Byggahus.se

Byta klack till garaget?

563 läst  14 svar

1. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Det ligger en klack mot vår garageport som rostat sönder och behöver bytas. Såhär ser det ut :

Självklart får den bytas ut men frågan är var man köper sådana och hur stort jobb det är?

2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 9
    Dom brukar sitta fastgjutna med armeringsstumpar in i betongen. Googla tröskeljärn så får du se, har tyvärr ingen bra idé hur man ska få lös den.

3. T
    Medlem · Nivå 8
    med en bra bilmaskin så bilar du bort det gamla på 1-2 timmar
    troligen får du bila upp ca 15 cm innanför järnet ,sen får du borra in några dubb i den gamle betongen och ev stryka på lite vidhäftare
    sen det nya järnet på plats och gjuta till med lite finbetong

4. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Se till att det nya järnet är varmförzinkat så behöver du inte göra om detta någon mer gång....

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Ser att du/ni har takskjutport, tidigare lär det ha varit två slagportar, det där vinkeljärnet har nu spelat ut sin roll.

Jag hade bilat bort delar/hela av betongen på utsidan samt lite på insidan, sedan hade jag gjutit nytt från asfalten å in i garaget, lite uppförsbacke på insidan sedan fall utåt, backkrönet skulle jag lägga 1-2cm innanför porten.
    Om du vill så kan du gjuta fast ett (vinkel)järn precis där tätningslisten på porten går i, så att det inte blir några hjulspår som gummilisten senare inte tätar mot.

6. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Det där spär på min åsikt att man ska inte ha tröskeljärn.
    Har man bara betong så blir det mjukt avrundat och snällare mot däcken.
    Rostar heller inte

Protte

7. S
    Medlem Nivå 13
    Större risk att det spricker dock. Har sett flera som gjutet och där det sprucket efter några år trotts att det är armerat.

8. S
    Medlem Nivå 13
    Varmförzinkat? Är det inte bara en ytbehandling? Denna sitter i ett utsatt område så det lär ju nötas bort? Är inte rost fritt av hög kvalité bättre?

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    För några/flera år sedan (hösten 2015) så gjorde jag precis så som jag beskrev tidigare förutom att krönet är ca 1dm innanför porten, krönet är precis i skarven mellan gamla betonggolvet och nya gjutningen.
    Inga sprickor syns än förutom lite precis i skarven mellan gamla & nya betongen, men dom sprickorna är så små så att dom knappt syns.

10. R
    Jo visst är det det, men det sitter bra eftersom det påförs i ett bad med smält zink och "målas" inte på med typ pensel. Varför skulle det nötas bort? Hur ofta kör du in och ut med bilen? Alla vägräcken utefter våra vägar är varmförzinkade och de klarar sig bra mot rost. Skulle det nu mot förmodan bli som så att du nöter bort varmförzinkningen precis i hjulspåren så blir det nog som så att då nöts även rosten bort. Du kommer definitivt slippa att järnet rostar sönder i kanterna som ursprungsbilden. Visst rostfritt är ännu bättre men det har också ett bra mycket högre pris.

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    99,9% av alla gånger vi kommer hem kör vi in bilen i garaget, det blir minst 300ggr/år

12. R
    Kantlister på broar utförs också som varmförzinkade och där pratar vi om kanske 50000-100000 passager per dag och ibland ännu fler. Och där har det ännu inte kommit önskemål om att byta varmförzinkat stål mot rostfritt stål eftersom det varmförzinkade stålet duger och fungerar ypperligt. Här kan vi tala om att förzinkningen slits bort på utsatta ställen men förzinkningen är kvar på alla andra platser, samt att där förzinkningen slits bort/ut gör även rosten det så stålet rostar inte bort. Utan det är slitaget som sätter livslängden på kantjärnet.

13. S
    Medlem Nivå 13
    Vårt garage används inte till bil men vi går ändå mycket fram och tillbaka här. Dessutom så kommer pelletspallarna in detta hållet och de har kört emot den där listen par gånger vilket en anledningen till varför den är helt krokig.

Lutar åt att bara gjuta men för att göra det får jag först hugga upp en massa. Tror ni att det fungerar att bila upp med denna :

BORRHAMMARE MAKITA 800W HR2630J SDS-PLUS.

Har sen tidigare använt den till att bila upp klinkers vilket fungerade utmärkt. Detta lär dock troligen vara ett jobbigare jobb.

14. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Ingen maskin för att bila betong med det där, hyr en istället.

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Jag sågade en jämn kant med vinkelslipen och en diamantklinga.

• Laddar…