chris47
chris47: Ingen diffusionsspärr i utrymmen som inte ska värmas upp, det blir fuktutfällning inne i isoleringen i taket på våren när solen värmer taket och nattkylan är kvar i rummet.Om du har spärr så kan inte fukten vädras ut till rummet. Med vänlig hälsning. /CC
9 svar · 21,3k läst
·
chris47
chris47: Sätt rejäla bjälkar i befintliga hål i muren. Mellan dessa sätter du sen kortling mot väggen som du också fäster i muren med expander. Nu kan du sätta en eller två reglar mot kortlingen cc 40 eller 30.. Med vänlig hälsning. /CC
3 svar · 5,3k läst
·
M
mikethebike1: [citat] Har ingen planritning där takstolarna ingår. Bilden på takstolarna är tagen från husväggen, där överhänget ut till stolparna börjar
2 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Kolla på IKEA , dom har skruv/mutter/diverse små reservdelar för ca 5kr kilot , brukar vara vid återköpsavdelningen även här PS Kolla så gängorna stämmer när du köper http://shop.umeslap.se/Mobelknapp_stal_M6x12_Fzb?id=050-10600 https://www.specialbeslag.se/kategori/skruv-partier/mobelskruv-hylsor/
2 svar · 4,2k läst
·
C
camaro1969: okay, tack ändå, hoppas någon annan har denna kunskap och kan bistå med=) tror snarare taket blir 140 kvadrat med takfoten.
11 svar · 4,3k läst
·
M
Magnus83: [citat] Haha, Good point! Väggen är inte blöt. Tack era svar, förstår nu att det främst är fukttransporten som är problemet, inte tillfällig fukt.
3 svar · 4,6k läst
·
M
Martin Lj: [citat] Ok toppen! Det brukar inte komma mycket snö här. Om det nu var ett uterum i norrland, hur hade det rekomenderats att takbalkarna infästes i bärlinan? Har sett att man ibland skruvar i en mindre regel längs med bärlinan i underkant och gör motsvarade ursågning ur takbalken. Sen låter man takbalken vila ovanpå den regeln. Balken är förstås även fäst i bärlinan på liknande
7 svar · 8,9k läst
·
P
petterovski: För att klargöra. Ni vill lägga en balk under bjälklaget på den låga delen av huset som ska konsola in ca 1 meter in i den större huskroppen? Jag tycker det låter lite vanskligt. En sådan åtgärd lär kräva bygganmälan samt att ni anlitar en konstruktör som räknar på det. Om ni lägger upp en plan- samt sektionsritning så kanske det går att säga mera, eller komma på någon
1 svar · 2,1k läst
·
S
stoffe1: Ha ha Tack för dina svar!
6 svar · 1,8k läst
H
hackatall: Enklast är att försöka skruva fast ”saken” med spax eller liknande. Du känner om skruven drar eller om den bara slirar i hålet. Ta ur skruven och plugga hålet, sätt i en skruv. Vill du absolut ha molly så finns det för både enkel och dubbelgips. Skulle du borra i en regel när du tänker Molly, så är det ingen katastrof, bara limma i en trästav i hålet och kapa av så kan du
1 svar · 4,2k läst
R
RichardRR: Hej Har ett garage med betonggolv och tak (gjutet mellanbjälklag). Väggarna är lättbetong. Planerar förvaring och hyllsystem längs ena väggen och funderar på alternativ till att fästa i lättbetongen (som är porös). Funderar på att istället proppa stålregel/utlägg i golv och tak med stålreglar och sedan typ 21mm konstruktionsplyfa som material att fästa förvaring och hyllsystem
0 svar · 1,7k läst
Tre M.
Tre M.: [citat] Nej, källaren är omgjord 2009 :) Dränering väntar vi med, det är bra än så länge. Men bra tips.
10 svar · 3,6k läst
kristofer12345
kristofer12345: M
1 svar · 884 läst
·
J
justusandersson: Det behövs mer information så man kan förstå hur huset är byggt. Gärna en sektionsritning. Byggår? Var är bilden tagen? Ett enplanshus som detta (1970 +) har normalt självbärande takstolar och därför inga bärande mellanväggar. Det finns dock en del skumma detaljer på ritningen som jag inte kan tyda pga låg kvalitet.
