Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Jag ska bygga altan och behöver fästa en bärlina i höjd med kantelementen. Jag kan inte fästa i själva kantelementet och vill inte borra in till plattan. Jag vill inte heller sätt plintar.
Jag har dock en gjuten stödmur under och funderar på att sätta 70x70 stolpar med gängstång eller expanderbult i den för att sedan lägga bärlinan ovanpå enligt bild.
Synpunkter på denna lösning? Finns andra bättre alternativ?
Jag har dock en gjuten stödmur under och funderar på att sätta 70x70 stolpar med gängstång eller expanderbult i den för att sedan lägga bärlinan ovanpå enligt bild.
Synpunkter på denna lösning? Finns andra bättre alternativ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är stödmuren öppen på baksidan så går det bra att fästa så, men vänd på hacken för bärlinan så den kommer ut någon cm från stödmuren, det blir mycken skit på och mellan bärlinan/stödmuren och kommer nästan aldrig att torka, men påföljd att det kommer att ruttna
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Bra tips att få ut bärlinan lite från väggen. Tack!J jonaserik skrev:
På andra sidan stödmuren, dvs under plattan, finns makadam. Muren är 20cm tjock så jag tänkte borra ca 10cm in för gängstången som jag fäster med kemankare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var lätt att vända i Caden ser jag , nu är det bra, sen det med kemankare behöver du inte, räcker bra med exspander,som går in ca 10 cm, trycket kommer rakt uppifrån och det ska exspandern hålla, du kan med fördel sätta en exspander genom linan och regeln, det blir en uppe och en nere då .
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Bärlinan sitter ju framför kantelementet så där finns bara frigolit att fästa i om jag inte borrar ända in i voten, men det känns onödigt.J jonaserik skrev:
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Klicka här för att svara