Försöker konstruera ett special tak under en altan. Altanen befinner sig ovanför ett "uterum". Altangolvet kommer förmodligen att bestå av ett antal "plattor" / trall trä / komposit (gärna tät trall)? som ligger löst för enkel rengöring av taket under golvet.
För att behålla takhöjd i utrymmet under altanen hade jag först tänkt lägga råspont med en lutning (ca 15cm på 4 meter). Detta "tak" hade jag sedan tänkt klä in med takpapp, dvs. både golvåsar och råspont (samt lägga trallen direkt på takpappen över golvåsarna). Golvåsarna skall vara impregnerade (just nu är dessa 195 x 45 mm).
(Försöker få koll på vilket avstånd mellan golvåsarna som behövs för att klara lasten - snöras - kanske blir en 30-40cm?)

Men så började jag titta på takpapp och inser att den inte kommer att bli diffusionsöppen...
Kändes som att den konstruktionen kommer att ruttna ganska snabbt - eller???
Sedan kommer nog pappen bara gå att lägga åt ett håll (i flera lager) - Golvåsarna kommer inte att sticka upp något längst in och nästan hela golvåsen kommer att kläs in längst ned i takpapp. Måste nog även lägga en plåt över nockarna för att inte trallen ska fastna i pappen...

Började tänka på helt plåt, men alla veck kan bli ett problem?. Råsponten kanske man skulle kunna hoppa över. Men då kommer det kanske att börja droppa kondensvatten från taket?

Velar i frågan om det ska bli något undertak under golvåsarna.. (i så fall endast för det estetiska)

Vilka möjligheter finns?

Välj EPDM gummi istället för takpapp eller plåt. EPDM duk är bättre och billigare än både plåt och takpapp. Lägg en blindbotten med lutning mellan altangolvsreglarna och lägg EPDM duken över reglar och blindbotten. Sedan skruvar du trall över. Du får fundera ut ett sätt att samla upp regnvatten med hängrännor beroende på hur det ser ut hos dig. EPDM duk kan köpas som hel utan skarvar på postorder i trädgårdsdammbutiker.

Intressant! (Tack för svar!)
Har inte tänkt på den lösningen.
Hittade en butik som säljer EDPM .: https://www.rubberstock.se/gummiduk-och-packningar/

Dock uppstår några frågor.
A) Vilken tjocklek kommer att bli bäst? (verkar finnas från 1mm till 20mm?)

B) Är denna typ av gummimatta armerad? (formstabil i alla tjocklekar som bygg plast?)

C) Eftersom blindbotten kommer att luta, blir det svårt att lägga något "plant" över allt. Det kommer att gå betydligt mer EPDM längst ut på "taket" än längst in. Vilket kommer att medföra att gummit kommer att bli vikt / nästan dubbel längst in.
(Spelar det någon roll? eller kommer dukten att skatas med så tvära veck?)

D) Kanske gummit kommer att lägga sig "luftigt" runt konstruktionen när kondens bildas på undersidan duken så inte röta uppstår? (eller kommer denna fukt att förbli i konstruktionen?

E) Kommer EPDM gummit att klara punktbelastningen från snötrycket? Blir ganska tungt på trallen.

Det kommer att bli en dropplåt längst ut som för regnvattnet till hängrännan.
Trallen hade jag inte tänkt skruva fast (blir "hål" i taket &/ gummit)

A) Max1 mm. 0,7mm borde gå bra också. Jag köpte en 1mm duk från boanäs.
B) Inte armerad men den känns tjock och tålig. Den är tung och helt omöjlig att dra sönder för hand. Inga problem att gå på den under byggprocessen. En stor fördel med EPDM är att den är UV tålig. Den åldras inte alls av solljus och kan därför till skillnad från takpapp ligga under trallen hela trallens livslängd utan att materialet åldras.
C) Räkna ut hur lång längd det blir med vecken runt reglarna. Själva duken blir ju bredare längst ut. Själv limmade jag med Tec7 lim och byggfog runt ändarna längst ut så duken rätas ut och fallet blir bra. Jag har bara kommit hit pga att en byggställning står ivägen. Men tanken är att sträcka ut duken, fästa trallen, dra upp duken på ytterväggen och klippa rent längs med kanterna (ta lite extra så är det inte så noga att lägga den precis rätt).
D) Duken är helt vattentät. Blir ingen kondens under så som med plåt. EPDM används som takduk på platta tak.
E) Ja.

