M
mölnbo: Tack!
2 svar · 2,6k läst
M
W
witten: [citat] Ja Fukthandboken. Den används som lärobok vid universiteten.
91 svar · 23,0k läst
M
Matteg01: Hej Undrar om någon har en bra lösning på min fråga! Huset är ligger i slutning med två plan med nivåskillnad 1,2 meter mellan planen. Det finns en grundmur som tidigare var uppbyggd utifrån med 20 mm cellplast,28mm läkt, tretex. inga synliga fuktproblem vid rivning och nu när den är frilagd dock ville jag riva allt för att få bort tretex. nu har jag börjat bygga upp med
0 svar · 2,5k läst
·
P
pajson: [citat] Ok tack för svar
2 svar · 1,7k läst
T
tapaza: Hej Har en mindre damm i betong där jag behöver göra en ny avrinning. Avrinningen ska gå ut från dammen rakt mot jorden. Tänker mig borra igenom betongen och lägga in någon typ av ihåligt metallrör. "Funkar" ett vanligt aliminumrör?
0 svar · 1,1k läst
D
Daniel 109: Har man berg/markvärme så är det ju relativt enkelt att tappa av kyla därifrån.
1 svar · 1,2k läst
D09
D09: [citat] Om man besöker Bauhaus sida så sök på ”Dolle” Samma grejor som jag har men då hette det något annat. Om jag inte minns fel så har stolparna en skena på insidan som håller muttrarna och så var det färdiga hål.
10 svar · 4,7k läst
·
A
ArneTW: https://www.bcsportbikes.com/threads/build-to-fail-fail-to-build-what-is-this-i-dont-even.146566/?id=146566 Detta är länk till tråd på ett forum jag besöker nån gång om året för att se om bygget har rasat än... dock verkar det stå upp än. Det finns många byggen med häpnadsväckande felaktigheter som står ändå. Jag skulle vilja se felaktiga lösningar som fungerare ändå.
0 svar · 845 läst
Bernieberg
Bernieberg: Här är ett annat sätt att få fram sågvinkeln ur din figur. [bild]
7 svar · 23,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: 28 eller 45mm luftspalt bör inte ha någon betydelse. Men vindduk på isoleringen bör du ha
10 svar · 6,2k läst
p-pennan
p-pennan: Skickar med några bilder som visar hur det ser ut. [bild] [bild] [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
M
marrestar10: Tack för hjälpen!
6 svar · 3,1k läst
·
Stibbe77
Stibbe77: Tack alla som svarat men ja har varit lite inaktiv här de senaste. Såg att dom fanns på Hornbach och heter vinställsblock.
6 svar · 6,5k läst
Silver78
Silver78: Det du ser där plattorna har suttit är fixen som plattorna sitter fast i. Knacka bara bort det värsta då man inte vill ha ett mjukare material innanför ett hårdare. Betongprimer behöver du för att underlaget slutar suga med tiden. Då kommer inte putsbruket att fästa bra i underlaget och kommer släppa med tiden. Det vill man inte ha. Det ser ut att de använt någon typ av c bruk. Kc
3 svar · 6,2k läst
·
Picad
Picad: Hej! Mina föräldrar har på sin tomt på landet ett uthus med betongplatta byggt på vad vi tror är en gammal jordkällare. Eftersom deras boningshus är ganska litet så skulle de gärna ha möjligheten att inreda uthuset till gästhus. Vi vet dock inte riktigt i vilken ände vi ska börja. Jag tycker om att läsa på saker in absurdum och min pappa gör helst saker utan att ha tänkt efter
0 svar · 2,2k läst
·
Mazen
Mazen: Ser ut som gipsankare, finns i plast o metall där metall är att föedra... https://www.clasohlson.com/se/Gipsankare-med-skruv/p/40-9228?gclid=EAIaIQobChMIw9mrwJ336AIVjlQYCh281gUAEAQYAiABEgLjwfD_BwE Men dom tål inte för stor belastning så om spegeln väger en del är denna ett bättre alt. https://www.bauhaus.se/gipsankare-duck-foot-35
1 svar · 1,5k läst
·
A
alexanderflink: [citat] Tack för svar! Vi kör utanpåliggande uttag, antar därför att elektrikern sätter dosorna (kallar man det så för utanpåliggande?) först och att vi kaklar fram till den och sedan sätter på kåpor? Har alltså bara slang som sticker ut ur väggen, ingen plats för dosor i väggen.
