Hejsan,

Jag bor ett Myresjöhus från tidigt 50-tal, nyligen inflyttad och har lite funderingar kring att riva en vägg.

Jag vill riva enligt ritning och bifogade bilder. Takstolar och plank (som inte är delar av takstolarna) är ca70x170 och ligger om vartannat var ca500mm. Vinden ovanför är en kallvind med delvis lagt golv av förre ägaren. En framtida FTX installation samt att nyttja vinden som kallförråd är det tänkt. Så vinden behöver fortfarande vara gångbar.

Väggen jag vill riva är ca 2500mm lång och utgår från murstocken. Takstolarna har en längd på ca 7,5m och jag är lite orolig över längden.

Måste jag växla av då väggen kan vara bärande/avlastande? Söker jag i lathunden så hittar jag inte mina virkesdimensioner eller takstolar. Eller kan det vara så att jag klarar jag mig helt?

Tack på förhand.

Mvh
Fredrik

• Svartvit ritning av ett hus i sektion med markerad vägg intill en murstock för diskussion om borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus från 50-talet med markerad vägg för rivning vid vardagsrummet intill murstocken.
    Skapa konto
  • Inomhusvy med vägg markerad för rivning, TV och möbler syns.
    Skapa konto
  • Interiör av ett rum med två dörröppningar och markerad vägg som användaren önskar riva i ett 50-talshus.
    Skapa konto
  • Kallvind med träbjälkar, isolering och sparade golvplankor.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.