Jag tänkte skruva fast trallen, tror inte det kommer läcka så mycket genom trallskruvarna. Bifogar en bild på duken som jag lagt ut provisoriskt. Det ligger lite grejjor under men det kommer bli bra när den sträcks ut. Det finns mycket inspiration på youtube och pinterest om att få torrt under altangolv med EPDM.
fr_349_size400.jpgfr_348_size880.jpg

Delvis renoverat trägolv utomhus, med nya och gamla trallbrädor synliga, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis täckt takstom med presenning och synliga träbjälkar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för bilderna och för tipset till Boanas dammduk EPDM-gummi
Gummit verkar väldigt följsamt, enligt bild (kommer nog att bli bra till ditt projekt)
Är det ett "riktigt" tak du håller på med? (Känns som det lutar lite)

Gjorde en skiss, för att försöka beskriva mitt önskemål lite bättre :D

Skiss av altanens uppbyggnad med trall, golvåsar, råspont och droppplåt i två perspektiv.

Altangolvet (trallen) kommer att täcka ca 4 x 4 meter (är inte inritad från sidan i skissen).
Om hela ytan ska täckas - upp och ned över alla golvåsar, behövs ca. 2,5-3m mer gummi längst ned
(som måste "trollas bort" - längst upp)

Det egentliga behovet, är bara att få tätt mellan golvåsarna. dvs. att täcka råsponten så inte regnvatten rinner ned under, skulle räcka för mig.

- Med EPDM-gummit som tak, kanske det inte längre behövs någon luftning, - även om det verkar forma sig väldigt tätt och vad jag förstår är gummit även diffusionstätt. (vilket jag såg som problem med takpapp)

Varför jag funderar på trall ovanpå åsarna, är att löv / frön mm. kommer att falla mellan springorna i trallen (Har inte hittat någon annan/bättre golvbeläggning som löser detta) och om behovet uppstår att rensa, blir det "enkelt" att lyfta på en trall och spola "taket". (hur mönstret på trallen ska se ut är ännu inte bestämt..)

Kommer även att fundera på något nät längst ut på altanen, så inte oönskade bon av diverse slag kommer att hamna där. :cool:

Jag har precis gjort en liknande lösning med taket infällt mellan reglarna. Min altan har bara en dryg meters höd, men jag förvarar gräsklipparen där, och vinterförvarar lite krukor och liknande.

Tänkte först något med råspont och papp. Men valde en enklare lösning. Jag köpte billigast möjliga plasttak, skar till strimlor som passade. Dess vilar då på läkt som går på tvären mellan reglarna. För att få tätt mellan plast och regel har jag satt fönsterbleck på reglarna. Detta verkar hålla tätt.

A Albireo skrev:
Är det ett "riktigt" tak du håller på med? (Känns som det lutar lite)
Jag har altan i två våninigar och bilden visar blindbotten i mellanbjälklaget. Blindbottens funktion är att hålla upp duken så det inte bildas lokala vattenpölar då min lutning endast blev 1 grad samt underlätta läggningen så man slipper balanserar på reglarna. Vattnet samlas upp i hängränna utanför yttersta bärlinan liksom din skiss. Taket till undre altanen ska jag klä in med träpanel. Googla på epdm dry under deck så får hittar du massor av amerikanska projekt. Jag funderade på plåt, takpapp, underlagsduk, plasttak, etc mellan reglarna men kom fram till att epdm skulle bli enklast att lägga, hålla trallens livslängd, vattentätast och det var dessutom billgaste m2-priset. Diffusionstätheten är jag inte orolig för. Men vi får se hur det blir, det är ju inte klart ännu...

