BirgitS
BirgitS: Lite foton på hur det ser underlättar nog.
1 svar · 1,1k läst
ksthlm
ksthlm: [citat] Fan va grymt, tackar!
2 svar · 1,4k läst
·
O
olofh: Fast när du har allt så pass öppet tänker jag det snabbaste /enklaste kanske är just att dra upp en limträbalk och hitta ett bra sätt att fördela ner lasten i plattan
3 svar · 1,8k läst
·
R
RundBerg: 15 år senare undrar jag ifall du kom fram till något? Tittar nämligen på att eventuellt köpa ett hus med sådan fasadpanel. För framtida sökande, se även denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/platfasad-i-aluminium.152691/
1 svar · 6,1k läst
Ivanco
Ivanco: Hej, Jag har exakt samma fråga;-) Är det någon som kan svara vad BJ.0,5/400 betyder? Balkarna är långa 549 cm höga 25 cm och brädda 50 cm. Hur hög belastning klarar dessa balkar? Mvh// Ivan
1 svar · 2,8k läst
S
Snickarkirre: Jo du kan pröva med trälim kan nog funka. Känns som stor risk att det spricker om du försöker spika ihop gering när listen är så tunn. Annars får du låta listerna ligga ett tag och acklimatisera sig innan du fäster dom. Om du skall måla dom så går det ju att bättra när det väl har torkat isär. Nonails vet jag inte hur det är har aldrig använt de. Men har limmat mycket med tec7
7 svar · 2,0k läst
j.erkers
j.erkers: [citat] Ja.
5 svar · 2,9k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: En HEB140 har nära nog identisk böjstyvhet som en limträbalk 115x315 mm. Nästa standardbredd på limträ är 140 mm om den bredden funkar bättre när det är trä istället för stål (vet inte om den behöver kläs med samma material).140x270 mm som är det intressant alternativet blir vekare än de båda andra alternativen men styvare än närmsta mindre stålbalk (HEB eller HEA) så då
1 svar · 1,6k läst
T
Thomas__S: Har fått ärva en hel del tegel på gården vi flyttat till. Tänkte bygga en ugn men är osäker på om teglet på bilden är eldfast? Går det att avgöra? De tunna eldfasta tegelstenarna på bilden är nyinköpta och med som referens. [bild]
0 svar · 2,7k läst
·
S
steve5432: Hej! Vi fick en luftvärmepump för främst kyla installerad härom dagen. Innerdelen sitter på övervåningen och utedelen sitter på gaveln ca 6 meter mot grannens garage. Där tänkte vi att den inte stör nån, då platsen är ca 25 meter till deras uteplats. Dock ligger deras garage något längre in på tomten än vårat, och de upplever värmepumpens brummande på deras uteplats på
0 svar · 2,9k läst
·
S
Stuff: [citat] Fint. Men ska dörrkarmen fortsätta vara brun? Hade varit snyggt att måla in den i samma färg som fodret
10 svar · 6,0k läst
·
Snickrahemma
Snickrahemma: Tack för ditt detaljerade svar, bättre kunde det knappast bli! Hälsningar /Roland
4 svar · 3,5k läst
N
Nygge72: Oooops bilden hamnade visst upp och ner
1 svar · 605 läst
·
M
Mikael Karl: [citat] Gammal tråd men jag testar. Hur gick det med tätningen? Jag har läst i många trådar att folk sågar möjligheten att täta inifrån?
3 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 138940: Så långt inåt eller så långt ut som möjligt? Eller i mitten?
9 svar · 2,8k läst
D
Derbyboy: Jag valde att köra en limträbalk.
14 svar · 7,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Mät avståndet mellan befintlig handledare och väggen. Lossa nuvarande handledare en aning, sätt några passande vertikala ribbor bakom nuvarande handledare och dra skruvarna åt igen så att de kläms fast. Sedan kan du fästa en ny handledare på ribborna i lämplig höjd. Så små barn väger ju ingenting så konstruktionen behöver inte hålla för elefanter.
4 svar · 5,9k läst
·
B
bossespecial: Hur ser planlösningen ut våningen under, finns det fler alternativ till vertikala bärverk förutom väggen?
