anders07
anders07: [citat] Träborr är ju bättre på mjukare trä, men en vass, bra träborr fungerar i de flesta trämaterial. Metallborr fungerar också bra i hårdare trä men inte så bra i mjukt trä (men visst blir det hål då också). En metallborr transporterar inte upp träspån lika bra så hålet kan bli "ojämnare"...
2 svar · 8,1k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Der verkar vara en gammal (
1 svar · 2,3k läst
·
garvin
garvin: Sätt upp gips!
1 svar · 2,2k läst
·
S
Sigward: Nu är det klart så när som på en liten 28x45 som ska inköpas.
22 svar · 9,9k läst
·
Y
yuphin: [bild] Funderar på att montera några Elfa korgar i en skåpstomme. Själva korgen är 52.5cm b x h. Vilken bredd skall man ha på skåpstommens innermått?
0 svar · 907 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: För jämförelses skull mätte jag vägglängderna på vårt garage, som är ca 9 x 4,5 m. Norrväggen var 917 cm och sydväggen 917 cm utanpå panel och knutbrädor. Alltså helt perfekt. Garaget är byggt av en granne och mig själv :) Grannen, en duktig kille, gjorde grunden.
4 svar · 1,6k läst
T
Tjenko: Det funkar bra, jag gjorde det för att räta upp en sned vägg och tänker sätta gipsskiva utanpå i nästa steg. Dock spricker det som sagt om spånet rör sig så enbart gipsbruk på spån är nog ingen hållbar lösning.
8 svar · 6,1k läst
·
J
jonaserik: Svårt att säga när man inte är på plats. Det blir till ha lite småbitar, ca 20 cm långa , såga prova ändra sågen, såga och prova igen tills man är nöjd. Hålkärl är inte lätt att få till när det vinklar åt alla håll.
1 svar · 1,5k läst
-RB-
-RB-: Den här typen av skruv har jag använt med framgång i Leca/lättklinker-väggar https://www.proffsmagasinet.se/maskintillbehor-forbrukning/infastning/skruv/lattbetongskruv/essve-corrseal-tx30-lattbetongskruv-80x240mm-50-pack?channable=e43496.MTUzMDA4NA&VAT=1&gclid=CjwKCAjw7LX0BRBiEiwA__gNwykTRGAa7EAmkn8Zz55qSKCqjgW38wkphXCtmByn8dgzDIxPeOJaAhoCVsQQAvD_BwE Förr körde man ofta med lite grövre
7 svar · 3,9k läst
G
Gårdsboende: Fördelaren ska sitta precis där, hon vill fortfarande kunna ställa saker mot en slät vägg, ibland är livet hårt mot mig. [bild]
11 svar · 2,5k läst
·
raveper
raveper: Lägg e bäa eller regel vid varje fals och kör på. Måtten måste väl inte vara exakta.
1 svar · 1,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Tec7 eller PL400 bör väl duga
2 svar · 2,3k läst
T
topmount: Skulle säga torka av och se glad ut. Den här vintern har i alla fall vi fått massa jordslag på konstiga ställen men det är ju bara att tvätta bort. Det vita kan rester av impregneringen som kommer ut.
1 svar · 1,1k läst
J
justusandersson: Det tror jag är en utmärkt idé.
3 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: Jag vet inte om du tänker dig att plankorna ska vara stående eller liggande, men stående är bäst. För att få det att fungera tror jag att du antingen måste sponta virket på något sätt, eller förse det med skivmaterial på båda sidorna. Med hjälp av en notfräs och lösa fjädrar som sågas ur plywood kan du ganska "enkelt" fixa spontning själv. Spontade plankor skråspikas/skruvas
3 svar · 3,0k läst
tompax
tompax: [citat] Använd också helst vindskyddsduk av högsta vattentäthetsklass (W1). Lite dyrare, men då är stommen säkrad mot fukt. Klass W2 och sämre släpper tyvärr igenom vatten rätt ordentligt.
3 svar · 2,1k läst
·
Skåneskutan
Skåneskutan: Ok, tack!
2 svar · 5,4k läst
·
House of Terror
House of Terror: [bild] Så fick de bli :)
5 svar · 3,9k läst
·
E
Eleonora1978: Hej! Jag har ett garage med en bärande yttervägg där det finns 4 större sprickor. En går igenom hela väggen och syns på utsidan. Sprickorna finns där det finns fönster. De har förmodligen uppkommit när man sprängde i området för 15 år sen. Vi ska nu sätta in större fönster och på så sätt kommer 3 av sprickorna försvinna eftersom väggen ersätts med fönster. Finns det
0 svar · 1,8k läst
·
H
Halsoul: [citat] Kalas =)
4 svar · 2,8k läst
H
huggan: Har dom skrivit det så, men varje regel brukar vara stämplad. Jag har nog bara sett 18 alla gånger jag handlat.
14 svar · 6,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Var sitter pumpen, synlig eller i ett skåp, det var ett tag sedan som en hade lika dig, pumpen satt i ett skåp som ingen tänkte på och var trasig, din pump ska nog starta på en ställbar termostat, har du kollat att fungerar som det ska. Är laddomaten OK , så inte termostaten i den kärvar/sitter fast , då blir det som nu är
14 svar · 2,1k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: Vi har precis köpt ett hus (byggår 1926) där murstocken har byggts in bakom "vanliga" väggar. Väldigt synd tycker jag, som älskar öppen eld, i synnerhet i ett sånt här gammalt hus. Den förra ägaren har haft ett pelletsystem i huset innan han skaffade fjärrvärme, och det finns därför nån form av rör i murstocken idag. Jag vill alltså lyfta fram murstocken och installera en öppen
0 svar · 1,1k läst
Sharky58
Sharky58: [citat] Jag har tre meter höga stolpar så för att klara snölast och elefanter så valde jag 90x90 limträ på främre raderna stolpar. Dessutom ligger skarven för golvreglarna över en bärlina och då vill jag ha 45 + 45mm upplag i skarven. I min konstruktion så är bärlinorna närmast huset enkla 45or med samma lösning som du har. Jag har plintavstånd 1600 av praktiska skäl, dvs
23 svar · 4,9k läst
·
Soltun
Soltun: Har idag en-stegsfrigolitplattor som spricker och som måste bytas ut på ca 100 kvm vilket är en tillbyggnad på en villa, uppbyggt på träkonstruktion Har fått två offerter med olika typer av material och jättestor prisskillnad. Vad är bäst material? Hur ska bedöma byggarna? Vad ska jag tänka på? Soltun
0 svar · 902 läst
·
J
JohanN03: Perfekt, ännu en anledning att få köpa nya verktyg.
6 svar · 3,2k läst
Max1985
Max1985: Hej, Är i behov av fler beslag av denna typ (se bild) men vet ej vad den kallas eller var jag kan hitta dom. Var idag på Hornbach men dom hade inga, bara avlånga i större modell. Någon som kan vägleda mig. Allt gott
0 svar · 764 läst
·
oscarwww
oscarwww: Hur löste det sig?
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.