Hej,
Jag har köpt ett torp som star ganska nära en landsväg på Gotland, och funderar på att försöka bygga ett bullerplank av något slag.
Jag har hittat ett som jag gillar rent estetiskt, Noistop green. Men tycker att detta är lite väl dyrt (ca 2000kr för en sektion som är 1,0X2,0m) och skulle vilja bygga ett själv. Jag behöver ca 40-50m.
Länk till PDF fil om produkten:
http://www.noistop.se/files/noistop...14/Technical Datasheet NoiStop Green - SE.pdf
Det jag gillar är att det är ett nät på utsidan som man kan odla något längs, typ vildvin eller humle.
Jag läser om Noistop att det är byggt av stenull, metall och nät. Jag tänker: Det går väll att bygga något liknande, men med trästomme?
Trästolpar, något slags regelverk, någon slags isolering som hålls på plats med nät.
När jag läser om Stenull får jag fram att detta är samma sak som mineralull (eller?) och att detta kan vara cancerogent. Dessutom släpper det giftiga gaser vid upphettning.
Detta gillar jag inte, och vill försöka hitta något ekologiskt hållbart material att använda på samma sätt som stenullen.
Alltså behöver jag ett isolerande material, som går att ha utomhus som inte är giftigt..
Någon med tips?
Funderingar kring min ide?
// Linda