S
sevilla: Funderar på att köpa ett fritidshus som är byggt 1954. Det står på krypgrund, som är svårbesiktigad. Lägger upp 3 bilder från vinden och 2 st från köket (tagna under köksskåpen). Hur ser detta ut? Risk för fukt? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
I
Ivopivo: Tack ännu en gång får fundera på matta då...
6 svar · 1,6k läst
·
Murartomas
Murartomas: Saltutfällningarna försvinner av sig själv med tiden.
4 svar · 2,8k läst
·
Fredrik111
Fredrik111: [citat] Jag tänker mig att de två träbalkarna är nåt i stil med dessa https://www.byggmax.se/45x120-kortregel-p08145121, ståendes mot väggen, och jag borrar hål i dem som passar stången.Då kommer stången bort ca 10 cm från väggen, vilket jag tänker borde vara tillräckligt för att underarmarna inte ska ta i väggen/dörrposten. Kroppen går ju fri i dörröppningen. Stången
2 svar · 2,5k läst
·
Visionw1994
Visionw1994: Precis som ovan nämner så blir inte vikten i sig det jobbiga eftersom den ”bara” väger 130-150kg ca. Men att två man ska lyfta upp en 10m vägg och loda in/fästa den blir nog väldigt omständigt.
3 svar · 3,8k läst
A
Atom: Det dunkar rejält. Hörs knappt från utsidan. Även om man står vid skorstenen. Mycket på insidan. Ca 1 m från skorstenen. Tror jag måste hitta en bättre besiktninsman...
3 svar · 1,8k läst
N
Nova07: Hej alla jag ska byta ut mitt 50 kvm befintliga trädäck (28x120) och funderar på att istället lägga 34x120 trallvirke. Detta då jag idag har lite för långt mellan reglarna. Det är ganska ok, men hade önskat lite stadigare. Om jag byter så slipper jag att lägga nya reglar tvärs över och därmed byta riktning på virket. Nackdelen är att jag då får skarvar då längden blir ca 8 m.
0 svar · 695 läst
I
InsidersUnited: Den där sprickan är så liten att jag tror att om du målar i den 2 ggr med exvis silikatfärg så kommer du fylla den. Inget du behöver anlita någon för, inte heller någon murare som orkar ta ett så litet jobb. Fungerar inte det fyll med lite c bruk bara släta till med en tvättsvamp så du får samma struktur som det övriga sedan måla. Det där gör du på 15 minuter.
2 svar · 3,7k läst
·
P
Pherra: Sovrummet närmar sig slutfinishen men har huvudbry hur jag ska få till det snyggt kring murstocken med taklister/golvlister samt lister vid övergången från gips till murstock på väggen.
0 svar · 1,5k läst
·
F
F.Wester: Hej Jag har lila prickar emellan asfaltboard och träfiberisoleringen. Ingen lukt, är det bara färgning från asfaltboarden eller allvarligare. (Jag upplever det som lila) [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
raveper
raveper: Ja, det är möjligt.
7 svar · 1,6k läst
·
surris
surris: Det är ganska vanligt att man använder sånna skivor när man monterar hus och bjälklaget. Detta för att kunna stå emot väta om vädret inte skulle vara så bra... Så det ska bara vara att köra.
1 svar · 3,8k läst
R
Rimbolasse: Jag ska också bygga en redskapsbod. Jag har tittat på färdiga hos t ex Jula, men har fått intrycket att de är alltför klena och tunna dimensioner. Så jag ska bygga en av lösvirke, men vill samtidigt inte överdriva vad gäller dimensioner och kvalitet. Storleken ska bli ungefär 2 meter bred och 1 meter djup, och takhöjden under 180cm. Någonstans har jag läst att man inte behöver
12 svar · 5,3k läst
J
JF.: Tack för svaret
2 svar · 2,6k läst
H
hennil79: Hejs Jag har köpt mig en begagnad galvaniserad ståltrappa från ett studentboende som demonteras. Perfekt till loftet på garaget. Men gallret på plattformen hålls fast med ett par gängade krokar, när jag skruvat isär trappan inför flyttning och montering så blev det gängpaj på två av dom. Vet någon var man kan hitta dessa krokar och finns det något namn på de? Mvh Henrik
0 svar · 747 läst
·
J
justusandersson: En limträpelare har minimal krympning i längsled så själva pelaren kan du nog utesluta. Sprickor kan ju uppstå på grund av dolda fel, men sprickan i sig är knappast det.
