R
Rica-Ricky: [citat] Du verkar ha koll på växthusbygge så ställer en fråga... Jag har stött på patrull när det kom till taket. Tänkte lägga glaset på 45mm reglar, med då det kommer ett glas från varje sida plus att jag måste ha lite plats emellan glasen blir det för tajt. Hur gjorde du? Vad använde du sen för list ovanpå glaset för att spänna fast? Tacksam för idéer!!!
7 svar · 28,5k läst
J
Jonas_Otto: Jag söker en firma eller person i Göteborgsområdet som kan hjälpa mig med att reparera min frostsprängda balkong. Kanter och stolpar är skadade pga otillräcklig tätning från vatteninträngning samt för ytliga armeringsjärn. Även ren rådgivning kring metoder kan räcka. Tips på resurser fungerar men har du själv arbetet med personen så är ju det ännu bättre. Tacksam på förhand
0 svar · 1,3k läst
R
roli: Om du är rädd för att det skall spricka så behöver du mer armeringsjärn. Ju mer järn desto mindre spricker så länge det är möjligt att få till en bra täckande gjutning. Dvs det måste finnas utrymme för de stenar som finns i betongen och den vibrostav som skall ner mellan järnen. I ditt fall finns det direkt plats för 4-5 längsgående järn upp delat i ett övre resp undre lager.
16 svar · 11,8k läst
·
T
tapaza: Hej Har gjutit betongplatta för växthus, pga av nivåskillnad så gjöt jag senare en trappa bredvid. Mellan plattan och trappan så sitter armeringsjärn. Jag satte rep-betong mellan för att fylla glappet som blev mellan gjutningar dock så har sprickan blivit större. Vilket material bör man använda?
0 svar · 1,5k läst
·
A
A-Man_08: Ska fästa konsoler i e garderob. Tänkte förborra. Ska man köra på 1mm mindre än skruven eller 2mm mindre hål?
0 svar · 984 läst
surris
surris: Det är väl bara att klyva till en regel i rätt dimension och kilar är ju bara att såga till.
1 svar · 2,8k läst
·
S
Stuff: Är det så pass fuktigt att väggen blir blöt så är det där ingen bra idé. Gipsskivan kommer att mögla där i utrymmet bakom. Kan det inte lösas med dränering så är det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Dvs inte bygga in väggen utan ha den exponerad så att det fuktiga kan vädras bort. Och satsa på bra ventilation
5 svar · 4,1k läst
·
T
Trollskidan: http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/ stegdjup bör inte understiga 250mm
6 svar · 2,3k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Ja.
5 svar · 1,5k läst
·
ricebridge
5 svar · 1,5k läst
·
J
justusandersson: Då måste du svara på frågan om balkongen ska vara oskyddad.
4 svar · 987 läst
M
Martin_355: Hej. Har ett hus som vi dränerar. Där soprummet är finns det sprickor på betongen som går genom. Det är därifrån fukten kommer in i källaren. Största delen av soprummet är under mark. Soprummet kommer att stängas igen och det kommer att vara tomt Hur ska jag göra för att täta/laga sprickorna? Bifogar bild på väggen.
0 svar · 746 läst
·
Markus1111
Markus1111: [citat] Tack! Supersnällt!
5 svar · 6,1k läst
Centano
Centano: [citat] Det låter bra. Hoppas åtgärderna går snabbt och smidigt för dig.
9 svar · 3,8k läst
·
P
Per Tofft: Någon som har en ritning eller skiss på vinklad trappa utomhus. Vill bygga en mycket kompakt trappa från balkong ner till mark. 180 grader sväng på mitten Det blir 20 trappsteg så för att få det så kompakt som möjligt vill jag ha trappsteg i böjen istället för mellanplan.
0 svar · 3,6k läst
D
dalldalldall: Måste laga väggen(innan den rasar) hade tänkt mig nåt förband som jag fäller in på några ställen, nån som har några ideer? Att riva ner o mura upp igen är inte aktuellt just nu.
0 svar · 3,6k läst
·
Belmlu
Belmlu: Rätt och riktigt! Blev ca 10cm vertikal remsa längsmed ojämnheterna som limskruvades ena sidan och skruvades andra.
13 svar · 6,0k läst
·
D
Dennis_sk: [citat] Tack för svar. Det är ungefär vad jag under dagen har läst mig till. Innerväggarna verkar ju förvisso vara resta efter innertakets panel är satt men tanken kan ju vara att de tre längsgående väggarna ändå ska ”hjälpa till” när hela yttertaket sen blev lagt.
2 svar · 1,7k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Det är det jag har använt.
4 svar · 5,5k läst
·
GoC
GoC: Jag hade behållt balkskorna Skruvat fast stolparna med tre Essve WAF skruv. En från var sida i överkant och på en sidan i nederkant.
4 svar · 1,6k läst
useless
useless: Om det är kraven för skydd mot brandspridning mellan byggnader du vill åt så är det väl utsidan som ska brandklassas?
8 svar · 2,8k läst
L
lassebrun: OM det ör C4 skruv och du har slipat på skruvskallarna kan du ha slipat bort ytbehandlingen och frilagt materialet som då rostar och missfärgar. Dock kan C4 skruv tyvärr missfärga trall ändå.
6 svar · 2,2k läst
·
S
Smeds: Kanske följa dessa instruktioner https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/trappor/snygga-till-betongtrappan/
1 svar · 3,9k läst
·
B
Bjelkan: så kan man ju också göra..... tack!
2 svar · 1,8k läst
T
tergo: vanliga ,har du betonggolv så lämna 5-10 mm mellanrum till betongen
1 svar · 1,1k läst
B
BerraSWE: Jag hade nog skurit sönder studsmattan på natten när grannarna sover. Kanske blir det uppenbart att du gjort det men dom har faktiskt inga bevis för det. Köper dom en ny skär sönder den också.
22 svar · 8,1k läst
B
blue.b: [citat] [citat] Att klämma något runt balken fungerar ju bara om balken är synlig som på första bilden, nu är den ju gömd bakom gips och osb så då får man nog borra och gänga.
6 svar · 6,2k läst
·
J
justusandersson: Jag tror heller inte att de gulmarkerade väggarna är bärande.
2 svar · 1,1k läst
·
V
Veronicaunika: Åh, ok! Tack, då spinner jag vidare på idén
2 svar · 842 läst
W
witten: [citat] Jo utmaningarna är säkert inte lika påtagliga i en så här tunn platta.
9 svar · 3,2k läst
C
charl_6: Finns det någon som har en klok idé?
6 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.