1 svar · 631 läst
·
T
tombe691: Efter den årliga tvätten av altan med högtryckstvätt upptäckte vi att det droppade vatten från skarven mellan vägg och innertak ungefär rakt under altandörren. I övrigt är det liggande panel några decimeter ner under altanen men jag insåg att det under dörren bara är en oskyddad regel så jag misstänker det är där det runnit ner. Antar att det borde suttit en plåt där som
0 svar · 637 läst
·
M
Moltipo: Tack för tipsen!
9 svar · 3,5k läst
·
C
Corsair: Jag har ett litet dilemma. Tänkt bygga in en del av min altan med panel. Det är glipan mellan yttre bärlinan och innertaket. En glipa på ca 30 cm. Jag har en anseling mängd dubbelfasad spontpanel för inomhus. Men den borde väl gå att använda utomhus för en sån grej? Ytterpanel man köper är 22mm medans den jag har är 13mm tjock. Jag vill egentligen bara bygga in för att hindra kajor
0 svar · 642 läst
altaxis
altaxis: Bra bumpning! Det blev aldrig av att jag satte någon pressening. Balkongen står fortfarande men med stöttor under mitten då det är lite för lång spännvidd och därmed lite väl mkt svikt. Planerar att riva och bygga ny inom 3 år då trallen börjat lossna från bjälkarna som gjordes av hemma-impregnerat virke. Eventuellt ställer jag en 20’ container under eftersom mitt företag tar
22 svar · 11,4k läst
·
J
justusandersson: Om du har ett betongbjälklag mellan planen, vilket inte känns uteslutet med hänsyn till byggåret, så är det möjligt att väggen mellan garagen inte är bärande. Men i så fall krävs det en armeringsritning för att man ska kunna säga det med säkerhet.
4 svar · 686 läst
·
Papapetr
Papapetr: Hej! Hoppas jag postar på rätt ställe nu :) Jag har hittat en gedigen gammal rutschkana som tyvärr är lite bucklig i kanterna. Jag antar att den är i någon slags plåt. Själva åkdelen (i aluminium?) är jättefin. Försökte banka lite med en hammare för att räta ut bucklorna men det var lönlöst hehe. Letar efter tips på verktyg eller teknik för att räta ut sånna bucklor helt
0 svar · 2,3k läst
·
C
crajler: Hej! Är det någon som vet om det går / har erfarenhet av att lösa matrisgjutna L-stöd enligt mönster nedan? Höjden på dem ska vara ungefär en meter. [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
Skåneskutan
Skåneskutan: Ok, tack.
4 svar · 5,4k läst
J
Joselifine: Hej, köket är urblåst sedan en tid tillbaka o nu är det strax dags för gipsning av tak o väggar. Har hört att man kan montera gips med gipsbruk på en putsad vägg o ställa i press över natten, stämmer det? Har en vägg m illasinnade tapetrester o undrar om de kan sitta kvar om jag gör på det viset, förstår att de måste väck om gipsen i stället ska limmas på... Undrar också..
0 svar · 1,6k läst
·
K
Kristina J: [citat] Tack för tipset. Ska prova först den ena, och sedan det andra!
2 svar · 1,4k läst
Bagaregårdens BK
Bagaregårdens BK: [citat] [bild] [bild]
2 svar · 1,5k läst
·
GoC
GoC: [citat] Utsidan på ett klimatskalet på huset skal skall var ånggenomsläppligt men vind och vattentätt så att du inte får kondens innanför. Sök på namnet på listen så finner du andra från samma tillverkare. Syntes inte helt klart på bilden. Men ser ut att vara en ”klisterremsa” som monteras på utsidan vid fönstermontering. Tänk att den fungerar som ett goretexplagg som är
3 svar · 853 läst
·
F.Taleman
F.Taleman: Uttryckte mig lite i fel ordning ser jag nu, båda dom två som jag nämde är cementbaserade. Finns många fler som också är bra.
3 svar · 1,2k läst
A
anis16: Ju mer jag tittar på instruktionen ju mindre förstår jag tejpen funktion: den möter inte den gipsskivan som kommer in 90 grader (står 5mm), sedan spacklas glipan och sedan skär man rent/bort tejpen. Vad är funktionen av tejpen?
9 svar · 2,5k läst
·
H
Hemmanisse: [citat] Mest för bekvämlighetens skull, sen kostar färgen en del också. Hade tänkt att gjuta en plattform runt poolen och de som jag tänkt kopiera detta ifrån har gjutit med vit betong, dock bor dom i USA där dom fick tag på det billigt.
2 svar · 2,1k läst
N
Nonch: Okej tack för svar, ska ge det ett försök till
2 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.