Jag har läst "lathunden" om konstruktioner och spännvidd, virke, snözoner osv.
Sen hittade jag den här digitala byggaren men den säger att det inte är möjligt? Vart är det konstruktionen fallerar?
Har även provat delen i byggaren där man bygger med väggar och provat haft mittbalk med 2-4 pelare men fortfarande ett nej
Jag vill bygga ett attefallshus och hade tänkt mig yttermåtten 3600x4800mm, allt delbart med 600mm för enkelhet osv. Tänker mig pulpettak med ca 5-10 graders lutning för maximera takhöjd. Det ska stå på plintgrund.
Någon som kan guida mig?
Evigt tacksam!
Sen hittade jag den här digitala byggaren men den säger att det inte är möjligt? Vart är det konstruktionen fallerar?
Har även provat delen i byggaren där man bygger med väggar och provat haft mittbalk med 2-4 pelare men fortfarande ett nej
Jag vill bygga ett attefallshus och hade tänkt mig yttermåtten 3600x4800mm, allt delbart med 600mm för enkelhet osv. Tänker mig pulpettak med ca 5-10 graders lutning för maximera takhöjd. Det ska stå på plintgrund.
Någon som kan guida mig?
Evigt tacksam!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan vara en kombination av felvalda dimensioner och buggar i beräkningsprogrammet. Vad är det för snözon?
Det är snözon 3,5, precis precis på gränsen till snozon 3.J justusandersson skrev:
Hoppas det är en bugg, annars vet jag inte vad jag ska göra tycker det borde gå att bygga hela stommen av konstruktionsvirke i storlekar som finns hos vanliga bygghandeln
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takbjälkarna behöver vara av limträ i den snözonen. Förslagsvis 42x270 mm på c/c 600 mm. Om varannan takbjälke ligger rakt över en regel och varannan ligger mitt på kantbalken så duger 45x170 C 24. Där hänger inte programmet med.
Klicka här för att svara