4 svar · 3,6k läst
·
M
m800sweden: Sommaren strax här så dags för garagebyggnationer. Ska beställa 2 takskjutportar strax och tänkte regla upp ny vägg för dessa (har en befintlig byggnad med trä vikportar nu). Det jag behöver hjälp med är själva reglingen av portväggen. Om vi tar väggkonstruktion utifrån in (tänkte ha ca 190-195 tjock isolering): -Vit plåt tp20 -läkt -vindskydd -regel145x45 -isolering
0 svar · 2,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Men varför inte en annan list? Själv tycker jag svanhalslist är snyggast: [bild]
1 svar · 1,9k läst
·
J
JoFoJ: Tänkte sätta upp gungor mellan två tallar med vinkelsurrning enligt tips från en annan tråd. Avståndet mellan tallarna är dock ganska långt, 4,60 m. Har ni några tips på hur vi kan lösa konstruktionen? Vilken dimension bör vi välja på regeln? Bör vi sätta ett extra stöd i mitten mellan träden, t.ex. två 70x70 reglar?
0 svar · 1,1k läst
F
Filiphal: Hej. Jag tänkte bygga ut en del av balkongen över ett trädäck. Hur ska jag tänka då för att inte få flera stolpar i mitten? Går det att ha en dubbel bärlina med 45x170 strax innan mitten och sen en längst ut? mellan de två bärlinorna är det 1500mm. Golvbjälkarna ska jag ha ett cc med 560mm (står 600 på bilden) och de tänkte jag fästa med balkskor i den befintliga balkongen och
0 svar · 995 läst
·
Erik-R
Erik-R: Jag ska skära ut en rektangulär öppning i en ”fristående” gammal teglad vägg i mitt fritidshus. Vad ska jag enklast använda för verktyg?
0 svar · 1,4k läst
hscn
hscn: Detta är med all sannolikhet smuts/damm. Jag skulle inte vara orolig för att Tretexen får sitta kvar.
1 svar · 3,6k läst
·
Nacrissia
Nacrissia: Vi ska sätta upp fasadbelysning och tänkte då gömma sladden under en bräda på husväggen. Vi är osäkra på hur vi kan göra för att ta oss förbi plåten som är längst ner på fasaden. Kan vi borra igenom plåten så sladden går igenom och sen under trallen, eller ska den gå från brädan, över plåten och ner under trallen? Har ni andra tips? Ge dom!
0 svar · 2,4k läst
·
general82
general82: Beslutat att sätta in 45mm frigolitskivor och klä insidan med plyfa.
3 svar · 14,2k läst
·
H
HannesH: [citat] Bra där, det är ju möjligt. Dock kanske det inte gör jätteskillnad på utseendet om man har 22mm eller 28mm. Viktiga känner jag är att bredden på plankorna blir bra, dvs att jag inte köper 95 så var det 70 på bilden. Hoppas det blir bra med 95x95, 28x95 och 28x120 (y)
2 svar · 2,2k läst
J
JF.: Har bestämt mig att det blir en till trapp på mitt altanbygge, den kommer vara ca 3 meter bred och höjden mellan överkant på altan och till gräsmattan är ca 1 meter. Hur många plintar behövs för detta ska bli stadigt och bra? En plint per vagnstycke? Eller ska jag gjuta en betongkaka med plattjärn i för att fästa vagnstyckena i? Eller någon annan idé som blir bra och stadig?
0 svar · 1,7k läst
L
Lilllen: Nu är jag absolut ingen expert på detta. Enda erfarenheten jag har är att jag satt upp två värmepumpar. De hade som tidigare nämnt mjukglödgade kopparrör. I texten till pumpen stod att man inte skulle böja rören mer än en gång. Jag skulle säga att det beror på hur långa rör och hur krökta de är hur långt ut du kan komma. Måste du böja tillbaka en kraftig krök så ska du nog
4 svar · 1,3k läst
T
turbo100: Hej, Jag ska göra en grund till växthus och tänkte skruva och limma lav med 45X145 NTR/A. Ramen ska vara 306 X 406 cm och jag tänker 7 lav som ligger kryssade / omlott i hörnen. Räcker det att lägga detta på 6 cementblock eller kommer det svikta? Är det bättre att lägga det i ett "dike"med lite makadam i botten? Jag räknar med att konstruktionen blir tung nog för att inte huset av
0 svar · 779 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.