Hej!
Jag håller på att renovera hallen i min lägenhet och upptäcker hela tiden längs vägen grejer jag behöver tänka på, som sig bör för en nybörjare.

Nu är tapter rivna, hål spacklade och väggarna slipade men inser att de väldigt gamla kablarna dom sitter utanpå blir svåra att spackla/måla under. De är skitfula och skulle vilja dölja dem Läste nånstans att det går att foga in dem men:

1. Hur gör jag och vad innebär det att foga in?
2. Kablarna är antagligen väldigt gamla, är det något jag behöver ta med i beräkningen? 3. Finns det något annat sätt än fogning som kan funka?

Skickar med en bild ifall det kan hjälpa till.
Tacksam för svar!! :love: Renoverad hörna av en hall med synliga gamla kablar längs väggen och i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns s.k kabelkanaler i plast, inte så sexigt snygga med gör jobbet enkelt för dig.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns s.k kabelkanaler i plast, inte så sexigt snygga med gör jobbet enkelt för dig.
Googlade och det skulle garanterat göra det 100 ggr snyggare än nu iaf! Verkar enklare än att foga också (som jag fortfarande inte riktigt vet vad det innebär eller hur det blir)

Fogning kommer inte bli snyggt, för grova kablar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fogning kommer inte bli snyggt, för grova kablar.
Tur i oturen då för det verkar krångligare än kabelkanaler

Att det ser ut som det gör på bilden beror väl på en slarvig (billig) elektrikerinsats längs vägen där man bara lagt på kablen på utsidan utan att försöka lösa det med befintliga kabelkanaler, eller genom att skapa nya. Skall medges att det kan bli omständligt att göra snygga lösningar om man drar ny kabel när ytskikt etc. redan är på plats, men också att det ofta egentligen är enklare än vad en del vill medge. På småjobb är den fasta delen av avgiften ofta viktigare, och elektrikern tjänar mer på att göra jobbet så snabbt som möjligt, och dom måste ju få ihop till att täcka sina utgifter dom också.

* Vad min erfarenhet av att ha anlitat elektriker säger är att en bra en, i din situation, ofta fogar in ny kabelföring i väggen, dvs. gör ett spår i väggen där kabeln försänks, vilket man sen sparklar över. Det beror på vilken typ av vägg man har, men oftats går det att ganska enkelt hugga fram ett spår med kniv eller liknande.

Däremot är det säkert så att det finns bestämmelser för hur ett sånt jobb skall göras, och fraförallt med vilken typ av utrustning som skall användas. dvs typ av kabel, eventuellt skyddsrör för kabel, osv. Det är sånt den gode elektrikern vet, och med vilket hon eller han sen kan föreslå en snygg, men kostnadseffektiv lösing. Själv vet jag inte hur mycket av sånna bestämmelser det finns, eller inte finns, så det hade jag definitivt kollat med elektriker. Jag är dock typen som väljer att betala/jobba extra för att få snygga, långsiktiga lösningar....Det är inte alltid rätt, för alla.

• Gilla
Husmysmusen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.