Jag ska söka bygglov för ett mindre vidbyggt garage (3,5m x 8m). Jag har haft kontakt med kommunen som har haft ett möte på bygglovsavdelningen och ställt sig positiva till mitt förslag. Min största begränsning blev garagets bredd, tomtens byggyta m.m. Därav ett så smalt garage.
Garaget kommer att ha takterrass (pulpettak och 6º taklutning) och jag behöver lite hjälp med konstruktionsberäkningar och dimensionering.
En tanke jag har är att i bygglovet specificera en bestämd yta som är dimensionerad för att ställa ett spa-bad på. (Se bifogad bild)
Där jag bor är det snözon 2,5. De lila strecken är limträ i cc30 där spa-bad kan stå. De blå strecken är limträ för terrassbjälklag i cc60.
Jag har preliminärt räknat lasten på ytan där spa-badet ska stå, till 8,5kn/m2 (Spabad 5kn/m2 + Bjällag 1kn/m2 + Snö 2,5kn/m2) och resten av terrassen till 3,5kn/m2. Detta är väldigt ungefärligt och rätta mig gärna om jag är helt fel ute.
Dimension på limträbalkarna, borde väl bli som att räkna på ett altanbjälklag med extra adderad last. Detta tror jag mig kunna räkna fram och det finns ju färdiga beräkningsprogram för det. Men det som känns svårare är lasten på garagets och husets ytterväggar.
Mina frågor:
1. Tror ni husets yttervägg klarar lasten?
Husets yttervägg mot gaveln är 10m lång och det finns inga bärande innerväggar. Huset har fackverkstakstolar. Reglarna i ytterväggen är 145x45mm i cc60. Huset står på torpargrund med leca-block.
Jag tänker mig att en bärlina fästs direkt mot detta bjälklag (se rött streck).
Kommer husets bjälklag kunna bära denna vikt? Blir det någon slags draglast i sidled - tänker så väggen inte typ välter
2. Bärlinan
Hur räknar jag ut dimension på bärlinan fäst i fasaden? Och vad kan den tänkas bli?
3. Garagets yttervägg
Här tänker jag mig 120x45mm i cc60. Räcker det och hur räknar jag på detta?
4. Något annat jag bör tänka på?