Har en bostadsrätt där det är en del fukt i ytterväggarna, märkte det då jag hade limmat gipskivor på putsen i sovrummet som sedan började lukta mögel. Huset är byggt av tegel, följt av någon svart isolering sedan putsbruk.

Har nu rivt gipset så enbart putsen är kvar, det är dock stora sprickor i väggen samt känner jag att den "gungar", därför jag gipsade den från första början.

Om jag bredspacklar den så kommer sprickorna komma fram igen, så min fråga är vad kan jag göra?

Tack!

• Vägg med borttaget gips och synliga sprickor samt avflagningar i putsbruket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ytterväggen motfylld på utsidan? Är det en massiv tegelvägg med invändig isolering och puts?

Min lägenhet ligger på tredje våningen, så bara tegel, isolering och puts

Har du pratat med styrelsen om väggen? Att den är fuktig och att putsen känns instabil menar jag? Om det skulle tyda på ett problem så är ju allt under ytskiktet trots allt föreningens ansvar (och rättighet).

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bygginator skrev:
Har en bostadsrätt där det är en del fukt i ytterväggarna, märkte det då jag hade limmat gipskivor på putsen i sovrummet som sedan började lukta mögel. Huset är byggt av tegel, följt av någon svart isolering sedan putsbruk.

Har nu rivt gipset så enbart putsen är kvar, det är dock stora sprickor i väggen samt känner jag att den "gungar", därför jag gipsade den från första början.

Om jag bredspacklar den så kommer sprickorna komma fram igen, så min fråga är vad kan jag göra?

Tack!
Steg ett bör vara att ta reda på varför det är fuktigt såklart men om du bara vill få till en bra vägg som inte spricker så kan du regla upp en ny just framför den gamla.

Hur ser väggen ut på utsidan, foto?

Ytterväggen är nyfogad för fyra månader sedan så det bör inte komma in mer fukt.

När jag renoverade lägenheten för sex månader sedan så upptäckte jag fukt i vardagsrumsväggen, då satte anticimex in en avfuktare. Så styrelsen har vetskap om problemet, men som sagt det är ju åtgärdat med nya fogar. Dock återstår ju den gamla fukten.

Tänker att jag ville fixa sovrummet innan jag kontaktar dem igen då jag orsakat mögel genom att sätta gips, vill inte att dom hakar upp sig på det ifall jag gör en anmälan.

Går det att regla ut och sätta vanlig gips utan att den möglar?
Man kan inte sätta någon sorts våtrumsgips som knte möglar? Eller stryper jag andning osv i väggen då?
Har inte så mycket kunskap inom detta ämnet.

Om nu väggen "gungar" när du trycker på den har troligtvis putsen mer eller mindre släppt helt från väggen p.g.a fukten. Det rätta vore att knacka ner putsen och putsa om men att teglet avfuktas först.

När styrelsen blev medvetna om fukten i vardagsrummet gjordes det ingen undersökning i resterande ytterväggar? Känns som att det vore en rimlig arbetsgång. Om det är tjocka tegelväggar kan de hålla mycket vatten så mer avfuktning kanske kan vara lämpligt.

Det känns inte som någon större vits att du fixar väggen innan den kontrollerats och fått grundproblemet åtgärdat.

Du borde ha anmält till styrelsen direkt när du upptäckte att väggen "gungade".

Har pratat med styrelsen och en fuktmätning är bokad. Antagligen kommer en firma efter avfuktningen som putsar om väggen. Så det blir väl att flytta ut en månad

Tack för all hjälp!

B Bygginator skrev:
Har pratat med styrelsen och en fuktmätning är bokad. Antagligen kommer en firma efter avfuktningen som putsar om väggen. Så det blir väl att flytta ut en månad

Tack för all hjälp!
Det låter bra. Hoppas åtgärderna går snabbt och smidigt för dig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.