I ett hus vi har så finns en liten tillbyggnad i källarplan med ett eget litet tak som ansluter en liten bit upp på väggen. Tillbyggnaden är tyvärr inte gjord av de som hade riktigt alla kopparna i skåpet för det är en del märkliga konstruktioner, men det största problemet är att det regnar in - och jag kan inte begripa varifrån det kommer!
Nu ställer jag hoppet till er här i ett sista desperat försök.
Vattnet kommer ur/vid syllen men mer än så går inte att se.
Från början så var plåten bara inskuren i panelen och jag misstänkte då att det var där det läckte in mellan panelbrädorna. I somras så ägande jag en stund åt att lossa panelen och sticka in plåten under/bakom panelen samt lägga ny takpapp som följde med bakom plåten. Men icke - det regnar fortfarande in! Till saken skall sägas att lutningen på taket är undermålig och det verkar som att problemet bara inträffar vid lite kraftigare regn. På takpappen ligger takpannor och plåten ligger tight mot pannorna. Jag tror inte det kan slå in regn under plåten, men även om det skulle det så borde ju takpappen hindra...
Ett alternativ som jag funderar på är om tillbyggnaden inte är boven i dramat utan att vatten kommer in längre upp, men jag kan inte begripa var det skulle vara isåfall. Huset är från -47 och det har regnat in så länge vi haft huset men nu har jag retat mig länge nog på detta.
Alla tips och ideér om vart vattnet kan hitta in är mer än välkomna - för jag får snart psykbryt på det här....
Vattnet kommer ur/vid syllen men mer än så går inte att se.
Från början så var plåten bara inskuren i panelen och jag misstänkte då att det var där det läckte in mellan panelbrädorna. I somras så ägande jag en stund åt att lossa panelen och sticka in plåten under/bakom panelen samt lägga ny takpapp som följde med bakom plåten. Men icke - det regnar fortfarande in! Till saken skall sägas att lutningen på taket är undermålig och det verkar som att problemet bara inträffar vid lite kraftigare regn. På takpappen ligger takpannor och plåten ligger tight mot pannorna. Jag tror inte det kan slå in regn under plåten, men även om det skulle det så borde ju takpappen hindra...
Ett alternativ som jag funderar på är om tillbyggnaden inte är boven i dramat utan att vatten kommer in längre upp, men jag kan inte begripa var det skulle vara isåfall. Huset är från -47 och det har regnat in så länge vi haft huset men nu har jag retat mig länge nog på detta.
Alla tips och ideér om vart vattnet kan hitta in är mer än välkomna - för jag får snart psykbryt på det här....
Krävs det blåst för att det skall komma in vatten eller kommer det in även om det är vindstilla? Ibland kan vind pressa vatten baklänges upp längs tak.
Sedan är det nog så att det inte bara läcker när det regnar mycket, utan att vid små regnmängder stannar vattnet i väggen.
Som du redan är inne på kan det vara mycket väl vara så att vattnet kommer i väggen från taket ovanför.
Vi hade läckage vid ett takfönster som ingen kunde fixa, och när vi rev invändigt för att renovera så visade det sig att vattnet kom från en sotarlucka fem meter längre upp längs taket. Vattnet rann ner längs en takstol till takfönstet.
Sedan är det nog så att det inte bara läcker när det regnar mycket, utan att vid små regnmängder stannar vattnet i väggen.
Som du redan är inne på kan det vara mycket väl vara så att vattnet kommer i väggen från taket ovanför.
Vi hade läckage vid ett takfönster som ingen kunde fixa, och när vi rev invändigt för att renovera så visade det sig att vattnet kom från en sotarlucka fem meter längre upp längs taket. Vattnet rann ner längs en takstol till takfönstet.
Det är lite svårt att säga hur vädret påverkar läckaget. Tidigare, före jag ändrade plåten så var det bara när det var riktigt skitväder (regn och vind) för att det skulle regna in. Efter att jag ändrade plåten så gick hela hösten med ett par ordentliga höstväder förbi utan läckage och jag trodde då att problemet var åtgärdat. Nu skall det sägas att vi bor själva inte i huset så det är lite svårt att gå på andras observationer tyvärr.
Känner till att vinden kan trycka upp vatten baklänges men det borde väl takpappen som ligger upp under panelen hindra i såfall?
