P
Pucco: Jag har renoverat min hall med putsade väggar på lättbetong där dörrkarmarna var monterade innan putsnig. För att få ihop det fick jag fräsa ur extra på baksidan av listen och använda kombinerat lim och spik samt sätta i press medans limmet torkade. [bild]
13 svar · 6,5k läst
·
S
sawdustmaker: [citat] det där ser ju perfekt ut. Tackar!!!
2 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Lecablock är det naturliga valet för den murade väggen. Gå in på Webers hemsida och titta efter projekteringsanvisningar. Där står allt du behöver veta om armeringsbehov mm. Eftersom du bara har 95 mm isolering i övriga väggar är det tveksamt om isoblock gör någon nytta. Ett 350 mm brett lecablock med puts ligger nog i närheten av 95 mm mineralull.
1 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Limträbalk kan fungera om du väljer en som är tjock och låg. Det kan behövas kraftigare infästningsdon än balkskor., det beror på spännvidden. HEA bak känns orealistiskt om du inte ska riva halva huset. Vid ett nybygge hade det gått alldeles utmärkt.
1 svar · 1,2k läst
Himax
Himax: Då skulle jag köpt planhyvlat virke och fräst isåfall.
3 svar · 1,6k läst
Turbo-Danne
Turbo-Danne: [citat] Tack för hjälpen. Hoppas på det bästa. :)
12 svar · 2,6k läst
·
Z
Zingonr1: [citat] Hahaha ja men då snyggare än den "stegen" vi har idag.
25 svar · 6,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Okej, man kan ju låta spaljén avslutas så att det ser ut ung. som det där räcket: https://h24-original.s3.amazonaws.com/189923/21636222-vEJK0.jpg https://cdn3.cdnme.se/4658708/8-3/trappa2_590e33c79606ee1d3f412ec3.jpg https://cdn.blocket.com/static/2/images_full/19/1960091587.jpg
3 svar · 3,2k läst
·
Nicro
Nicro: 8-10mm nylonplugg, 6-8 mm skruv som går igenom pluggen ca 5mm när du lagt till tjockleken på fästet räcker långt.
2 svar · 910 läst
G
Glastron: Tack för svar Bengt, jag är nog dålig på att söka, eller så är jag lite dum ;-) Om jag tar vanlig råspont så är ju not och fjäder lika långa så det blir inga gap mellan brädorna, var hittar du de brädor du visar på din bild? De ska ju även vara dubbelfasade, precis som på din bild.
5 svar · 6,2k läst
·
J
justusandersson: Det bästa är kraftigare beslag och genomgående bult. Är montaget synligt måste det absolut vara något sådant. Hålplattor och ankarskruv är för klena. Bifogade bild brukar jag använda som exempel. [bild]
7 svar · 5,9k läst
·
T
tlundberg: Satsar på att hitta ett fäste med medföljande skruv. Men då återstår bara frågan om det kommer hålla att hänga i OSBn i taket...
105 svar · 71,7k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Lång skruv förborra och försänk limma i mellan
3 svar · 5,9k läst
·
N
noupe: Om du syftar på det välkända mönstret ”Virvarr” (av Sigvard Bernadotte) som fanns på vissa ”Perstorpsplattor” så finns det fortfarande. Har t.o.m. diskuterats på detta forum med samma frågeställning som du: https://www.byggahus.se/forum/threads/perstorp-virrvarr-laminat-var.131863/ Edit: Verkar som att det länkade snickeriet i tråden fortfarande säljer laminatet (ÅF till
2 svar · 7,1k läst
prototypen
prototypen: Jag använder klingan för aluminium och det ger halt rena snitt i plexi. Aluklingan har negativ spånvinkel vilket kanske är magin. Protte
8 svar · 5,8k läst
P
proffsrik: [citat] Bra bilder, tack! Jag testar detta nu enligt bild så får vi se om det håller. Är ju bara 700mm spännvidd och ingen last ovanifrån.