4 svar · 4,1k läst
D
Daniel 109: Vilken luft är det du pratat om? Är det inneluften så löser man ju det genom att ha en fuktspärr. Daggpunkten för inomhusluften ligger ju i väggen oavsett hur den ser ut om utomhustemperaturen är under daggpunkten.
14 svar · 6,6k läst
A
Anonymiserad 52827: Jag skulle nog ändå hålla med om att det är bedrövligt att man hör grannens dammsugare i en fastighet uppförd 2019 av ett av Sveriges största och mest erfarna byggbolag. Hade nog förväntat mig bra mycket mer än så. Har bott i en fastighet uppförd 1993 och kan inte minnas att jag någonsin hört grannens dammsugare förutom när både jag och grannen haft fönster/balkong öppna. Hur
5 svar · 7,7k läst
optimum
optimum: [citat] Nja TS tänkte limma en matta ovanpå den gamla och det är väl inget vidare. Sedan har jag sett de som målat sin gamla furutrappa och hur de ser ut efter ett tag när färgen är bortsliten på stegen. Men ok, fusk kanske var lite för mycket för det finns de som gör ett rejält jobb. Vi hade tidigare funderat på att slipa om vår trappa och lacka den igen men efter några år med
16 svar · 5,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ja, det funkar ju utmärkt.
4 svar · 5,4k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: Har haft en idé att ha skiffer själv. Kanske inte så ljust som du kanske tänkt dig men är det någon som har tips på var man hittar sån? Tänker att det kanske är lite bättre i pris?
3 svar · 1,6k läst
Grillen
Grillen: [citat] En billig "meec" från jula, så ingen speciell. Så länge jag höll den rakt så gick det fint, men råkade titta bort en sväng och då blev det en liten flisa pga att jag vinklade maskinen. Rita bara upp en linje du ska följa så ska det inte vara några problem.
8 svar · 2,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vanligen murar man lättklinker med vanligt B-bruk, säljs som murbruk. Slamning med A-bruk hindrar att fogarna syns genom putsen. Ska du göra en konstruktion som är helt utsatt för vatten och frost så kan det bli skador på konstruktionen. Det bästa är att se till att vatten inte kan rinna in i den porösa murade delen. En annan lösning är att mura och putsa med rent cementbruk. Inte
1 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag skulle gersågat halvvägs, så här alltså sett uppifrån: [bild] Och sedan målat förstås. På ovanstående bild i #5 syns det ju hur färgen skafts av i det vassa hörnet.
5 svar · 12,8k läst
·
S
sawdustmaker: Hej kan man på något sätt få en 15x43 list att möta en 15x56 i ett hörn utan att det ser för djävligt ut? alternativen att ha samma list överallt medför andra bekymmer, därav frågan. kan man tex sätta en fyrkantig kloss i hörnen?
0 svar · 3,0k läst
NiklasPalmgren
NiklasPalmgren: [citat] Tack för tipset! Ska genast lusläsa dessa trådar.
2 svar · 2,4k läst
·
S
salbo: Hej! Renoverar delen av huset som är byggd tidigt 1900-tal/sent 1800. Murstocken har sprickor och låter ihålig när man knackar på vissa ställen. När jag knackat loss bitar är det typ som sand bakom. Det är så mjukt så man lätt kan dra bort stora lösa bitar. (i videoklippet jag länkar är det inte så farligt). Bakom denna puts eller vad det nu är sitter massa bergslagsstenar (som
0 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har ni funderat på heltäckningsmatta i stället? Det finns ju sådana som är gjorda för källare med risk för fukt. Går det att fråga säljaren vad för underarbete som gjordes i samband med golvvärmen? De flesta är ju snälla och svarar på ett mindre antal frågor. Laminatgolv känns ju lätt kalla.
1 svar · 1,4k läst
F
Frollefrost: Tack för svar. För förtydligande kan jag säga att det är ett gjutet betonggolv i utrymmet, och på väggarna/sidorna sitter det klinkers. Så det är inte barmark eller jord jag kommit ned till och ingen särskild fukt. Utrymmet är inte ventilerat, och det ligger mitt i huset. I samma rum är det en del vattenrör (fjärrvärmesystemet sitter bland annat här), och det är därför jag vill
5 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.