Det sitter två fönster på samma gavel som utbyggnaden är på och båda dessa bytte jag i somras och där kunde jag inte förstå att det kommit in.
Det är väldigt märkligt detta. Jag tänkte jag skulle lägga dit en pressenning över plåten och på hela taket på tillbyggnanden för att utesluta att det trycker upp vatten vid blåst iaf.
Känner till att vinden kan trycka upp vatten baklänges men det borde väl takpappen som ligger upp under panelen hindra i såfall?
Det sitter två fönster på samma gavel som utbyggnaden är på och båda dessa bytte jag i somras och där kunde jag inte förstå att det kommit in.
Det är väldigt märkligt detta. Jag tänkte jag skulle lägga dit en pressenning över plåten och på hela taket på tillbyggnanden för att utesluta att det trycker upp vatten vid blåst iaf.
Vad är det för tak ovanför den där delen? med andra ord, längest upp ovanför panelen?
Läckage är lömskt! Själv upptäckte jag en liten rännil vatten på golvet i huset jag bygger. Efter några felsökningsturer visade sig att det kom in under tröskeln på balkongdörren våningen ovanför och rann sedan längs utegipsens insida neråt. Det såg tätt och bra ut utifrån, men vid närmare granskning så fann jag att tröskelplåten inte monterats inklämd i det frästa spåret. Falsen på plåten låg bara mot tröskeln några mm lägre. Det var ändå obegripligt hur det kunde komma in vatten den vägen, men med stormregn från "rätt" håll så visade sig bristen. Tätade med lämplig goja, sen var problemet löst.
Slutsats: Är det inte mer eller mindre lufttätt, så kan vatten leta sig in på de mest märkliga sätt. Ibland krävs det kanske ett oväder som bara slår till vart femte år för att det skall visa sig.
//LocTite
Slutsats: Är det inte mer eller mindre lufttätt, så kan vatten leta sig in på de mest märkliga sätt. Ibland krävs det kanske ett oväder som bara slår till vart femte år för att det skall visa sig.
//LocTite
@Loctite: Ja, jag börjar misstänka detta. Var nere och kikade lite på eländet igår och insåg att takpappen nog inte går så långt upp som på skissen. Hm! Den får jag ta på mig
Tänkte lägga på en presenning eller byggplast på hela taket på utbggnaden och tejpa fast den på plåtblecket och så får det vara så ett antal regnoväder framåt. Blir det skillnad vet jag ju i vart fall att det inte läcker längre upp.....
Tack för alla tankar och ideér!
Tänkte lägga på en presenning eller byggplast på hela taket på utbggnaden och tejpa fast den på plåtblecket och så får det vara så ett antal regnoväder framåt. Blir det skillnad vet jag ju i vart fall att det inte läcker längre upp.....
Tack för alla tankar och ideér!
Jag har haft samma problem. Då var det plåten som leder in en del av det vatten som kommer på insidan av den stående panelen. Det gäller att skapa ett litet mellanrum mellan plåt och panel. Alt. låta tjärpappen gå ovanför plåten, ca 5 mm.
@grävaren: Det var intressant! Hur menar du att plåten "ledde in" vattnet? Gick vattnet på utsidan plåten mellan plåt och panel och sen över kanten på plåten under panelen menar du?
Jag fattar nog inte riktigt hur du menar
Jag fattar nog inte riktigt hur du menar
Det verkar vara så att vattendroppar rinner ner längs insidan på panelen. När de kommer till plåten, hamnar en del innanför plåten. Om det finns ett mellanrum mellan plåt och panel, tvingas vattnet till utsidan på plåten.
OK, det hade jag ingen aning om att det kan vara så
. Nu har jag i vart fall lagt en remsa med byggplast längs hela taket på utbyggnanden och silvertejpat fast den i plåten. Så får vi se om det gör någon skillnad i första läget. Om det inte blir tätt så får nästa åtgärd nog bli att lyfta på panelen som du föreslår grävaren.
Gahhhggg! Det regnar in, trots byggplasten som förseglat plåten. Med andra ord är det väldigt sannolikt att det kommer in längre upp. Jag som hade hoppats på att slippa riva panel i sommar....

Testa plasta nästa ställe, se resultat. Testa igen. Så kanske du sliper riva halva kåken för ett litet hål någonstans.
