F
Fredrikfr: Jag skulle vilja fräsa en lucka som ser ut såhär, någon som kan rekommendera ett stål som är. Lämpligt? Min ram. Kommer vara 8mm.
2 svar · 7,1k läst
·
surris
surris: Treetex, träfiberskiva. Inget farligt
3 svar · 1,8k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] [citat] Så funderade jag också på att göra men kom fram till att plåten kändes tryggare eftersom vatten som tränger in bakom panelen annars kan komma åt syllen.
7 svar · 3,4k läst
·
J
Jasse64: [citat] Tackar, misstänkte det men ibland behöver man hjälp på vägen.
2 svar · 1,3k läst
T
Tjrex: Vid lockpanel funkar d fint så. Vid lockläkt är rekommendationen från Svenskt Trä en luftspalt å 34x70 som spikläkt. Undrar just varför d är olika där... å andra sidan.. blir ju bättre med luftning så varför inte om d inte ställer till det estetiskt med.
8 svar · 18,5k läst
·
J
jalmars: Jag kommer göra på liknande sätt. Massivt trägolv först och sedan vägg. Har dock en regel under golvet där väggen står så att det går att såga av golvplankorna längs med väggen utan att väggen ramlar ner. Om det mot förmodan skulle behövas i framtiden.
10 svar · 4,8k läst
·
Jimmy.M
Jimmy.M: Hej! Jag har sett att det finns diverse trådar på forumet med frågor som liknar vår, men varje projekt är unikt på sitt sätt tänker Vi har köpt ett nytt hus med tillhörande oisolerat uthus. I detta uthuset har vi tänkt att vi skall bygga ett gästrum som används nån helg om året. Delen där vi tänker att gästrummet skall vara är idag en verkstad med ett till synes stabilt
0 svar · 1,1k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ja men eftersom jag ej kommer röra befintligt tak, och informationen om vad som finns under är knapphändig så frågar jag ju här om någon har idéer/tips. Annars hade jag inte behövt fråga
7 svar · 4,6k läst
·
5
51:an: Ser bra ut. Då får det bli sådana isolerskivor. Tack för hjälpen !
5 svar · 6,5k läst
·
nimhed
nimhed: [bild] 10 år senare är den lika stabil som dag 1
11 svar · 22,2k läst
·
V
vectrex: [citat] Om du med ändträ menar snittytorna på MDF så går det absolut att få till en bra finish efter målning. Grunda flera gånger med grundfärg och mellanslipa så blir det bra. Kör 3 grundningar och mätta verkligen änden.
4 svar · 6,7k läst
N
Niles: Tack för nedlagd energi på min fundering! Uppskattas väldigt mycket.
4 svar · 4,8k läst
J
justusandersson: Hade hålets diameter stämt med det rostfria rörets ytterdiameter, så hade det varit en möjlighet. Nu blir det inte tillräckligt styvt. Sedan är det ingen fördel med vertikala hål utomhus. Huvudskälet är att det blir styvare om du följer mitt förslag. Jag har gjort det några gånger så jag känner mig rätt säker på lösningen. Att använda det befintliga hålet höjer också
3 svar · 3,3k läst
·
anders07
anders07: Ardex A46 verkar ju mer lämplig! Tack för tipset!
3 svar · 3,1k läst
1
16386: Glöm inte bygganmälan också, ifall det nu är en bärande vägg.
24 svar · 10,8k läst
·
D
daer01: [citat] Ja det kunde kanske vara en vettig lösning men i detta fallet inte gångbart för min del av många anledningar Stommen och takstolarna är måttsatta och färdigkapade från fabrik så det finns föga utrymme för ändringar Sen ska det vara terrass på garaget så konstruktören uppmanade oss att koppla det i huskroppen. Antar att sunt förnuft och god eftertanke får regera här. Det
2 svar · 2,0k läst
·
M
Martin_355: Kommer inte att användas till något. Vill inte ha något där. Vill att det är tomt. Är bara orolig att det ska bildas fukt i hålet.
