Byggmaterial & Byggteknik
andfra: Lånar denna tråd... Hur är det med reglar som vilar direkt mot betonggolv, kan man lägga lite vindpapp emellan så är det lugnt sen? Regeln ska fästas i en parallell lodrät regel men ska nå ner till golv som råkar vara betong.
Maxwells demon: Har klätt in utvändiga källarväggar med Cembrit sockelskivor (fibercement, epoxy och småsten) , Rock coal, svarta. Har nu en massa fast etsad cementdamm längs några kanter efter snitten som är stört omöjliga att få bort. Har försökt med borste, fasadtvätt även högtryckstvätt men det går inte helt bort. Är fortfarande lite flammigt missfärgat. Är ju så dumt att i
Col76: Hej, Såg din fina chins ställning och undrar vad det är för mått på träbitarna som bildar en triangel? Mvh Alexander
VioletD: [citat] Har slagit mig med, men vittinge har bara tegelpannor om jag förstått det rätt. Mina är i betong, framgick nog inte av mitt ursprungliga inlägg.
wsp: Enligt dimensioneringsguider så krävs 120x45 men för 14 graders lutning. Jag skrev 6 grader på min skiss, men bör nog gå upp till 10 grader om jag ska ha plåttak (typ Plannja). Funkar 120x45 då? Ngn som kan ge mig feedback? @justusandersson ? //WSP
Martin_355: Hej. Jag har två frågor. Vi ska mura igen garagedörren. Huset är från 1965 med puts. Rummet kommer att användas som förråd. Ska inte inredas på något sätt. Mina frågor är Vad ska jag använda för färg o puts utomhus. Behöver väl vara något som klarar av kyla o vatten. Vad ska jag använda för sorts färg o puts inomhus så att väggen kan andas? Vet att man ska använda
MiWass: Livar upp denna tråd igen då jag går i tankarna att göra egna "takbjälkar" i frigolit Har en del cellplast över, rätt många som är 2400x1200x100 där jag tänkte göra dem 2400x10x10 för att få ut ca 10 st som då blir tre längsgående "takbjälkar" Längden som varje är blir ca 3.10 Visst, det finns färdiga men de kostar ca 500:- för 2 meter vilket skulle innebära ca 5000:- för
olofh: [citat] tack. Just kommit in från en slappar och dåligt förbered gjutning men får se imon när det ljusnat hur det ser ut. Bara det blir rätt så :crysmile:
useless: Åk till nåt ställe som säljer AEG och testa ett annat batteri. Då får du även veta vad ett nytt kostar.
Stoneheartz: [bild] Tjena, Jag skulle behöva tips och råd hur jag gör ett syllbyte på en stående plank vägg utifrån, det jag har gjort så här långt är att jag rivit den den gamla panelen och den gamla isoleringen.. samt stöttat upp väggen med att skruva reglar horisontellt för att lyfta detta med domkraft. Men jag skulle som sagt vilja ha hjälp med hur jag ska gå tillväga för att göra detta
Matti_75: Nä det är bara luftrörelser som tagit med sig smuts som fastnat i isoleringen.
Gabbe1: Spikplåt och hålplatta är väl samma sak? Det spelar ingen roll om du skruvar eller spikar.
Totem: Jo det gör det. Huset har varit i familjen sen det byggdes 56, men uthyrt under ett 10 tal somrar för 10 år sen. Det delade på sig då en som hyrde eldade så mycket det bara gick och lite till. Farsan såg när det hände. Jag har inte krupit in i spisen och kollat ännu.
Oldboy: Bilder från både lgh och garage underlättar absolut. Bifoga också mått och dimensioner på balkar och garage/lgh. Även gärna layout/ritning.
Nedro: Kommer säkerligen bli så, känns som den mest robusta lösningen. Samt är ju inte sällsynt att en temporärlösning blir permanent. ;P
robin_nerf: Hej. Min befintliga altan tänkte jag slipa (hyr väl en Edge) men skulle också vilja förlänga den bef över jorden (bifogad bild), tanken är att jag ska köpa en mindre redskapsbod i plåt och ställa på den altan jag ska bygga på med. Men jag gissar på att tryckimpregnerad trall inte blir att rekommendera i detta fall ? Jag kommer ju vilja slipa även dom nya delarna av altanen för att
annafr: Vi har en amerikansk veranda där golvet är tak till källaren. Den har någon sorts sandblästring på och där det har spruckit ser det ut som att det under kanske är någon sorts epoxi. Vi skulle behöva laga vissa delar och göra om ytan, men vet inte riktigt hur man ska göra, tacksam för tips!
Manne.M: Hej! Jag har en öppenspis där jag använt putsbruk på, jag vill ha den slät o fin sedan måla. Kan man spackla på detta? samt på sista lagret putsbrun, ska jag lägga på någon typ av nät för att slippa Sprickor?
patrikd84: Hej, Vår farstu, som en tidigare ägare uppfört, behöver lite omvårdnad för att överleva några år till då delar av tak, golv och väggar har ruttnat sönder. Tänkte först lägga takpapp, men så förslog en vän att köra med kanalplast så det blir lite ljusare. Funderar nu på vad som kan tänkas bli billigast? Eller om det finns några fler billiga alternativ. Idag är det
Oldboy: Ta loss grinden och vänd den upp- och ner. Sedan kan du dutta på olja med pensel, trasa, svamp eller låta grindspjälorna stå i ngn mm olja över natt. då får du inga rinningar längs spjälorna. Endast lite mörkare toppar, men det kommer att döljas av att allt virke kommer att blir grått och smutsigt efter några år.
Kalle91: Tackar för svaren allihopa! Jag dammsugade bort dem i två omgångar... inte kommit tillbaka ännu... får se hur det blir :D
fsn: [citat] Håller med till 100%. Hole in One är fö en fantastisk grej. Oavsett hur misslyckad man är fö så lyckas alla få till bra och exakta hål med en sådan.
MEE-84: [citat] Ser ut som trädskadeinsekter. Har du fuktigt där?
GoC: Det får du tälja till med en vass kniv. Helt omöjligt att såga till det. Du sågar av dom horisontella rakt av ända ut till anslutande vägg och skär till dom anslutande taklisterna så dom passar. Finns säkert tipps på andra sätt som en rutinerad snickare kan delge.
Nyfniken: [citat] Ja, i princip. Ju grövre och längre, ju bättre (men det är ingen vits att de tittar ut på baksidan av regeln)
LisaBeda: Hej! På framsidan fick vi en mur gjuten o satte upp ett jabojärnstaket för 10 år sedan. Funderar på att sätta samma staket in mot grannen där trästaketet nu faller i bitar. Fötstår att man kan gräva för plintar o fösta markfösten i dem. Men hur använder man de andra fästena - markfäste under jord- ska nan gjuta rubt dem?? Räcker det att rotera ned dem? Mvh Lisa ;)
GoC: Om du lägger 7mm fanérgolv så har du i alla fall lagt ett golv som isolerar minimalt.
justusandersson: För mycket stök annorstädes för att hinna med utlovad "skiss", men här kommer den. [bild]