Byggmaterial & Byggteknik
Freddan101: Hehe. Jo, det är mog mest min OCD som slår till. Hade det varit på baksidan så hade jag inte orkat bry mig men skadan är mot uppfarten och därmed ganska synlig. Blir nog bäst att fylla i med lite färg där brädan spruckit, om inte annat för att vatten inte ska tränga in.
kulle: Ett alternativ är isåfall att såga längs väggarna och fälla in en ny regel som nya och gamla golvet vilar på.
vincentt: På tal om klättervägg. Blev klar idag. Ska finslipa lite och måla lite kanter. Vi får se hur länge det håller. [bild]
Markus P: Det var för övrigt 7st skivor från Lindab som kapades på sanna gång.
Turbo123: Jag ska söka bygglov för ett mindre vidbyggt garage (3,5m x 8m). Jag har haft kontakt med kommunen som har haft ett möte på bygglovsavdelningen och ställt sig positiva till mitt förslag. Min största begränsning blev garagets bredd, tomtens byggyta m.m. Därav ett så smalt garage. Garaget kommer att ha takterrass (pulpettak och 6º taklutning) och jag behöver lite hjälp med
ArneTW: Jag skulle inte gjort någonting... Om det skulle börja röra sig hade jag satt ett par bandjärn (stora slangklämmor) runt stolpen. Skulle väl kunna sätta ett par gångstänger med brickor och mutter också. /ATW
Bläcktudan: Ingen risk att det lägger sig som en lös kaka och det blir bomm med tiden? Tänker ett betongskikt bör väll vara minst 50mm tjockt? Fast det är klart, kan ju fylla upp på den värsta biten bara isåfall!
ptrlkrs: Att det ser ut som det gör på bilden beror väl på en slarvig (billig) elektrikerinsats längs vägen där man bara lagt på kablen på utsidan utan att försöka lösa det med befintliga kabelkanaler, eller genom att skapa nya. Skall medges att det kan bli omständligt att göra snygga lösningar om man drar ny kabel när ytskikt etc. redan är på plats, men också att det ofta egentligen
Annkina: Jag tog tag i att rengöra vår trapp idag med högtryckstvätten. Massor av svart skit bara sköljdes bort, Har skurat den någon gång under åren vi bott här men den har inte blivit speciellt ren av det. Helt plötsligt fick vi en ljus trapp och man ser tyvärr hur sliten den är också. Det mörkare intill huset är färg som sitter kvar sedan den någon gång i tiden varit målad. Kanske
tergo: använd en molly för dubbelgips ,och även leta upp någon väggregel där du kan använda träskruv
Lelle - Hyfsat händig: Tänker du dölja stålbaken? Kanske med en bräda på in och utsida? Låt då den brädan dölja även vi pelaren. Då behöver du bara en vanlig fogsvans. Men var väldigt noga med snittet som ska bära så det blir rakt/vågrätt
putte22: Hejsan. Planerar att öppna upp mellan kök/matrum då det bara är en vanlig dörröppning nu (ingen karm) Så tänkte jag bredda den genom att ta bort en bit av vägg på varje sida av dörren så öppningen blir ca 2.5meter bred isf för 90 som nu.Och fortsätta med golvet från matrummet in i köket. Men om man kapar innerväggen i liv med golvspånet så blir det ju liksom hålighet i
Matti_75: Det kommer att funka utan problem. Möjligtvis kan det bli längre torktid men vänta ett par dar efter gjutning så är det lugnt
KnockOnWood: Tja, det är ju bara att bygga upp ett nytt innertak under det befintliga, och sätta lampor och högtalare där. Vad har du för takhöjd? Annars skulle jag rekommendera en plafond i taket för belysning, och ett par högtalare på en av väggarna. Det blir lika bra, eller troligen bättre!
Håkan V: [citat] Jag skulle nog ha valt att vända strävorna på sidoväggarna så att dom också har den övre ändan på hörnstolparna för bästa stabilitet, dom gör nog mer nytta vända så.
Emil Lemor: Kan man sätta kakel 60X60 på närvarande gips skivor som är målat finns det risk att kakel ramlar pga gips skivor är målat , eller ska man byta till ny gips skivor och sen sätta kakel ?? Tack!
Anna.p: [citat] Verkar inte så, han säger att de är förzinkade. Och priset är rätt lågt, rostfria är nog dyrare. Bauhaus's hemsida visar varmförzinkade C3 och Biltemas verkar också vara C3. Undrar om det räcker eller man ska leta efter C4
Mackansbygg: [citat] Stort tack för information, skall helt klart fundera på detta!
daugaard: Klyv en remsa o lägg på den innersta regeln då och höj dom andra :) Vet inte hur tunt du inte kan klyva men där har du en bra anledning att handla lite nya verktyg så du fixart ;)
Roger i Halmstad: Någon som har erfarenhet av https://www.flisbyab.se/produkter/romex-deco-1kg
justusandersson: Då blev allt genast mycket tydligare. Kattvindsväggen är inte bärande i det här fallet.
doubleH: Nuvarande lösning/vägg verkar väl funka så då borde det räcka med att snygga till ytskiktet. Dvs om man inte går igång på solblekt furupanel Don’t fix what ain’t broken...
Claes Sörmland: Dammsug ur hålen och fyll med Fill & Fix. Det är ju tänkt för detta ändamål och för att skruva i.
mrerik: Tar upp din gamla trå igen. Någon som vet vad man ska vända för material om man vill göra så här på en toa med du dusch samt spotlight inbyggt?
Henrik de Vries: Funderar på att bygga om ett garage. Väggarna är betonhålblock. Finns det något material jag kan lägga mot utan att få fuktproblem eller måste jag putsa det eller vad gör man?
DTanner: Då fortsätter jag på ursprungsplanen, med ångbroms överallt utom badrummet där det blir golvspån P5 eller plywood. Tack för alla bra kommentarer så långt!
Arne999: Det är 140x90 glas 5mm och ganska tunga. Dom kommer luta 60grader Vore ju smidigt med någon list som man bara skruva fast runt om som täta och höll allt på plats. En tanke är som sagt att bara köpa ett gäng L profiler i aluminium lägga en sträng silikon och skruva fast dessa i regelramen