6 002 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Kapa många plåtar på en gång?
Jag förstår helt ärligt inte var du vill komma.S sixten88 skrev:
Tråden handlar om ett rimligt sätt att kapa flera lackade korrugerade plåtar samtidigt. Rekommendationerna från olika tillverkare har säkerligen TS redan läst.
Hade man strikt läst och följt rekommendationer från aktuell tillverkare så hade jag inte ens kunnat utföra mitt jobb.
Jag vill förklara att man inte kapar belagd plåt med vinkelslip för att man skadar plåten.
Oavsett hur duktig man är med vinkelslipen.
Sen har jag gett TS ett alternativ på att kapa plåtarna i bunt med en sänksåg.
Oavsett hur duktig man är med vinkelslipen.
Sen har jag gett TS ett alternativ på att kapa plåtarna i bunt med en sänksåg.
Hej alla, och tack för en engagerad diskussion!
Jag är väl förtrogen med hur man BÖR göra, men var ute efter att spara lite tid då det bara handlar om taket på en ganska risig redskspsbod. Den är byggd mot en befintlig byggnad, och taket går in under utsprånget på den andra byggnaden med ca 0,5m, så halvmeter närmast snittet kommer varken synas eller belastas speciellt hårt av fukt.
Så för mig var det inte hela världen om plåtarna ev. skulle skadas en smula, så det blev vinkelslip till slut. Bifogar lite bilder. Trots skruvtvingar och skydd för översta plåten såg jag att det kommit in en hel del spån även mellan skivorna, så är man rädd om skivorna så skulle jag inte rekommendera metoden. Men i mitt fall är jag nöjd!
Jag är väl förtrogen med hur man BÖR göra, men var ute efter att spara lite tid då det bara handlar om taket på en ganska risig redskspsbod. Den är byggd mot en befintlig byggnad, och taket går in under utsprånget på den andra byggnaden med ca 0,5m, så halvmeter närmast snittet kommer varken synas eller belastas speciellt hårt av fukt.
Så för mig var det inte hela världen om plåtarna ev. skulle skadas en smula, så det blev vinkelslip till slut. Bifogar lite bilder. Trots skruvtvingar och skydd för översta plåten såg jag att det kommit in en hel del spån även mellan skivorna, så är man rädd om skivorna så skulle jag inte rekommendera metoden. Men i mitt fall är jag nöjd!
Klicka här för att svara