D daugaard skrev:
Om det blir så varmt så det sprutar gnistor om tigersågen så gör du nog nått fel. ;)

Jag avråder oxå från att kapa med vinkelslip/rondell!
Gnistorna från en vinkelslip har ingenting med värmen att göra. Det har diskuterats två eventuella problem- värmeutveckling och gnistor.

C C.Lundin skrev:
Gnistorna från en vinkelslip har ingenting med värmen att göra. Det har diskuterats två eventuella problem- värmeutveckling och gnistor.
Instruktionsbild som illustrerar förberedelse för takläggning med text "använd aldrig vinkelslip" och streckad ikon av en vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta går att finna hos lindab

S sixten88 skrev:
[bild] Detta går att finna hos lindab
Jag förstår helt ärligt inte var du vill komma.
Tråden handlar om ett rimligt sätt att kapa flera lackade korrugerade plåtar samtidigt. Rekommendationerna från olika tillverkare har säkerligen TS redan läst.
Hade man strikt läst och följt rekommendationer från aktuell tillverkare så hade jag inte ens kunnat utföra mitt jobb.

Jag vill förklara att man inte kapar belagd plåt med vinkelslip för att man skadar plåten.
Oavsett hur duktig man är med vinkelslipen.
Sen har jag gett TS ett alternativ på att kapa plåtarna i bunt med en sänksåg.

Hej alla, och tack för en engagerad diskussion!

Jag är väl förtrogen med hur man BÖR göra, men var ute efter att spara lite tid då det bara handlar om taket på en ganska risig redskspsbod. Den är byggd mot en befintlig byggnad, och taket går in under utsprånget på den andra byggnaden med ca 0,5m, så halvmeter närmast snittet kommer varken synas eller belastas speciellt hårt av fukt.

Så för mig var det inte hela världen om plåtarna ev. skulle skadas en smula, så det blev vinkelslip till slut. Bifogar lite bilder. Trots skruvtvingar och skydd för översta plåten såg jag att det kommit in en hel del spån även mellan skivorna, så är man rädd om skivorna så skulle jag inte rekommendera metoden. Men i mitt fall är jag nöjd!

• Ett tak av svart plåt som skärs med en vinkelslip, fastklämt med skruvtvingar under plywoodskivor.
    Skapa konto
  • Närbild på tak med svart plåt skuren med vinkelslip; spånskivor, träreglar och slipspår synliga.
    Skapa konto
  • Närbild av ett nysågat plank med sågspån och skruvtving som illustrerar användning av vinkelslip vid takarbeten.
    Skapa konto
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Det var för övrigt 7st skivor från Lindab som kapades på sanna gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.