Hej
Min sambo köpt lösvikt fransk träskruv på Bauhaus, ser blank ut. Han menar att skruven är förzinkad, då förstår jag att den är elförzinkad. Vad jag förstår är elflrzinkad skruv håller inte alls lika långt som varmförzinkad. Är det ngn som vet vad det är för märkning på franska skruvar, i lösvikt på byggmax? Och vad är det för skillnad på olika märkningar på varmförzinkade skruvar? Vi håller på att bygga trädäck

Rickard.
Är den väldigt blank och "fin" är den elförzinkad och då är den inte lämplig utomhus och absolut inte lämplig i närheten av tryckimpregnerat.

Är den matt och lite frammig i färgen och lite grov i ytan är den varmförzinkad och det är ett betydligt bättre skydd. Idag finns det dock bättre skruv att välja än franskor med lämpligare rostskydd för att vara i kontakt med tryckimpregnerat.

Med det sagt så håller varmförzinkat länge om det inte är i extremt utsatt miljö.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
All fransk träskruv jag har sett har varit varmförzinkad. Sen tror jag det inte är någon större skillnad i praktiken mellan varmförzinkat och galvaniserat i dom dimensionerna.

Tack för svaret. Den är blank, elförzinkad precis som jag trodde. Är det ngn skillnad på varmförzinkade franska skruvar? Har de olika korrosionsmärkningar el är det bara ta vilket som? Även de billiga på Biltema?
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är den väldigt blank och "fin" är den elförzinkad och då är den inte lämplig utomhus och absolut inte lämplig i närheten av tryckimpregnerat.

Är den matt och lite frammig i färgen och lite grov i ytan är den varmförzinkad och det är ett betydligt bättre skydd. Idag finns det dock bättre skruv att välja än franskor med lämpligare rostskydd för att vara i kontakt med tryckimpregnerat.

Med det sagt så håller varmförzinkat länge om det inte är i extremt utsatt miljö.

useless useless skrev:
All fransk träskruv jag har sett har varit varmförzinkad. Sen tror jag det inte är någon större skillnad i praktiken mellan varmförzinkat och galvaniserat i dom dimensionerna.
Har hittat den guiden. Verkar vara stor skillnad på dessa två ytbehandlingar

• Skärmdump från hemsida som visar tabeller och text om ytbehandlingar samt tre skruvar med olika ytbehandlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är inte så att de är i rostfritt då? Det är också blankt, men kanske något "gråare" i färgen.

M Markus P skrev:
Det är inte så att de är i rostfritt då? Det är också blankt, men kanske något "gråare" i färgen.
Verkar inte så, han säger att de är förzinkade. Och priset är rätt lågt, rostfria är nog dyrare. Bauhaus's hemsida visar varmförzinkade C3 och Biltemas verkar också vara C3. Undrar om det räcker eller man ska leta efter C4

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.