Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Ligger lgh på bottenvåningen eller högre upp? Bottenvåningen har putsade tegelmurar som ytterväggar medan övriga våningar har ytterväggar av plank, sannolikt tre tum tjockt. Plankväggarnas insida brukar vara täckt med puts på vassmatta. Här har man kanske kompletterat med annat material i samband med renovering. Ingen av dessa ytterväggar har någon annan form av isolering. I motsats
Natthimmel: Är den utbytt så be att få se dokumentation. Och när du fått den så hade jag kontaktat en byggnadsingenjör för ett par timmars konsultation. Lycka till!
deejay_brago: [citat] Tack för svar! Stolpar och u-skor är beställt så det kommer säkert bli finfint när det är färdigt :)
Oskerien: Jag skapade tråden till en början då jag tänkte skruvat med min skruvautomat och undrade då bilen typ av skruv som va bäst :) Men det slutade alltså med att jag åkte till Biltema och köpte en spikpistol (klarar spik mellan 50-100mm), dubbelspikade dubbla lager gles med 75mm spik, drogs ny el och ”pottor” för spottar och sen på med gips. Spikpistolen är underbar att ha vid
berisen: Jag har lite tankeproblem med hur jag ska lösa trappen upp till entren hemma. Idag ser det ut såhär men den är rutten och behöver bytas ut och då tänkte jag passa på att bygga till en liten diagonal trappsats till vänster. Inte alls speciellt stor utan typ en halvmeter utåt. [bild] Hur brukar man göra med infästningen av vagnstycket i ett sånt läge? Gerar jag bara bakkanten på
BirgitS: Välkommen till forumet! Det beror nog på varför det skevar. Om du laddar upp några bilder blir det kanske lättare att veta för någon.
Höghus: Tjena! Jag behöver göra ett trappsteg i källaren och samtidigt gjuta in lite kabelrör. Trappsteget skall stå på det nya golvet, EPS och flytspackel och ansluta mot en gammal bottenplatta. Jag hade kvar lite armeringsnät från flytspacklingen och gjorde ytterkonturen till steget. Tänkte sedan sätta en form av plywood. Räcker det eller ska det till mer armering inne i steget? Ska jag ta
justusandersson: Svårt att säga något mer precist utan att veta virkesdimensionerna. Lasten på däcket inklusive däckets egenvikt ligger på ca 500 kg/kvm vilket motsvarar en normal balkong. Jag ogillar det osystematiska byggnadssättet, men det var kanske nödvändigt. Det ger dock inget helproffsigt intryck.
Avemo: Det borde vara ganska väl förspänt. Om den gamla stolpskon sitter kvar som armering lär det inte lossna i första taget. Du kanske skall ta bort en del av plåten för att underlätta att fylla ut med betong under skon.
Babyem: Hej, Vi ska renovera hela huset och behöver puts om allt invändigt. Huset är på 250kvm och vi beräkna att en heldel puts kommer gå åt. Jag undrar vad som är bäst ekonomiskt. Att använda gipsputs eller vanlig putsbruk + spackel. Kör vi på vanlig putsbruk + spackel har vi beräknat att det kommer gå åt med Putsbruk 15-20 pall - 1000kg per pall Rullspackel 100 hink - ca 1000L (är det
bossespecial: Exempelvis ja, dock beror det på vilka laster man har, hur grunden ser ut idag och vilken typ av mark man har. Är det en övervåning man gör avväxlingen på kan även väggen på våningen under behöva förstärkas.
hrt: [citat] Med mjuka svängar menar du då att de inte är så skarpa utan har stor svängradie?
Dr Jumping Jack: Ditt problem är fukt och att träkonstruktionen ruttnar. Det problemet försvinner väl inte om du fyller källaren med fyllnadsmassor, fukten kommer väl finnas kvar? Vill du bli av med vattnet får du dränera. Men är inte detta en gammal konstruktion som sett sina bästa dagar och behöver bytas. Behåll källaren och renovera uthuset, olja in trät noga och se till att det finns god
Marlen Eskilsson: Jag inser att den här tråden har spårat ur bortom räddning och TS har fått svar på sin fråga, så jag stänger den. /Moderator
dell4: Hej. Har ett varmförråd där vi vinterförvarar växter från vårt uterum. (Vi har växtbelysning) Men de har mått dåligt i vinter, fick tipset om att lägga cellplast på golvet då det blir kallt åt rötterna. Det är ett litet slutet rum på 3kvm med 2 ytterväggar i källare. hyfsat torrt men inte 100%. ska jag lägga Platonmatta innan jag lägger cellplasten på golvet eller ska jag
d0nnie: [citat] Det är ingen plastmatta utan microcement på golvet.
-MH-: Jag tog mod till mig och köpte pocket hole jig på Hornbach för 400:- med följde vanliga försänkta pz2-skruvar i 4 mm dia och upp till 60 mm långa. Jag köpte till 5mm skruv för utomhusbruk, men det blev lite på gränsen kanske. Skall se om jag hittar 4mm pz2 för utomhusbruk och pröva. Det gick att borra två hål i 45 mm, man behöver inte ens ha det perfekt centrerat... ;) [bild] Jag
Bernieberg: Kul med lite laminatteori! @Avemo och @bossespecial är helt rätt ute, ett fanerskikt är väldigt mycket starkare i fiberriktningen än tvärs och med ett udda antal skikt blir ytskiktets fiberriktning den starkaste för skivan. Skillnaden blir förstås mindre ju fler skikt skivan har. Om det är böjbelastning blir skillnaden för olika belastningsriktning större eftersom de yttersta skikten
Isakare: Vi har skruvar liknande skärmskruvarna på 8 mm, borrar 6,5 och det drar som tusan i 3 mm plåt. Lägge en klick fett eller skärpasta på skruven, så skär den bättre i plåten. Vi drar med slagskruvdragare. Hålet i 1 mm plåten ska helst tas upp till 8 mm.
Ahlbom: Nu är väggen på plats och väldigt ljuddämpad, man hör inte samtal genom den utan man måste skrika för att det ska höras något. Det vart 3 lager gips på ena sidan och 2 på andra med 45 regel. Gjorde olika tester med hålla upp gips och knacka mot det innan jag bestämde mig. Mycket nöjd med väggen. Kanske till o med skulle ha tagit 4 lager på en sida och 1 på den andra om jag
bossespecial: 45x220 C24 räcker för att växla av över dina fönster(y)
maah: Jag letade också efter slät sockelskiva förut men det gick inte att hitta. Slutade med att jag körde med Steni och blev mycket nöjd ändå.