3 svar · 2,6k läst
·
Anneli Atterflod
Anneli Atterflod: [citat] [citat]
5 svar · 7,6k läst
Magnus E K
Magnus E K: 26% var ökningen av guldpriset den dagen. Redigering: Eller om det var minskningen... Januari 1980 var händelserikt i alla fall: [bild]
5 svar · 4,8k läst
·
M
MaMaria: Ska renovera innertak i vardagsrum och har fått olika förslag av de fyra hantverkare som varit här på hur man bäst gör det. Ingen av dem kan förklara vad som sitter i taket idag. Innerst verkar det vara någon form av träfiberplatta (mörka pricken i mitten), sedan ser man något tunt rutnät som verkar vara spacklat med något vitt (gipsmassa?). Utanpå detta sitter det ytterligare
0 svar · 1,5k läst
·
T
Anonymiserad 284245: Ibland är de ju gjorda så att de ej går ihop på undersidan helt, för att man ska få en tät fog på ovansidan. Det är väl ett problem om man ska ha plastmatta möjligen. I min värld fyller texten mest funktionen att man tar rätt sida upp vi sågning etc, samt att man inte lägger ner en felvänd skiva i limsträngarna på reglarna. Inte helfestligt att vända och slabba med lim. Såg nu
7 svar · 5,8k läst
H
hrt: Om det bara är betong så funkar det kanske att flytspackla mellan så det går i samma höjd som plattan. Men jag skulle tagit bort det gamla (vita) golvet först.
16 svar · 4,7k läst
·
P
petterovski: Det vet jag tyvärr inte. Lokal stålgrossist på din ort bör ha eller kunna ta hem det du behöver. https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/stal/stang/plattstang-s235jr/19040113/
5 svar · 3,3k läst
·
A
arcile: Ja alltså, NÅNTING måste ju finnas där under putsen som håller upp taket också kan man tycka. Annars hade ju hela våningen ovanför kommit ner. :-) Ett annat alternativ som redan nämnts är ju såklart att skruva in i putsen med lite längre skruv / använda nån form av ankarmassa för att få det att fästa. Sen hoppas att putsen håller det. Borde väl inte bli några enorma krafter
7 svar · 2,7k läst
·
T
torvenius: [citat] ja så vitt jag vet är det d
12 svar · 2,4k läst
P
petterovski: Jag kan tycka att 20mm är ganska mycket nedböjning på en 3m lång balk. Det motsvarar runt L/160, vid dimensionering vill man ofta begränsa till åtminstone L/300. Nu var det ju dock lite oklart exakt hur långt det var mellan upplagen. Om balken bär ner last från taket kommer deformationen att vara ännu större när du får snö på taket.
1 svar · 964 läst
·
A
andsj0732: Hej I våra takstolar från 70-talet är högbenen/överarmen skarvade vid hanbjälkens anslutning och man har lagt förband med laskträ på båda sidor. Laskträ är 45x165 ca 125 cm långa (se bild). Högben är 45x185. Yttertak betongpannor, takvinkel 38 gr. Huset i västra götaland. Min fråga: är det lugnt att byta ut dessa trälaskar mot spikningsplåtar fästa med kamspik? (För att få
0 svar · 1,8k läst
·
K
kakis81: Tack för svar! höre med säljaren efter jag fått kött på benen och allt är under kontroll :)
3 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Antagligen bättre än ingenting. Om soffan har avtagbar klädsel så kan man ju ta av den. Textilier typ kuddar som kan flyttas ut kan ju lämpligen skakas eller liknande utomhus och sånt som går att tvätta i maskin kan man ju göra det.
10 svar · 1,8k läst
·
D
Derbyboy: God morgon! Ska sätta upp gips på råspont och behöver skydda ytterhörn. Jag lyckas inte lista ut om jag ska ha hörnprofil i plåt eller de där Aquabead i papp . Det är ett trähus.
0 svar · 797 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.