Tack för idéerna!
H hejhopp skrev:
Jag har altan i två våningar och bilden visar blindbotten i mellanbjälklaget. Blindbottens funktion är att hålla upp duken så det inte bildas lokala vattenpölar då min lutning endast blev 1 grad samt underlätta läggningen så man slipper balanserar på reglarna. Vattnet samlas upp i hängränna utanför yttersta bärlinan liksom din skiss. Taket till undre altanen ska jag klä in med träpanel. Googla på epdm dry under deck så får hittar du massor av amerikanska projekt. Jag funderade på plåt, takpapp, underlagsduk, plasttak, etc mellan reglarna men kom fram till att epdm skulle bli enklast att lägga, hålla trallens livslängd, vattentätast och det var dessutom billgaste m2-priset. Diffusionstätheten är jag inte orolig för. Men vi får se hur det blir, det är ju inte klart ännu...
(Kul med bilder)
Tog kontakt med Boanäs om EPDM-duken kan tåla impregnerade åsar / linolja mm. de svarade "Frågan om impregnering är svår. Dammduken är ju tänkt till trädgårdsdammar där den typen kemikalier är bannlysta. Dock tror jag inte att vanlig träimpregnering ska vara några problem.När det gäller linolja så finns anledning till viss försiktighet: Syntetgummi liksom tjärpapp framställs av olja så vissa sorters olja kan påverka livslängden på duken. Osäker på vilken effekt linolja har på EPDM duk men jag skulle om möjligt undvika direktkontakt. Tror som sagt att detta även gäller tjärpapp."

Bra tips att Googla på epdm dry under deck visade flera olika lösningar. Detta med avrinning under golv verkar vara mer ett amerikanskt önskemål, de verkar även ha mer anpassade produkter.

Tittade på Tec7-limmet
Vilket lim... fungerar till allt (nästan). Dock inte på mina impregnerade golvåsar.. Funkar det till EPDM duken?

Kommer du @hejhopp att låta hela golvet luta 1 grad? (man kanske inte kommer att märka något när man går på det?)

H hempularen skrev:
... Tänkte först något med råspont och papp. Men valde en enklare lösning. Jag köpte billigast möjliga plasttak, skar till strimlor som passade. Dess vilar då på läkt som går på tvären mellan reglarna. För att få tätt mellan plast och regel har jag satt fönsterbleck på reglarna. Detta verkar hålla tätt.
Inte heller en dålig lösning, men standard fönsterblecken är väl bara 1 - 1,5m? (just nu skulle jag behöva ca. 60st * 1,5m...)

Nu är det ca. 80cm mellan åsarna, men det är beräknat med en bärlina på mitten. (fritt spann 2m)
Har tagit bort bärlinan (fritt spann 4m) och måste förstärka upp golvåsarna, så dessa håller när snön rasar från hustaket..
En idé, utan att kunna räkna på hållfastheten, var att sätta en golvås till mitt emellan dvs. ca 40cm mellan. (det medför 10 fack mellan åsarna - se skiss ovan).

Skulle det bli lika starkt att sätta golvåsarna nära varandra? (fortfarande cc 75 - eller vad det blir)? Det skulle halvera antal fack mellan åsarna... (men om detta startar jag en ny fråga)

När jag läste om limmet Tec7 nämnde de om Skeppsgolv... Kanske är det detta jag ska satsa på? Luta det någon grad så vattnet rinner utåt....

• Gilla
Marco Blixt
  • Laddar…
Gammelnörden
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kan det här vara något? [länk]
Väldigt intressant förslag. Ju mer jag har tittat på lösningen ju bättre blir den.
Allt vatten kommer att samlas i en "ränna" och i sin tur medför det att undertaket förmodligen kommer att hålla sig "renare".
Vill man vid rengöring köra "trädgårds slang" lösningen, fungerar även det bättre med en tydlig ränna.
Plåten verkar även behandlad så att det inte uppstår några galvaniska strömmar mellan plåt och det impregnerade reglarna (med en massa olika metaller). Lösningen verkar också så genomtänkt att det aldrig blir mer än 2st plåtlager ovanpå åsarna. (höjdskillnaden av plåten blir också förmodligen försumbar - ca 0,5mm.).
Något jag funderat på, är om det kommer att uppstå "kondens dropp" från plåten. Men i mitt fall tror jag inte det kommer att ske, eftersom temperatur skillnaden ovanför och under plåten kommer att bli marginell.
Kommer nog att välja denna lösning.
(Men ska först bestämma vilken typ av golv jag vill ha - kanske lägger pengarna på ett tätare golv?)

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.