Hej. Fattar mig kort..
Gammalt hus och snedtak i rum på övervånning, där dom gjort raka väggar halvvägsupp för att få förvaringsutrymme längs med rummen. Nu ska en vägg bort och då ligger det ett lång ventilationsrör i eternit det måste bort, men då behöver jag dela detta, ska jag såga eller slå av det? Hade tänkt såga, men vet inte vilket blad jag ska ha i tigern iså fall. Eller om jag ska banka sönder med hammaren, vet inte hur hårt det är och vad som dammar mest.
Gammalt hus och snedtak i rum på övervånning, där dom gjort raka väggar halvvägsupp för att få förvaringsutrymme längs med rummen. Nu ska en vägg bort och då ligger det ett lång ventilationsrör i eternit det måste bort, men då behöver jag dela detta, ska jag såga eller slå av det? Hade tänkt såga, men vet inte vilket blad jag ska ha i tigern iså fall. Eller om jag ska banka sönder med hammaren, vet inte hur hårt det är och vad som dammar mest.
Kolla på konstruktionsritningarna från när huset byggdes. Finns väggarna med där är det inte säkert att det bara är att ta bort dem..A ankan678 skrev:
Har i mitt hus stående plankväggar mellan boyta och kattvindar och de fyller definitivt en funktion för takstolarna.
en bild är rum brevid, och den andra bilden är den där väggen. ca 2 meter lång. dock blir det ändå 1 meter vägg kvar mellan rummen. ritningar finns ej. husålder okänt verkar bara vara väggskiva och brädor, inga reglar i väggen.
Hej igen. Tänkte ju riva en del av väggen på kattvinden, många säger att det kan vara bärande, så nu har jag nån fråga till. Huset är ca 10m. Övervåning har två rum ett är på 7 meter och det lila på 3. Det stora rummet har snedtak långt ner, kanske är 50cm rak vägg. Och det lilla har kanske 1,5m rak vägg. Båda kattvindarna har små dörrar och används som förråd. Den väggen jag vill ha ner är ca 2meter. 1 meter kommer att lämnas som det är.
Fråga 1. Väggen är stående spontade plank på 34mm kan detta vara bärande?
Fråga 1. Väggen är stående spontade plank på 34mm kan detta vara bärande?
Klicka här för att svara