P
Peter_K: Gjorde så med hela stommen till vårt växthus. Inga problem bara allt står stadigt och inte rör sig. [bild]
1 svar · 4,3k läst
·
C
crazytok: Bygga med stolpskor för ett 180cm högt plank är bara att glömma. Det kommer svaja extremt och vika sig vid en mindre blåst.... Visst kan du stadga det med diagonala stöttor, men hur snyggt är det?
5 svar · 6,3k läst
·
T
Trrttsch: Tack för tipset. Ska ta tag i nästa vägg strax.
7 svar · 7,1k läst
·
L
Lundampere: För info så var inte brädan bärande, den är av nu och jag märker ingen skillnad. Dock sätter jag tillbaka den snart när nya golvet är på plats ifall att! :)
6 svar · 1,9k läst
·
P
Anonymiserad 202214: [citat] Inga planer på att bräda in än... Har sånna nerfrästa gamla krokar i sponten. problemet var att det fattades hängränna när jag flyttade hit så fick sätta någon provisorisk fotbräda. Hade tänkt lämna en 5mm springa i överkant med insektsnät bakom. på undersidan ska va fullt öppet mellan de stående spikläkten med musband emellan. Men luften upp till övre partiet under
2 svar · 3,7k läst
·
P
Peter_K: Ok, får se hur det blir när allt är ihopskruvat. Det finns ju fler stolpar som tar upp krafterna.
2 svar · 1,2k läst
V
Vante: Det går att ta bort, fixa säkerheten med t ex en bit formskuret säkerhetsglas
2 svar · 7,2k läst
·
B
Bobyggarna: Hittade en gammal tråd utan svar där sprickorna ser nästan idenstiska ut och putsen är densamma. https://www.byggahus.se/forum/threads/foga-sma-sprickor-i-putsfasad.324304/
1 svar · 2,5k läst
J
justusandersson: En takkonstruktion med nockbalk har fördelen att man kan utnyttja rymden i taket utan att störas av hanbjälkar eller stödben mm. Nockbalken vilar på två eller flera pelare som för ner taklasterna till grunden. Grunden måste vara utformad fför att tåla de punktlaster som uppstår vid pelarnas upplag. Detta är inget större problem i samband med ett nybygge. Då kan man också lätt
5 svar · 5,2k läst
·
Z
ZipLock: Nejdå, tänker inte bjuda. Undrar bara vad som har hänt rent mekaniskt.
3 svar · 1,4k läst
J
jonfre89: Hej, finns det någon konstruktörs kunnig här inne? Sitter och ritar lite i sketchup och en fråga dök upp i huvudet. I bifogad skiss undrar jag om samtliga stolpar under gavelbalken kommer ta upp lasten från nockpelaren? Gavelbalken är limträ och är beräknad för att klara sig utan stolpar. Men den lasten som ändå kommer. Tas den i huvudsak upp genom rödmarkerat? [bild]
0 svar · 614 läst
·
M
MartinGBG: Har precis börjat med en större renovering av källaren och har då rivit både väggar och nu även gipstaket. Döm av min förvåning när det ramlar ner stora (vi pratar betydligt större än knytnävar) och en jä-la massa betong när jag river ner en av gipsplattorna. Man har tidigare byggt en ”låda” i källaren, på huset som är byggt -67, för att dölja avloppsrören som går i
0 svar · 1,2k läst
·
C
carlbanan: Letar efter kopplingsbeslag likt denna, fast för 10mm fyrkantsrör; https://www.hornbach.se/shop/KAISERTHAL-X-forbindare-dubbel-for-ror-90-svart/5224082/artikel-detaljer.html Någon som vet om det finns? Gärna i samma material som rören (alu eller rostfri). 10mm (max 15) är önskvärt. Har en idé att få till ett chassi till en itx-dator med någon form av alu eller metall som hörn/ramverk
0 svar · 1,1k läst
J
Johannes88: Gammal tråd! Men jag gör ett försök då i den då det berör samma ämne. Är det någon som har vana av både Ardex S48 och Casco Boardfix som rekommenderats ovan för limning av gipsskivor? Det ser ut att vara en mycket stor skillnad i pris så tänkte att det borde vara någon skillnad mellan dem. Jag har ca 120 m2 väggyta av rätt så ful/skrovlig lecablock. De är inte säkert att de
14 svar · 36,0k läst
E
extcon: [citat] Kanske är att gå händelserna i förväg men vad gör man om det saknas uppgifter eller dimensioneringen är för mindre last än 250 kg/m2? Låter bli att parkera men kan man göra annan åtgärd?
