Byggahus.se

Kapa många plåtar på en gång?

  1. M
    Medlem Nivå 8
    Hej!

    Ska kapa ett gäng tp20-plåtar som är ca 20cm för långa. Finns det något bra sätt att kapa många plåtar på en gång? Tänkte om man klämmer med bräda uppe och nere och sågar efter brädan med sticksåg med metallblad?
    Antar att man bara kan nibbla en plåt åt gången? Bryr mig inte så mycket om att snittytan blir perfekt, den kapade änden kommer ändå inte att synas. Vill bara inte skada plåten (eller verktygen).

    Annars är väl planen att nibbla dem var för sig, men det tar ju lite tid, och de är otympliga att flytta på själv när de är 4m långa.

    Förslag?
     
  2. C
    Medlem · Nivå 17
    Funkar att göra som du tänker. Kan vara svårt att få sticksågen att gå rakt så en bräda är en bra idé. Överhuvudtaget är det lite vanskligt att såga korrugerad plåt med sticksåg.
     
  3. C
    Medlem · Nivå 11
    Beroende på hur många det är kan det ju vara värt att täcka över den översta hyfsat och köra med vinkelslip. Det känns givet.
     
    • Laddar…
  4. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Cirkelsåg för metall
     
    • Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 17
    Japp, eller tigersåg. Sticksågen är nog det "sämsta" alternativet då den funkar bäst när ämnet ligger mot dynan.
     
  6. M
    Medlem Nivå 8
    Ja, jag tänkte nog att sticksåg inte är det bästa alternativet, men bladen är ju fasen så mycket billigare än att köpa en metallklinga till cirkelsågen...

    Det där med vinkelslip lät ju intressant. Man ska ju inte använda den till att kapa rostskyddad plåt, men om de ligger tätt inpå varandra och man täcker den översta så är det kanske inga problem? Blir ju garanterat enklast att skära igenom så i alla fall, och billigast =). Någon mer som har något att tillägga om det alternativet? Känns ju som sagt "givet" annars =D.
     
  7. Mazen
    Inredare · Nivå 14
    Stickisen funkar om du spänner två bräder med en glipa mellan både ovan o under, sågbladet löper i springan och hela sågen har ett plant underlag att åka över.. annars är vinkelslipen enklast förutom allt gnist sprut.
     
  8. S
    Medlem · Nivå 5
    Absolut inte vinkelslipen, då blir plåtarna varma och ytbehandlingen släpper även lång ifrån snittet.
     
    • Laddar…
  9. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Förutsatt att det inte är för tjock plåt så är en 0.8mm skiva kanon om man ska kapa lackad plåt.
    Inte alls samma värmeutveckling så färgen brukar klara sig förvånansvärt bra.
     
  10. C
    Medlem · Nivå 11
    Då kan man inte kapa korrekt med en vinkelslip om det skulle bli ett problem.
     
  11. S
    Medlem · Nivå 5
    Finns inte en plåtslagare som kapar med rondell oavsett vad du tycker. Sen är det risk att gnistor bränner fast och rostar.
     
  12. S
    Medlem · Nivå 5
  13. C
    Medlem · Nivå 11
    Du kanske missade den delen där det diskuterades att täcka den översta plåten.
    Det blir ofta mer värmeutveckling med en tigersåg t.ex.
     
  14. S
    Medlem · Nivå 5
    Oavsett så blir det för varmt så färgen släpper närmast snittet. Att köra hårt med stick eller tigersåg är heller inte bra. Mitt råd är att TS kör väldigt försiktigt med en sänksåg med klinga för metall.
     
  15. D
    Medlem · Nivå 8
    Om det blir så varmt så det sprutar gnistor om tigersågen så gör du nog nått fel. ;)

    Jag avråder oxå från att kapa med vinkelslip/rondell!