Byggmaterial & Byggteknik
fb35523: Bilder underlättar... Vilka moment är du osäker på? Är det bara vattenanslutningarna du oroar dig för så tror jag att det ska gå bra, bara du har teorin klar för dig, och den kan du säkert hitta här på forumet och Youtube. Håller du inte på med hantverk alls och känner dig osäker på hur du byter själva kommoden i sig kanske du är ute på hal is. Jag skulle nog säga att det
Markus o Amy: Hej, Finns det någon plats förutom blocket att sälja begagnat byggmaterial? Som exempel kakelugnar, kaminer, vedspis, taktegel mm mm... Mvh //Markus
Harald Blåtumme: Det kan knappast finnas några större laster på aktuella ändar av takstolarna, det borde gå att fixa till exteriört. Kan jag tycka som lekman... håller helt med om att det ser inträngt och konstigt ut, detta borde byggfirman kunna ha förutspått och hittat lösningar på. Alternativt att de inte gjort detta jobb alls.
RichardRR: [citat] Befintliga hål var 200mm, så tog först en 200mm hålsåg och skråade med den för att göra hålet lite större. Tog sedan en 210mm hålsåg och justerade lite till. Då det är blåbetong gjorde jag sista justeringen med en lång rasp. mvh Richard
RichardRR: Tack för alla svar. Jag behåller balken så länge och skulle ev problem uppstå i framtiden får jag göra lämplig åtgärd då. mvh Richard
Oldboy: [citat] Ja. Lång och grov skruv för bästa fäste, och hållfasthet. Annars är ju spik bra, typ 150 mm.
Simonjhn: Har pratat med 3 olika snickare och dom tror att det inte ska vara nån fara men dom sa att stenull isolering är väll att föredra om man kör utan plast. Sen sa ena att sätt plast om man gör om men han hade även ett liknande tegelhus byggt -73 och han har ingen plast. Så jag låter det vara så får man se hur det blir. Tack till ni som svarat!! Nu kan man återuppta fokus på lägga
rvf: Some betongskruv are also described by the manufacturer to be not adequate for load-related activities, so one has to really go deep into the specifications of the screw (if they are available..).
C.Lundin: [citat] Om frågan var ställd till mig så gissar jag att de större finns även i Stockholm, men jag har ingen aning. Men det känns som att man riktar sig till privatpersoner om man skriver ut listpriser. Edit: Efter en snabb sökning verkar ju både Suez och Ragn-Sells hålla till även på den sidan landet, bara som exempel.
Billy___: Sent svar men jag knackade ner där jag hade bomljud och la på i två omgångar istället. Då blev väggen fin. Nu är den kaklad sedan 1,5 år och allt sitter uppe :)
Lerstenstegel: [citat] Finbetong måste gjutas även om det heter fin så är det väldigt grovt och är i princip omöjligt att laga grejer med då det inte håller form. Bara till för att hälla i formar eller hål på flera cm djup. Lagningsbruk till betong är fulla med tillsatser så de torkar snabbt och man kan bygga högt på dem, de flesta har minst 3cm per påslag. Eftersom det går att bygga så
vincentt: Jag har lagt markstenar och har tyvärr massa småfix kvar, speciellt runt fasaderna. Det är säkert 30-40 meter totalt (-_-). Har varit så i 2 år. Jag kan inget om utomhus av puts, fix, betong. Jag har surfat runt och det är tydligen puts jag ska ha men vet tyvärr inte vilken... vad ska jag använda? Bauhaus vågar jag inte fråga... För övrigt. Det är lättbetong bakom puts på den
Martin_355: [citat] [citat] Trappan kommer att ligga på utsida vägg. Kommer att gjutas mot gammal betong. Både sidan o trappan.
chrille-gäddan: Då är det en vägg som kunde valts till men som aldrig valdes till under bygget.
OmpaOmpaa: Vi skall bygga en ny större altan framför vårt hus och hade först tänkt att vi skulle ha bärlinan närmast huset fäst i husväggen. Men efter lite tid på forumet och nätet i övrigt har vi konstaterat att det kan vara bra att ha altanen frånkopplad från huset. Min tanke var då att ha 4 bärlinor med 2,5m mellanrum och sen regla på cc60 ovanpå. Plintarna inom samma bärlina står med
Gukken: [citat] Den kommer inte att ramla ner. Troligen knäcks markiskonstruktionen före infästningen. Kör hårt
jeppeknaster: Tack för svar. Ringde Webers support och de sa samma sak. Det är ok om det är lite klibbigt.
Filipholmstrom: Hej! Ska bygga en veranda, i stil som en amerikansk veranda, men med runda pelare. 4st och gärna i dimensionerna över 130mm. Någon som har ett bra förslag att göra dessa? Bygga stolpar i 45x95 och sen trä över ett rör? Eller liknande.
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! För att kunna ha någon synpunkt på din fråga behöver man veta balkongens mått, alltså inte bara bredd utan öven djup.
bus_pojken: Så här ser det ut Innervägg-reglar+isolering-putsvägg(garage) Är skyddat av takutsprång
Fällebyggarn: Har råkat bli indragen i ett modulbygge av en friggebod och det mest är redan gjort. Men det kvarstår ett litet sovloft. Tillverkaren bjuder inte på mycket info så man får gissa lite. Sovloftet kommer att bli 4000*1000mm. Och det grövsta träreglarna som är medskickade är 45*120 Är det tillräckligt om man bara fäster på kortsidorna eller måste man ha någon form av stöd på mitten?
hagv: Bara för att det är en risk, är det inget problem. Bara att hålla tummarna (y)
lob: [citat] Eller borra nya hål där de passar och sätta täckrock även på de ”oanvända”/ LOB
Oldboy: Det låter precis som i en källare eller källardel av suterränghus. Putsade väggar indikerar att de är av sten/betong. Sedan kardinalfel som finns i åtskilliga källare: Invändig isolering och vägg av fuktkänsliga mtrl (trä, papp och gips). Orsaken i källare brukar vara att fukt går upp i sulan/plattan och vidare upp i väggarna. Om det är en torpargrund som ej går att krypa i så
prototypen: MIG och galvat går inte så bra ihop, du måste slipa bort all galv om det ska gå bra. Däremot om ni kör pinnsvets (MMA) så behöver ni inte slipa så noga eller inte alls. Röken från zinken är inte hälsosam men bågsvetsning går ju bra utomhus. Behandling, ja du, bågsvetsar du har du kvar så mycket galv det går, resten får du måla över men rosta kommer det att göra. Protte
Pear4Life: - In med Mollyn tills den bottnar (mot vad den nu tar emot) - Använd en Mollytång för att dra fast den (den blir då mindre djup - vilket leder till att du kan nypa fast den ändå) - Skulle skruven va för lång för att nypa så byter du bara mot en kortare skruv Kör hårt :)
prototypen: Det är mer torkat men det kan slå sig det också. Hyvlar man själv för att göra limfog så väntar man inte 2 veckor innan man limmar utan det är raka vägen mellan hyvel och limbänk.