9 svar · 4,1k läst
·
S
Semesterfixaren: Tack för snabba svar! Jag tänkte först bara på en balksko, men är rädd att den ska ”mattas ut” av vågor, dvs de horisontella krafterna, men. Om jag gjuter en klack som jag sätter fästet i så bör det bli bättre! Ha en härlig helg!
3 svar · 3,9k läst
·
leby
leby: Det blev polyester från Biltemas båt avdelning...
5 svar · 3,8k läst
Picapica55
Picapica55: Kollade på bilder på nätet, jag tror ni har rätt,Tack för hjälpen!
3 svar · 4,0k läst
·
N
NoOne2k: Leca är så pass bräckligt a [citat] Leca är så pass bräckligt att det inte lär vara några större problem att knäcka kärnan, plocka ur den och borra vidare.
3 svar · 2,4k läst
Darius80
Darius80: Hej, jag ska gipsa innertaket på övervåningen nu. Jag tänkte skruva gipsen tvärs över glesen och inte längs med. Glesen sitter cc/300mm och avståndet emellan glesen är 230mm. Räcker detta för att undvika eventuella sprickor eller ska man kottla med osb eller plåtband mellan glesen. hoppas ni förstår vad jag menar. tacksam för svar!
14 svar · 20,6k läst
MathiasS
MathiasS: Så att hela gängan är i takbjälken. Om panelen är 20mm så räcker det ju med 75 iaf.
3 svar · 5,1k läst
·
T
Tjrex: Går och går... det är lite smalt med 50. Gipsskruven hamnar väldigt nära kanten så jag hade inte satt det.
1 svar · 1,2k läst
J
JoachimLö: Hej, Jag funderar på att foga med kalkbruk mellan korsvirke och putsen. Jag hade tänkt att blanda upp bruket med småsten för att fylla det mesta av de rätt så djupa fogarna. Den sista centimetern eller 2 hade jag tänkt att bara köra med rent bruk uppblandat med hästhår. Mina frågor är följande 1) Är det rätt tänkt 2) Hur mycket hår skall man använda och hur långa bitar skall
0 svar · 1,4k läst
Ormriauga
Ormriauga: Tog multiverktyget och kapade befintliga delar. Spikade dit nytt efter att ha tvättat med boracol.
4 svar · 1,8k läst
·
1939
1939: Fotplåtar är viktiga men det finns delade meningar angående huven. För mig handlade det om kajbon i kanalerna. Har rensat själv och kan bara säga att det är helvete om man råkar ut för dessa fåglar som bygger bon i skorstenar allt mer norrut (enligt min sotare). I relation till min skorsten ovan så byggde jag ett simplare fågelskydd i stugan av lite skrot som fanns att tillgå.
9 svar · 7,2k läst
·
B
bergquist: [citat] Väcker en gammal fråga. Har ni på något sätt ångrat er?. Vi köpte Becker strukturfärg idag och nu läser min sambo att det finns risk att man skär sig om man går emot.
3 svar · 11,3k läst
A
Avemo: Det är därför man skall ha en bit skiva på baksidan. Rätt utfört blir det starkare än original. Om du lägger upp en bild kanske det går att komma med fler idéer.
5 svar · 2,5k läst
M
MackanM: Bygger med Ytong så väggarna behöver jag ej. Jag vill bara veta om det fungerar. Eller ska man ha ångspärren så fort som möjligt och isolera ända upp . Jag vill ha en varm vind ej kall vind
4 svar · 2,0k läst
·
pokasd
pokasd: Vår hall är orginal sedan 72 och tänkte ljusa upp den lite. Förutom ljusare färg på väggarna tänkte vi även måla trappen vit. Själva målningen är väl inga problem gissar jag, förutom att det lär ta lång tid att slipa/måla. När det kommer till trappstegen så är det korkinlägg i de. Hur byter man ut de bäst och mot vad? Jag har sett att det finns färdiga laminatskivor man
0 svar · 724 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.