2 878 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Kommer gipsskivorna paja om jag putsar för nära?
Hej!
Har ett garage som står på lecablock på en betongplatta.
På insidan så har jag klätt väggarna med OSB och gips.
Det ser ut så här:

Jag skulle nu vilja putsa lecablocken med puts.
Men fråga är nu om jag drar upp putsen så den kommer i kontakt med gipset, kommer då gipsskivorna paja av fukten i putsen?
Blir jag tvungen att hålla en liten glipa mellan puts och gips?
Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Mvh
Fredrik
Har ett garage som står på lecablock på en betongplatta.
På insidan så har jag klätt väggarna med OSB och gips.
Det ser ut så här:

Jag skulle nu vilja putsa lecablocken med puts.
Men fråga är nu om jag drar upp putsen så den kommer i kontakt med gipset, kommer då gipsskivorna paja av fukten i putsen?
Blir jag tvungen att hålla en liten glipa mellan puts och gips?
Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Mvh
Fredrik
Jo gipsen klarar av putsen, om Du nu inte blötar för mycket på gipsen. Vet inte hur du gjort, står gipsen på Lecan eller går den utanför. Hur som helst så kommer du att få en glipa där, om du endast skall putsa. Varför inte putsa Lecan och spackla skarven upp på gipsen. Väva sen väggarna = grov väv.
så här blev mitt

så här blev mitt

Redigerat:
Hej!
Japp, gipsen hänger lite utanför lecan.
Men hur menar du att det kommer bli en glipa i vilket fall som helst?
Min förhoppning är att kunna dra upp puts på hela lecablocket så det sluter ann mot läppen av gips.
Men den fuktiga putsen kan ju kanske luckra upp gipsskivan.
PS snyggt garage!!!
Japp, gipsen hänger lite utanför lecan.
Men hur menar du att det kommer bli en glipa i vilket fall som helst?
Min förhoppning är att kunna dra upp puts på hela lecablocket så det sluter ann mot läppen av gips.
Men den fuktiga putsen kan ju kanske luckra upp gipsskivan.
PS snyggt garage!!!
Tack, jo eftersom det är olika material, gips och Lecan, så rör dessa olika på sig vid temparaturväxling. Men om gipsen nu hänger ned över Lecan, så kommer ju sprickan nere under gipsen, vilket inte kommer att synas. Sprickan kommer naturligtvis att bli minimal, inte så att du kan kasta in hatten där. Hade ändå kört med spackel, sista biten mot gipsen, då denna sida saknar kartong. Du kan även lägga en tunn list mot gipskanten, putsa fram till listen, när putsen torkat, tar du bort listen och lägger en mjukfog där (syntetisk fogmassa) Som du ser finns många möjligheter, beroende av hur noga du ser på det.
Provar att väcka den här tråden till liv då jag är i samma skede. Har osb och gips 11+13mm som båda är utanför lecan. Blir alltså att putsa upp ca 24mm. Hur löser jag detta på bästa sätt utan att få fukt i gipsen och minsta möjliga glipa?
Svaren finns ju egentligen redan ovan men jag tänkte om någon har provat och om resultatet blev bra?
Mvh
Svaren finns ju egentligen redan ovan men jag tänkte om någon har provat och om resultatet blev bra?
Mvh
Jag fortsätter i denna frågeställning eftersom jag inte tycker det är helt klart.
Om förutsättningarna är likt ovan att syllen står i liv med lecan och osb+gips (24mm) ”hänger” över Leca-kanten och man vill putsa upp så det livar.
Behöver man på något vis sära på skivornas undersida och putsen? Isf hur?
En sak som oroar är fukten i putsen när man lägger. En annan är risken för att vatten sugs upp i putsen och upp till skivorna vid t.ex. snösmältning eller avspolning av golven som man vill kunna göra och är en av anledningarna till att man väljer att bygga med Leca-sockel. En mindre estetisk spricka mellan materialen stör mig inte.
Någon som kan reda ut detta?
Om förutsättningarna är likt ovan att syllen står i liv med lecan och osb+gips (24mm) ”hänger” över Leca-kanten och man vill putsa upp så det livar.
Behöver man på något vis sära på skivornas undersida och putsen? Isf hur?
En sak som oroar är fukten i putsen när man lägger. En annan är risken för att vatten sugs upp i putsen och upp till skivorna vid t.ex. snösmältning eller avspolning av golven som man vill kunna göra och är en av anledningarna till att man väljer att bygga med Leca-sockel. En mindre estetisk spricka mellan materialen stör mig inte.
Någon som kan reda ut detta?
Vet inte hur stor risk det är att gipsen blir blöt av putsen men en idé skulle vara att sätta såna där lister för ytterhörn på gipsad vägg som man blöter och limmar fast. Om du skär bort halva sidan och sen sätter fast den nedtill på gipsen så får du lite skydd för gipsen när du putsar och sen kan du spackla så att du får en snygg skarv. Bara en idé.
Klicka här för att svara