Halloj!

Ska bygga Ikeakök men blev plötsligt osäker på vad jag ska använda för infästning till skenan man hänger upp skåpen på.

Förutsättningar: 12 mm spånskiva från 70-talet + nytt gips.

Vissa säger att 5–6 mm träskruv gör jobbet medan andra menar att man bör använda molly.

Vad tror ni?

kulle
Träskruv i spånskivan och försök träffa reglarna så många du kan.
Inga molly

Det är bara fullgubbar som använder molly i träskivor.

6-8mm träskruv fixar biffen, ta det grövsta som får plats.

• Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Försök hitta regla så mycket det går annars träskruv, för borra gärna med en mindre borr än skruven då grova skruv har en tendens att spräcka spånet då den går igenom.

Jag är gammaldags, och har inte byggt kök sedan 2010.
Då fanns inte det här systemet med skenor, utan jag byggde ihop socklar av 22 mm spånskiva och ställde skåpen på, och skulle nog gjort så idag också.
Det blir stadigt och skåpen kommer jämt, och även "kökshalvön" står bra.
Sedan skruvar man skåpen i väggen, med eller utan skena, så de står kvar på plats.

• Gilla
ganooo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är gammaldags, och har inte byggt kök sedan 2010.
Då fanns inte det här systemet med skenor, utan jag byggde ihop socklar av 22 mm spånskiva och ställde skåpen på, och skulle nog gjort så idag också.
Det blir stadigt och skåpen kommer jämt, och även "kökshalvön" står bra.
Sedan skruvar man skåpen i väggen, med eller utan skena, så de står kvar på plats.
Har du sockel under väggskåpen också?

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Har du sockel under väggskåpen också?
Har inga väggskåp.
Däremot överskåp över kökshalvön, men de hänger i takbjälkarna.

inget fel att använda molly för dubbelgips när du har spånskiva bakom gipsen, det blir sannolikt starkare än en träskruv i 12mm spånplatta

Tack för alla svar! Har en låda 6x80 träskruv liggandes som kanske kommer väl till pass då

richardtenggren
Är de helgängade? Det gäller ju att få gängan att greppa i spånskivan också, då det låter som lite långa skruv.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
inget fel att använda molly för dubbelgips när du har spånskiva bakom gipsen, det blir sannolikt starkare än en träskruv i 12mm spånplatta
Momentant, men inte över tid.

Mät ut reglarna, borra nya hål i skenan om det behövs. 10 minuters jobb och du är 100% säker.
Men annars som sagt, med feta skruv kommer det till 99% hålla i gips/spån.

Jo, en grej till. Använd skruv med slät gänga, inte skärande i spån.
Och som alltid i trä, förborra med en mindre borr, så blir det ännu bättre.
Vanligt är att när man drar en grövre skruv i spån, så trycks det ut en bit på baksidan, så skruven kanske bara sitter i 6 mm spån isf 12, det problemet uppstår inte om du förborrar.
Lämplig borrstorlek är 0,5-1 mm mindre än skruvens kärna.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, en grej till. Använd skruv med slät gänga, inte skärande i spån.
Och som alltid i trä, förborra med en mindre borr, så blir det ännu bättre.
Vanligt är att när man drar en grövre skruv i spån, så trycks det ut en bit på baksidan, så skruven kanske bara sitter i 6 mm spån isf 12, det problemet uppstår inte om du förborrar.
Lämplig borrstorlek är 0,5-1 mm mindre än skruvens kärna.
Fantastiskt! Stort tack för alla tips.

Det finns specifika spånskiveskruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.