Hej!
Undrar om någon här på forumet har använt sig av Fermacell fibergips och hur ni har spacklat dessa. Dessa skivor är inte så lätta att hitta och ännu svårare är det att hitta deras rekommenderade produkter för spackling eller sammanfogning. Kan man använda sig av produkter för vanliga gipsskivor (grovspackling, finspackling etc.) och blir resultatet lika bra?
Tack på förhand.

Om du ska vara noga, så använd det spackel som tillverkaren rekommenderar.
Om du hittar en återförsäljare som har det på hyllan så kolla noga så hållbarheten inte gått ut.

Fermacell anger en hållbarhet på 1 år, tror jag det var, men det är väldigt otydligt märkt på burken.
Det är en sifferkod, som du i princip får kontakta Fermacell för att få reda på tillverkningsdag.

Heltokigt enligt min åsikt.

Spacklet är inte särskilt dyrt och lättarbetat, så det finns ingen anledning att chansa på en annan icke rekommenderad produkt, som kanske i slutändan visar sig inte fungera som önskvärt.

Din profil anger inte var du bor, uppdatera gärna, men om du bor i Skåne så kan jag tipsa om bygghandlare som håller spacklet i lager.

Välkommen hit!

Ska man följa deras rekommendationer är det först fermacell SK spackel och så fermacell fogspackel med fermacell pappersremsa i skarvar som gäller och sen efter det bredspackling med fermacell finspackel...

Jag använde någon skiva i ett badrum (tror det var fermacell men lite osäker eftersom det var från någon utförsäljning på Bauhaus...) och jag använde vanligt badrumsspackel och det hänger uppe än idag (målad vägg)...

Jag tycker att XLBygg haft fermacell i något reklamblad men fråga mig inte vilket år jag såg det...

roland53 skrev:
Om du ska vara noga, så använd det spackel som tillverkaren rekommenderar.
Om du hittar en återförsäljare som har det på hyllan så kolla noga så hållbarheten inte gått ut.

Fermacell anger en hållbarhet på 1 år, tror jag det var, men det är väldigt otydligt märkt på burken.
Det är en sifferkod, som du i princip får kontakta Fermacell för att få reda på tillverkningsdag.

Heltokigt enligt min åsikt.

Spacklet är inte särskilt dyrt och lättarbetat, så det finns ingen anledning att chansa på en annan icke rekommenderad produkt, som kanske i slutändan visar sig inte fungera som önskvärt.

Din profil anger inte var du bor, uppdatera gärna, men om du bor i Skåne så kan jag tipsa om bygghandlare som håller spacklet i lager.
Tack för svaret. Jag är från Helsingborg. Försökte hitta återförsäljare på deras hemsida men det gav ingen lista. Vet du vem som har deras grov- och finspackel?
Vad tycker du om deras skivor, håller de det Fermacell lovar? Jag är ute efter att lätt kunna skruva fast på väggar men samtidigt ha en bra ljudisolering.

• Gilla
Simon J
  • Laddar…
Tack!
Jag hittar skivorna hos flera återförsäljare, det är däremot mycket svårare med deras tillbehör. Man vill juh följa tillverkarens rekommendationer men det blir lite svårt när man inte kan hitta produkterna. Frågar man de som säljer deras skivor så har de ingen aning om det fungerar med vanlig spackel eller inte. Många trodde också att det var helt vanliga dyra gipsskivor de sålde :) När man får sådana svar litar man inte sen på det de säger. Men hos dig verkar det fungera. Jag får se, hittar jag inget får jag prova med vanliga produkter.

• Gilla
Jonte58
  • Laddar…
Jag skulle vara väldigt förvånad om vanligt spackel inte fungerar lika bra. Tänk dock på att välja spackel efter utrymme, badrum, källare, garage, etc...

Tack för era svar. Jag fick också tag på Fermacell och de sa att det inte skulle vara några problem att använda en annan fabrikat på spackel eller övrig material som används vid arbete med gipsskivor. Andra tillverkare har också spackel som är mer lämplig för arbete med fibergips.

Ja, jag har också fått svar från Fermacell att annan spackel var godkänd av Fermacell, minns inte nu vilket fabrikat, MEN endast som finspackel ovanpå Fermacells egen spackel som skulle vara i botten.
Tydligen olika svar beroende på vem som svarar hos Fermacell....

