Vi ska bygga friggebod av lättbetong till våren och ska ha stora öppningsbara skjutglaspartier på så stor yta av ena långsidan som möjligt med fasta delen mot hörnan jag frågar om. Vi ska även ha höga fönster på ena kortsidan.
Jag undrar om hur det hörn där det kommer finnas fönster på både kortsida och långsida måste vara dimensionerat? Tänkte använda 175mm Siporex som klarar 2,8N/mm3 (28,55kg/cm2).
Jag kan väl inte mura upp ett hörn som är 175mmx175mm? Det låter väldigt klent. Behöver lägga en u-balk av y-tong som väger ca 100kg och fälla in en stålbalk (vikt okänd) i denna. Dessutom måste u-balken ha en viss anläggningsyta förmodar jag?
Se bild.
Någon som har kunskap om hållfasthet och kan svara på hur jag borde dimensionera hörnet?

• Handritad skiss av friggebodens hörn med dimensioner och planerade skjutglaspartier samt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vertikala taklast som kan bli aktuell måste 175x175 lättbetong räcka för. Det är mer ett stabilitetsproblem som du har. Det skulle underlätta om du kan göra fasadskisser på sidorna med fönster. Då kan man bättre bedöma vilka möjligheter som finns.

Dålig skiss men hoppas du fattar. Taket lutar enbart från långsidan med skjutfönsterpartiet till andra långsidan.

• Handritad skiss som visar en byggnad med ett lutande tak från en långsida till en annan, markerat med skjutfönsterparti.
    Skapa konto
Det måste ju bli en del påfrestning av skjutglaspartiet på den lille pelaren tänker jag. Känns som du säger som om det kan bli ostabilt. Bara så jag tänker iaf.

Dock kommer den högra av de tre delar skjutglaspartiet kommer utgöra vara av fast typ (ej öppningsbar)

Det måste givetvis finnas en (överdimensionerad) balk ovanför skjutdörrspartierna som takbjälkarna vilar på. Samma sak över gavelfönstren, men den kan även vara av lättbetong och inmurad. Den bästa lösningen på stabilitetsproblemet är en diagonal i takets plan som landar på det känsliga hörnet. Med hjälp av en sådan blir hörnet helt fixerat i sidled både upptill och nertill.

U-balken jag tänkt fälla in är 200mm bredd, 250mm hög och ca 4400mm lång. I den tänker jag fälla in en stålbalk (av vilken typ vet jag inte). Den ska ju givetvis vila på pelaren. Sen tänkte jag att en av takstolarna ska gå över pelaren och fästas där. Är det så du menar med diagonalt? Inte riktigt så jag uppfattar det men har svårt att se vad som ska gå diagonalt (snett över taket som jag tolkar det).
Kan du möjligtvis rita?
Tack för du tar dig tid att svara

Så här i princip.
3D-modell av en trästomme till en byggnad med pelare och bjälkar.
Skapa konto

Aha.. Det var så jag tolkade det egentligen men har aldrig sett något byggt på det viset.
Jättefin ritning
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara mig

Jag glömde skriva att ett alternativ till en diagonal är att förse någon sida av takbjälkarna med ett skivmaterial, förslagsvis plywood.

J justusandersson skrev:
Jag glömde skriva att ett alternativ till en diagonal är att förse någon sida av takbjälkarna med ett skivmaterial, förslagsvis plywood.
Jaja.. så man tänker helt enkelt att det ska vara vridstyvt. Tack för svar :D Kanske kan du svara på en annan fråga jag har? Du verkar sitta på en hel del erfarenheter och kunskap.
Det är så att när jag gjöt plattan i höstas glömde jag tänka på att jag kanske borde ha sågat av 100mm av höjden på cellplasten på kantelementet där jag ska ha ett skjutglasparti på antingen 3600mm eller 3900mm bredd för att öka bärigheten för partiet och för att ha ordentligt med betong att skruva i (för man bör väl skruva fast partiet i golvet med? Väntar på montagebeskrivning).
Karmen till skjutglaspartiet gissar jag vara 148mm djup. Väggarna som ska vara lättbetong ska vara 175mm djupa. Om jag sätter partiet kant i kant med innerväggen så kommer 75mm av partiets djup hamna på den del av betongen som är 200mm tjock, 50mm kommer hamna på betong som går från en tjocklek på 100mm till 0mm och resterande ca 25mm kommer hamna på cellplasten som syns utmed perimetern av sulan. Min tanke var att i efterhand (nu när jag kommit på att jag möjligtvis borde ha sågat bort en del av cellplasten för att få en tjockare sula där) krafsa bort en del betong och cellplast och gjuta om med armering infälld i befintlig platta för draghållfasthet samt längsgående armering. Undviker helst att göra om såklart men om det är nödvändigt för att plattan ska kunna tåla vikten av partiet så får jag göra det. Vet inte vad partiet väger med det är av pvc och ska vara 2-glas.
Du svarar på min fråga om du känner att du vill såklart :D Tacksam för all hjälp jag får <3

Det skulle underlätta om du kan rita en enkel skiss i form av en genomskärning av det aktuella partiet. Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt resonemang annars.

Handritad skiss av ett fönsterparti med måttangivelser och texten "FÖNSTERPARTI SKJUTGÅNGJÄRN".
Skapa konto
J justusandersson skrev:
Det skulle underlätta om du kan rita en enkel skiss i form av en genomskärning av det aktuella partiet. Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt resonemang annars.
Hoppas du förstår min ritning

Grundplatta med armeringsjärn inför gjutning, plats för skjutglasparti markerat på långsidan.
Skapa konto
Vänstra delen (långsidan) av plattan som syns i bilden är den del skjutglaspartiet ska stå.

• Armeringsjärn fastsatt med bindtråd på en betongplatta, avsedd för ett skjutglasparti på den vänstra långsidan.
    Skapa konto
Aaah Jag har löst det selleri ja, inte jag, men det löser sig Karmen som monteras är faktiskt bara 74mm. Har äntligen hittat en bild på hur det ser ut. Jag sätter partiet i liv med innerväggen så hamnar det på sockeln som är 200mm armerad betong. Tack ändå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.