren finns det en sockel som motar iväg vatten från duschen men någonstans här har vattenskadan sitt ursprung. Det har tidigare varit platsmatta under bastugolvet.

Byggfirman hade som förslag att ta bort sockeln och ha lutande golv med tätskikt i bastun mot golvbrunnen i duschen, samt se till att det är tätskikt och kaklat runt dörröppningen samt tätskikt en bit in på väggarna i bastun.

Jag vill förstå problematiken bättre och vad som är möjligt.

1. Skulle det vara något problem att göra hela bastun till zon 1 men ändå ha bastupaneler i trä?
2. I så fall hur skulle panelerna fästas mot väggen?
3. Vore det vettigare att bara ordna enligt zon 1 just en meter från duschen och sedan köra zon 2 resten av vägen?
4. Räknas zonen som en radie från duschen? Jag undrar hur det påverkar att ha en kaklad dörrkarm inom denna meter i zon 1.

Jag bifogar en skiss. De gråa linjerna är glasvägg/glasdörr. Tips och råd tas tacksamt emot!

• Skiss av badrum med bastu och dusch, markerade zoner och aggregat, för diskussion om renovering och vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.