PoG i Södra Sandby hade spackel mm i lager.

XL i Skurup har 900 skivor + spackel i lager.

Skivan är TUNG och bra att skruva i utan plugg - bra bärighet.

Om du ska jobba med den ensam kan jag rekommendera 900 bredd - annars blir det tungt att hantera.

Virkeshuset i Järlåsa 2mil väster om uppsala har också i lager

Bättre sent än aldrig :-)

Känns ju som lite uppförsbacke för TS att hämta i Uppsala eftersom han bodde i Helsingborg.:cool:
Det var ju en tid sedan som tråden var aktuell. Skulle vara kul om TS återkopplade vad han tyckte om skivan, vilket spackel han valde och om han är nöjd med resultatet

Ett halv år efter kan jag nu säga att resultatet blev väldigt bra. Vi använde fermacell skivor med raka kanter för både vägg och tak. Dessa limmades fast med fermacell greenline lim. Bredspackling av alla skivor med sadolin spackel (fin).

• Gilla
roland53
  • Laddar…
S srki skrev:
Ett halv år efter kan jag nu säga att resultatet blev väldigt bra. Vi använde fermacell skivor med raka kanter för både vägg och tak. Dessa limmades fast med fermacell greenline lim. Bredspackling av alla skivor med sadolin spackel (fin).
Hej!
Nyfiken på hur det blev med raka kanter, syns inte skarvarna väldigt väl i släpljus? :thinking: Att få tag i skivor med försänkta långsidor är rätt svårt i jämförelse med raka kanter...

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Hej!
Nyfiken på hur det blev med raka kanter, syns inte skarvarna väldigt väl i släpljus? :thinking: Att få tag i skivor med försänkta långsidor är rätt svårt i jämförelse med raka kanter...
Hej!
Skarvarna mellan skivor med raka kanter som är limmade syns inte alls.
Jag har kollat igenom bilderna. Det är faktiskt raka kanter endast på väggar. Till taket använde vi skivor med försänkta långsidor. Kortsidorna limmades. Dessa beställdes från Beijer och tog några dagar att få hem. Kollar man i deras orange book eller montageguide så verkar det som att man endast använder skivor med rak kant på väggar. Ring annars till Fermacell och fråga om man kan använda dessa till tak också, de var väldigt hjälpsamma när jag pratade med de.

Redigerat:
S srki skrev:
Hej!
Skarvarna mellan skivor med raka kanter som är limmade syns inte alls.
Jag har kollat igenom bilderna. Det är faktiskt raka kanter endast på väggar. Till taket använde vi skivor med försänkta långsidor. Kortsidorna limmades. Dessa beställdes från Beijer och tog några dagar att få hem. Kollar man i deras orange book eller montageguide så verkar det som att man endast använder skivor med rak kant på väggar. Ring annars till Fermacell och fråga om man kan använda dessa till tak också, de var väldigt hjälpsamma när jag pratade med de.
Hej!
Ska sätta på väggar, var kanske otydlig :)
Ringde och pratade med dem och de rekommenderade med raka kanter om man tänker bredspackla över, då finns det ingen fördel med att välja med försänkta kanter.
Kommer köpa några skivor och testa innan jag köper på mig för mycket om man blir missnöjd.

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Hej!
Ska sätta på väggar, var kanske otydlig :)
Ringde och pratade med dem och de rekommenderade med raka kanter om man tänker bredspackla över, då finns det ingen fördel med att välja med försänkta kanter.
Kommer köpa några skivor och testa innan jag köper på mig för mycket om man blir missnöjd.
I så fall så är det inga problem alls. Jag har som sagt använt det i hela huset när vi renoverade.
Det e lite mer jobb med dessa då det måste bredspacklas. Det är också tungt och dammar som in i när man ska kapa de. Det är också relativt nytt i Sverige vilket är orsaken till att folk väljer att använda vanliga gipsskivor. Det är helt klart enklare att jobba med vanliga gipsskivor.
Nu i efterhand så tycker jag fortfarande att det var ett bra val då de har en mycket bra ljudisolering och klarar rätt mycket belastning.

• Gilla
Kultypjämt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.