G
gusvo085: Ceos säljer inte till privatpersoner...
2 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Och nu kan du spola lite utmed väggen om du tycker eller syns att det samlats lite skit emellan , det torkar upp fort så ingen fara med det, låt trallen sluta en halv cm från vägg.
7 svar · 8,6k läst
·
K
Kristina J: Vårt gamla hus från 40-talet har en oisolerad källare, där vi har tvättstuga, bastu,och förrådsutrymmen. I tvättstugan är väggarna målade, men vi märker nu att putsen sitter lite löst här och var. Hur ska vi åtgärda detta? Vill gärna veta uförligt hur man gör, vilken sorts ny puts, vilken sort färg etc.
0 svar · 1,4k läst
T
Tallberga69: Hej! Har byggt ett garage i sutteräng med blivande lägenhet ovanpå. Hur bör jag göra med diffspärren från övervåningen? Jag har förstått att jag inte ska ha diffspärr i mellanbjälklaget, men jag bör väl då passera mellanbjälklaget med diffspärren? Hur gör jag när det är murat? Se bilder
0 svar · 2,8k läst
·
S
saiter: Går bra att bygga en tillfällig vägg. Mot golvet lägger ni en sån här: 1 [bild] Utlägg plåtregel. ( men den varianten med skumgummi på undersidan.) Den kan ni skruva med tre små skruv som ni inte ser spåren av sen om ni river väggen. Sen ställer ni väggreglarna i utlägget och skruvar fast skivor. //AA
7 svar · 2,5k läst
·
Byggarfredde
Byggarfredde: Edit: Vinkeln blir självklart inte 45 grader, utan 135...
1 svar · 3,1k läst
ColonelKurtz
ColonelKurtz: Vi har lättbetongväggar i sutterängplan, invändigt klädda med glasfiberväv. Nu vill vi ta bort väven och har förstått att det inte är en bra idé att bredspackla över denna om väggen ligger under jord. Har det att göra med fuktvandring? Vad är en bra lösning om man inte bara vill ta bort väven, putsa och måla med silikatfärg? Risken med denna lösning är nämligen att man på
0 svar · 1,2k läst
tttomten
tttomten: Ja som normalhändig klarar du det själv. Noggrannhet och ett vasst stämjärn är en dygd.
1 svar · 2,7k läst
P
Anonymiserad 138940: Hittade denna bit idag då jag fortsatte att riva runt syllen. Tror ni att de är slutet av glasullit? :-)
14 svar · 2,7k läst
·
H
Handyman.: Svarar så att övriga som hittar tråden får svar. Vid dörröppningar, trappor osv. läggs platon fogband. Denna tätar luftspalten, som skall göras enl. Isolas monteringsvägledning. [bild]
3 svar · 8,1k läst
·
S
saiter: I ditt fall så hade jag kontaktat leverantören. Angående om det fins en översida som måste vara uppåt. Hur den förvarats tror jag inte spelar roll. //AA
1 svar · 1,8k läst
A
AnetteL: Aaah Jag har löst det selleri ja, inte jag, men det löser sig Karmen som monteras är faktiskt bara 74mm. Har äntligen hittat en bild på hur det ser ut. Jag sätter partiet i liv med innerväggen så hamnar det på sockeln som är 200mm armerad betong. Tack ändå
14 svar · 2,0k läst
·
M
myrstack: Gjorde något liknande för 3-4 år sedan och den har hållt väl. Misslyckades dock kapitalt att använda slumpartat rivningsvirke och generera något totalt livsfarligt för barnen... I mitt fall sitter kojan mellan 3 tallar, material i ramverk 45x145 som fästs med gissningsvis 6x140 eller liknande i tallarna (som verkar må bra). Min största farhåga var i princip att trädens naturliga
5 svar · 12,4k läst
·
hjerpeee
hjerpeee: Hej, Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Har kollat runt + frågat runt bland folk jag känner alla säger olika. Vi bor på en sandås så det finns ingen direkt fukt runt huset. Alla reglar + isolering är helt torrt. Dom ingjutna golvreglarna har jag plockat bort men även dom var helt torra! (Huset byggdes 1977 och är mexitegel) Skall jag sätta åldersbeständiga byggfolie
0 svar · 2,6k läst
·
Lexington
Lexington: Hur är trallgolvet uppbyggt? Jag använde mig av en 115x115 stolpe till vår pergola, men jag sänkte ner den under trallen och fäste med vinkelbeslag i golvregel. Dålig bild men du förstår :D [bild]
3 svar · 10,8k läst
·
S
