Ska bygga ett utekök och har tänkt göra skåp under bänken och vill ha det tätt men samtidigt vill jag det ska se ut lika glest som vindskyddet i övrigt, ska man ha plexiglas elr nåt annat i plastväg som fungerar för vill det ska tåla solen också. Någon som är insatt i den branschen?

• Träbänk och vindskydd i konstruktion på träaltan i dagsljus, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utekök under konstruktion med öppet vindskydd och bänkyta, intill röd trähusfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plexiglas funkar utmärkt

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Plexiglas funkar utmärkt
Låter bra,det blir inte fult av sol då? Tjocklek?

Varför kan du inte ha vanligt glas?

Plexiglas klarar solljus bra, men det kommer behöva tvättas med såpa ibland för att hålla det rent, gäller allt iofs.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Varför kan du inte ha vanligt glas?
Tänker det är lättare skruva fast plexi elr nåt liknande än glas o så billigare men det kanske det inte är?

Jag hade klämt fast oavsett material. Risk även plexiglas spricker när man borrar. Vanligt floatglas kostar inte många kronor.

B larry78 skrev:
Jag hade klämt fast oavsett material. Risk även plexiglas spricker när man borrar. Vanligt floatglas kostar inte många kronor.
Ok,får överväga då Hade tänkt skruva kopplingsdosa i plexit också men går ju sätta på nån list istället.

Riktigt starkt blir det med makrolon (=polykarbonat).
Spricker inte när man bearbetar det och skruvar i det som plexiglas lätt gör.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Riktigt starkt blir det med makrolon (=polykarbonat).
Spricker inte när man bearbetar det och skruvar i det som plexiglas lätt gör.
Och det stoppar för solen utan att bli gult eller "mjölkigt"? Finns det på glasmästeri o är det dyrt?

P ptlf skrev:
Och det stoppar för solen utan att bli gult eller "mjölkigt"? Finns det på glasmästeri o är det dyrt?
Vet ej på båda frågorna.
Bytte till makrolon till segelbåtens kajutfönster, för plexit sprack.
Men det var länge sedan.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Akrylplast blir fult o repigt med tiden. Polykarbonat tål Uv-ljus och är okrossbart är dyrare än akrylplast (plexi ol.) Säljs av specialbutiker. Jag hade nog valt härdat glas, med tanke på faran att det kan krossas i en bänkkonstruktion.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Polykarbonat tål INTE uv ljus i normal form utan behöver ha en skyddande beläggning utan att missfärgas efter tid. Annars är det överlägset

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Polykarbonat tål INTE uv ljus i normal form utan behöver ha en skyddande beläggning utan att missfärgas efter tid. Annars är det överlägset
Men då låter det som ett dyrare alternativ än vanligt glas om det behövs beläggning men tack för råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.