2 svar · 1,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] [bild] Det var väl ganska självklara tekniker, speciellt den på bilden ovan. Men jag skulle ju hellre dubbla med skruvlimmad plywood på båda sidor. Jag citerar vad jag skrev i ett inlägg för tre år sedan: En liten anekdot om det här med att jacka ur: I Göteborg bodde vi i ett grupphusområde. Alla hus var likadana, och alla hade fristående garage på vår lilla gata. Vintern
1 svar · 5,3k läst
·
G
Göte Friman: Men det är ju detta som är en del av problemet. Alla lovar att ha ventilerna öppna men så stängs de i samma stund som jag lämnar lägenheten. Och eftersom OVK då är mitt ansvar blir felet även mitt när värdena överstiger 200. Så. Lösningen blir ändå att sätta in något som är svårare att manipulera än enkla spaltventiler.
22 svar · 6,5k läst
·
A
aekeberg: [citat] Var inne hos grannen tvärs över gatan idag. Han hade målat sin källare med silikatfärg. Måste säga att det på påminde väldigt mycket om min vägg om än tio-femton år yngre! :D Kan även silikatfärg släppa 'flagvis'? Föreställde mig att den mer blev en del av putsen men kanske fått det om bakfoten... :thinking:
3 svar · 2,2k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Byggde ett balkongräcke i somras och då köpte vi planhyvlat från ett litet hyvleri på landet. Det blev lite billigare än vanliga bygghandlarna i alla fall, ex 30 kr/m för 22x95 mm. En sådan bit vägde som en 45x95 mm på Bauhaus. Nu ville vi ha ganska hög finish och var noga med att det skulle vara högsta kvalitet på virket, det var ändå inte så stora volymer, annars kan man nog få
3 svar · 2,8k läst
P
Prosit: Inser nu att jag svarade samma sak som jag skrivit tidigare, men sanningen är att de nya fönstren inte är på plats än. isolering och ny panel är på plats, men fönstren vill jag inte sätt in själv så löt det vara över vintern (täckt av vindskyddsduk) och för ett tag sedan när jag hade tagit kontakt med den byggare jag använt tidigare så kom den här coronan så just nu är
6 svar · 7,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Och eftersom dessa dessutom inte ens är i Eternit så låt allt bara va.
6 svar · 7,7k läst
·
tompax
tompax: [citat] Du ser ut att ha en kabel där, jag gissar att den går till en termometer? Kan hända att där blir en glipa så det blåser in lite sand osv. speciell i det fall du har haft det blåsigt senaste tiden. Ta bort kabeln, gör rent fönstren, stäng och se om problemet kvarstår. Annars borde det kunna vara sand från att byggfirman som installerat fönstren har haft dessa stående i sand,
1 svar · 4,8k läst
·
A
aner42: Jag har ett hus i Thailand. Det är 10 år gammalt. Det har en terrass på 97 kvm. Det är belagt med klinker 33x33. Jag har brukat tvätta klinkern med högtryckstvätt men för ett tag sedan hände något mindre roligt. En tid efter att jag tvättat ser jag att vissa plattor har rest på sig. När jag tittar närmare ser jag att ca 20 stycken är lösa när jag knackar på dem. Efter ett tag
0 svar · 2,1k läst
J
justusandersson: Welcome to Byggahus forum! The Pizza oven should probably have its own foundation with respect to its weight and diverging type of material. An exterior deck is normally designed to sustain a weight of 250 kg/sq meter. With an uterum that figure has to be doubled. You can avoid that by giving the roof-supporting pillars separate foundations.
1 svar · 1,5k läst
·
P
pwb: Inser att jag kan lägga upp hela tillståndsbedömningen om någon funderar över sin egna gamla källare hittar fram till tråden: ”Mätning av armering med elektromagnetisk täckskiktsmätare typ Elcometer på två ställen visade att det inte finns någon armering ytligare än 80 mm. troligtvis är källarväggen oarmerad. Dess tjocklek tyder också på detta. Alltså kommer inga
20 svar · 10,0k läst
·
AlfredS
AlfredS: [citat] Inte vad jag kan se.
4 svar · 3,4k läst
·
M
Mannesson. A: Lyckade du borra i plintarna? Och var det färdigköpta plintar utan hål eller stolpskor?
1 svar · 1,5k läst
M
Mezts: Toppen. Tack för svar. Väldigt uppskattat.
2 svar · 1,4k läst
·
M
mölnbo: Tack!
2 svar · 2,6k läst
M
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.