Sandberg: ...och så blev det. 1. Fräst för el (dvs borrat i lösa putsen och skurit av vass med morakniv). 2. Spacklat över spåren. De stora partierna utan puts längs golvet täckte jag med ett par plank istället för att slippa spackla igen allt det. På sina ställen var inte spåren tillräckligt djupa (putsen var olika djup) och tog lite för mycket spackel så blev förhöjningar. Kunde
6 svar · 6,7k läst
·
Tom222
Tom222: Hej igen, vi har funderat lite och vi har bestämt oss att det blir för mycket jobb att riva flera bärande betongvägger på neder våningen. Vi ska nu istället på övre våning byta kök och riva 2 väggar. Min fråga är måste vi förstärka och kan vi i så fall göra det på vinden? eller är taket självbärande? Väggen mellan vardagsrum och kök, bara skorstenen ska finnas kvar. (de
11 svar · 2,7k läst
·
M
MrDahlborg: Hej. Vi byggde ett Borohus 2008-2009 med deras variant på allmogelist. Nu har vi byggt ut huset med ca 50 kvm och behöver komplettera med mer lister. Tyvärr finns inte snickeriet, som tillverkade Borohus lister runt 2009, kvar längre. Är det någon här som vet om det går att få tag på Borohus gamla variant på allmogelister någonstans idag? Jag bifogar bilder på alla tre varianter vi
0 svar · 1,8k läst
·
B
bomm: Jag har löst liknande genom att med tigersåg såga ner höjden, en bit under den höjd de skall vara. sedan limskruvat en planka på sidan om golvstocken. Och då sedan bara limskruvat spånskivan i plankan på sidan.
2 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Varför skruvar ni alls? Verkar ju nästan som att sätta upp tapeter med skruv. Jag har satt upp renoveringsgips en gång (tillsammans med en byggnadsingenjör), och vi limmade upp gipsskivorna. Resultat: Perfekt (y)
6 svar · 26,2k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: Ja precis, gipsbruk sjunker inte ihop lika mycket (y)
3 svar · 8,3k läst
S
Stugmannen: [citat] Isolerar gör det nog men tänker att det är risk för fukt och mögel då det kan uppstå kondens i plastpåsen.
1 svar · 4,2k läst
A
Allee: Hur gick det såhär 5år senare, vill själv bygga liknande noistop Wood
1 svar · 3,2k läst
B
BosseHansson: Svårt att säga på bilden, men ser ut som kanten torkats ur konstigt nog. Sådär blir det aldrig när jag fogar. Hur brett kletade du? Inre bara 2mm från hörnet antar jag. Maskerade du?
15 svar · 4,6k läst
·
J
jonaserik: Ett växthus har inte mer än några cintimeter i basen på sdorna och har du mätt så att det ska hamna strax innanför kanten på ramen så går du hem på det, lycka till.
11 svar · 4,0k läst
G
Gabbe1: HEA 220: Tröghetsmoment 5410. Egenvikt 50.5 kg/m HEB 220: Tröghetsmoment 8091. Egenvikt 71.5 kg/m Med andra ord ca 50% starkare men rejält mycket tyngre och därmed dyrare. Om inte balkens höjd är ett problem kan du istället välja IPE 300 som är starkare än båda alternativen ovan, och samtidigt "bara" väger 42.2 kg/m, bör vara en billigare lösning.
15 svar · 4,8k läst
·
P
petterovski: Ja, långa längder ger ju skarvar vilket gör att man tappar styvhet. Troligen bättre att du kryssar varje fack om du ska köra med virke, då blir längderna också lite kortare.
11 svar · 4,9k läst
·
B
byggarätt: [citat] Nej men detta är knepigt för under byggskeded förorenas sanden och den måste vara 100% torr och ren... kommer det fukt går det nästan inte torka sand utan specialutrustning till 100% det måste vara sand som inte dammar Förr innan flytspackel så var sand grejen Idag lägger man dubbla lager golvgips för bullerdämpning med tunt lager flyt...
7 svar · 4,3k läst
F
Ferry: Tack för svaret
3 svar · 10,3k läst
·
chris47
chris47: Luftspalten ska alltid vara öppen vid takfot annars gör den ingen nytta. Luft ska kunna cirkulera in vid takfot och när den värms så skapas ett drag upp mot nock där den ska ta sig ut via ventil i varje takstolsfack, under takpannorna. Man ska även ha insekts/fågel nät in till denna luftspalt för att förhindra att getingar eller fåglar tar sig in och bygger bo. Med vänlig hälsning.
1 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.