9 svar · 5,5k läst
·
F
Fredrik-: Uppdatering för den som kan vara intresserad. Hittade stort urval av bultar på lantmännens: https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmma_e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@op.EQ=09120210120 Innan jag han få hem det så hittade jag samma bultar i lösvikt på karl hedin i Hedemora.
4 svar · 1,7k läst
P
Anonymiserad 255302: [citat] Tack, men var faktiskt förbi lokala stålstället i eftermiddags och shoppa loss en HEA200 och två kkr 70x70x4. När jag såg Hea’n insåg jag att det kommer med råge vara det stabilaste i vårt 70talspapphus.
10 svar · 4,9k läst
·
S
Slarvpellen: [citat] Lättbetong är stabilt, det gillar bara inte punktbelastningar. Litegranns om fogskum, lätt att trycka in ett spik men trycker du jämnt med handflatan på fogskum kommer det vara helt stumt. Nåt som tenderar att bli superstabilt är att limma vanliga nylonplugg med PL eller MS-Polymer-lim. Viss fastsättning går att göra med grövre träskruv direkt utan plugg. Dock inget med
9 svar · 16,9k läst
·
J
justusandersson: Man kan ofta inte vara helt säker när det gäller plankhus, men här är jag det.
3 svar · 3,1k läst
·
Greven29
Greven29: [citat] I detta fallet var det en konstruktör som tog fram detaljritningen på denna lösning. Så jag är helt säker på att det kommer hålla. Är ju i princip bara lasten från golvet som belastar balken. Resultatet blev ett helt stumt golv.
4 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Det går inte att lösa bjälklaget med vanligt konstruktionsvirke 45x220 C 24 utan mittbalk. Inte ens om man lägger det på c/c 300 mm. Alternativen är limträ eller Kertobalk. Det klenaste limträalternativet är 42x270 c/c 600 med skruvlimmad golvspånskiva. En sådan limträbalk kostar nog drygt 500 kr styck. Jag har inga grunddata på Kertobalkar men tittar man i deras broschyr så borde
6 svar · 6,0k läst
·
Andreas266
Andreas266: Jag är i gång med att renovera ett förråd i källaren och behöver lite rådgivning. Jag vill göra väggarna starkare för att orka hålla uppe ett hyllsystem från IKEA/Elfa så därför rev jag av den gamla fanerliknande panelen och gipsväggarna som satt där. Tanken är att sätta dit OSB och sen dit med ny gips. Frågan är dock hur jag ska göra med bakväggen? "Reglarna" som sitter
0 svar · 1,5k läst
·
R
redpill: Har köpt mig ett brandskadat hus och måste isolera om kåken, kommer gå åt mycket isolering, är ca 250m2 boyta som ska isoleras om. Försökte googla men hittar ingenting om att köpa isolering direkt ifrån tillverkare/grossist, måste ju gå att få ner priset rätt rejält känns det som om man slipper gå via en byggmarknad som vill ha betalt för lagerkostnaden + marginal. Några tips?
0 svar · 811 läst
Janus82
Janus82: När man har plywood i våtrum så är det för att man vill följa våtrumsvägg 2012 som är supersmidig och en framtidssäker lösning. I vanliga rum använder de flesta OSB istället för plywood eftersom det är billigare men ändå nästan lika starkt.
17 svar · 5,1k läst
useless
useless: Plasten i sig är inget fel, men sitter den på fel sida om isoleringen så kan det bildas kondens.
5 svar · 1,9k läst
·
C
carra: Min far hade i sin lägenhet en ventilationstrumma med en "brädvägg" i slutet av trumman...Det visade sig att "ventilationstrumman " enbart ledde till grannens lägenhet... Snacka om ventilation:D:D
8 svar · 5,8k läst
·
surris
surris: [citat] Okej trodde det var en källare. Plåten leder ju värme bra och blir lätt kallare än omgivande luft vilket gör att det lätt fäller ut kondens om luften är varmare.
5 svar · 1,6k läst
·
P
Per_Eriksson: Nu har väggen varit riven och ersatt med 4 80x80 pelare sen i Februari nån gång och mina referenspunkter har inte rört sig nånting så det verkar funka.
7 svar · 5,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.