Byggmaterial & Byggteknik
Murkenlurk: tack för svaren! Jag har en del att tänka på nästa gång jag ska ut dit
Jocke Best: [citat] Man kan ju som sagt dra ut parketten hela steget, och sedan ev också lägga på vart steg så att det blir samma höjd på varje. Men det är ju om man själv ställt till det, och inte när det är en firma...
byggarätt: [citat] Fördomar om cellplast sprids i stället för att använda cellplast på rätt sätt och visa på lämpliga alternativ där det är olämpligt!
Grankovitch: [citat] Fick min flir one idag. Enda reglar jag kan se är takreglar på övervåningen mot kallvindan. För värmeförluster och leta golvvärmeslingor funkar den dock mkt bra!
Rabbithole: Man kan "måla" med transparent Epoxy om man vill ha det vattentätt men ändå se betongen. Ytbehandlingar som HTC superfloor är annars praktiskt och slitstarkt.
piko: [citat] Tyvärr så var detta de enda ritningar jag fick ut från kommunen, och jag är helt säker på att några andra ritningar inte finns här hemma. Jag får helt enkelt ha lite is i magen och riva innertaket till våren :) Alternativt kanske jag kan använda en selfiepinne för att nå längre in :D Tack för hjälpen så långt!
Paxman: Inga bilder ännu, men jag har gjort en ritning på hur jag tänker mig göra detta. [bild] De horisontella reglarna är de som redan sitter på väggen. De rödmarkerade är de jag tänkte komplettera med för att få bättre stadga. Gråmarkerat är de fem plywoodskivor jag tänkte skruva upp. Ena skarven hamnar lite knepigt, under högra fönstret, men jag tror inte att det kommer innebära
Berra30: Tänkte riva ut en mellan väg mellan vardagsrum och kök.. Frågan är om takbalkarna vilar på mellanvägen idag, eller skall takkonstruktionen klara detta? Spännvidden är ca 7 m.
Elversson: [citat] Ja där får jag nog sätta upp en tavla eller nå ;)
Zaphod: [citat] Behöver nog en 3-4 skivor i formatet 1x2-3m, så säg för enkelhetens skull 10m2. Vad jag hittat kostar EN skiva som är 105cm x 300cm ca 1200kr, det är inte direkt billigt kan jag tycka.
Mazen: Ställ skåpen på ben i alla hörn, infästningen i vägg görs enklast med ett längre vinkeljärn som skruvas i stommens ovankant alt där beslagen för montering i skena/vägger ska sitta..
-RB-: I ditt fall spelar det inte så stor roll om du tar plywood eller OSB. Plywooden är dyrare men är trevligare att jobba med. Skruv sitter något lite bättre i plywood än i OSB men skillnaden är liten. 12 mm eller tjockare? Som referens kan nämnas att 15 mm plywood är godkänt bakom gips i badrum för att kunna skruva upp saker var som helst. Dvs man måste inte träffa reglar då vid
Workingclasshero: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-fast-kantsten-hur-stor-aer-frysrisken-nu.327730/ Du kanske hittar något matnyttigt här. /W
Matteg01: Nu är vi snart klara med första rummet! Är lite pill innan man får allt rätt! Asfaboarden är hyfsat lätt att få upp ändå, blir lite springer på sina ställen så man vår tejpa endel! passar på att tillägsisolera 45 när man ändå har chansen!
Matte84: [citat] Det finns internit och sen kanske ni hört talas om popcorn-tak? På bilderna ser det ut som typiskt popcorn-tak tycker jag (även om detta nu handlade om en vägg. Inte många tänker på det men popcorn-tak innehåller OFTA asbest.
Galten: Det är helt säkert fuktsläpp, huset är inte dränerat på många år. Jag är väl på jakt efter någon form av ”fusklösning” som håller uppe putsen längre
piko: Ska du dit med en fönsterbräda med lösa konsoller? Isf. hade jag nog gått på @hanbch förslag med klackfoder och bättrat på befintlig smyg med lackfärg. Ser ut som att det kan bli rätt meckigt att få dit en formsågad MDF-skiva/smygbräda.
pjodden: Ja, ser onekligen smidigt ut. Fast jag fattar inte hur man ska få till det med plasten mot väggen. Det är i ett poolhus så jag är noga med att det ska bli så tätt det går. Jag kommer även att köra hattprofiler isf vanlig gles i trä pga risk för fukt.
inxs74: Ja, mycket udda profil har dom flesta sagt. Förstår inte hur man kan klä in hus i denna panel för att sedan helt ta bort den från marknaden. Handlarna var inte ens intresserade att höra med sina återförsäljare, fanns väl ingen vinning i det. Nu fick jag tag i en Woody återförsäljare flera mil bort som hade den på lager så det blir att ta sig dit, segt för två brädor panel. Men
justusandersson: Det var skillnad på folk och folk på den tiden... De som hade din lilla skitlägenhet fick inte ens använda samma trapphus som de finare hyresgästerna i nedre högra hörnet. Dessa hade till och med egen WC i lägenheten. Huset är ju med säkerhet moderniserat fler gånger sedan det byggdes. Ta reda på hur motsvarande utrymme används i övriga våningsplan. De kan hänga ihop. Generellt
justusandersson: Frågan är om det inte är bättre att sätta 45x70 c/c 600 tvärs takstolarna med samma underkant, och skippa glespanelen. Sedan sätter du takpanelen parallellt med takstolarna. Då kan du dessutom slippa skarvar i panelen.
ricebridge: Låter bra att ta dit en utomstående bedömare — helt rätt!
Mekatronikbruno: Finns det olika profiler på takplåt med takpanneprofil? Jag ska komplettera tak som lagts 2012 och behöver skarva med den gamla plåten. Finns det många olika profiler?
Robbery: Det har kommit en ny variant av den, därav den "trasiga" länken https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER_7135/CLS_DRYWALL_ANCHORS_7135/r8866292
carl fabian: Hej! Har tagit upp ett ventilationshål i min vägg in till källare ,byggt 1978.Innaför putsen finns ganska porös väggsten som liknar ärtor men svart,typ lecablock,vad är det för något och innehåller det radon?
Tjrex: https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Tak&v=byggtatningstejp&p=aero-t Använd en öppen tejp Utvändigt.
Lucaskarlsson1: Ta bort marmorskivan och mura med antingen 1, 2, 2/12” tegel efter önskad design sen putsa med c-bruk och sedan måla i önskad färg