Hej. Fattar mig kort..
Gammalt hus och snedtak i rum på övervånning, där dom gjort raka väggar halvvägsupp för att få förvaringsutrymme längs med rummen. Nu ska en vägg bort och då ligger det ett lång ventilationsrör i eternit det måste bort, men då behöver jag dela detta, ska jag såga eller slå av det? Hade tänkt såga, men vet inte vilket blad jag ska ha i tigern iså fall. Eller om jag ska banka sönder med hammaren, vet inte hur hårt det är och vad som dammar mest.

Staffans2000
Banka du.

Det är inte så att väggen ni tar bort är där för att staga takstolarna?

Jag tror inte det är nåt bärande, det är bara ett stort och ett litet rum på vånningen. Det stora har snedtak ända ner till golvet. Ska se om jag lyckas få upp ett par bilder...

A ankan678 skrev:
Jag tror inte det är nåt bärande, det är bara ett stort och ett litet rum på vånningen. Det stora har snedtak ända ner till golvet. Ska se om jag lyckas få upp ett par bilder...
Kolla på konstruktionsritningarna från när huset byggdes. Finns väggarna med där är det inte säkert att det bara är att ta bort dem..

Har i mitt hus stående plankväggar mellan boyta och kattvindar och de fyller definitivt en funktion för takstolarna.

Men dom väggarna är inte bara att ta bort.
Som tidigare skrivits så har oftast dom väggarna en bärande funktion i takstolarna.

Vill du att det dammar en aning mindre ska du nog slå sönder istället för att såga. Du kan ju dessutom vira ett blött lakan eller liknande runt hela röret innan du delar det.

tack, jag slår nog sönder det då. bra tipps med blött lakan så man inte får i sig asbest..

en bild är rum brevid, och den andra bilden är den där väggen. ca 2 meter lång. dock blir det ändå 1 meter vägg kvar mellan rummen. ritningar finns ej. husålder okänt verkar bara vara väggskiva och brädor, inga reglar i väggen.

• Inredningsbild av ett vindsrum med lila matta, lutande tak, otydlig väggstruktur utan synliga reglar och brädor lutade mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av ett rum med brun väggskiva och träbrädor, inga synliga reglar, vid en trappa.
    Skapa konto
Hej igen. Tänkte ju riva en del av väggen på kattvinden, många säger att det kan vara bärande, så nu har jag nån fråga till. Huset är ca 10m. Övervåning har två rum ett är på 7 meter och det lila på 3. Det stora rummet har snedtak långt ner, kanske är 50cm rak vägg. Och det lilla har kanske 1,5m rak vägg. Båda kattvindarna har små dörrar och används som förråd. Den väggen jag vill ha ner är ca 2meter. 1 meter kommer att lämnas som det är.
Fråga 1. Väggen är stående spontade plank på 34mm kan detta vara bärande?

• Inomhusvy av en potentiellt bärande vägg av stående spontade plank i ett hem under renovering.
    Skapa konto
  • Inre hörn av en möjlig bärande trävägg med spontade plank och en synlig regel.
    Skapa konto
Är byggt så här

• Handritad skiss av en sektion av ett hus med angivna delar: "RUM", "vägg bort", och "kattvind".
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.