T
tergo: läs sista inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/asfaboard-och-snoe-regn.40482/
6 svar · 3,8k läst
·
NyaTorpane
NyaTorpane: Jag brukar alltid göra som du att skriva den med gipsen men det är viktigt att gipsen är ganska tight då för att undvika det problem du har. Har vid några tillfällen spikat fast den innan med spikpistolen.
3 svar · 4,4k läst
F
falkn: [citat] Såga ett snitt enligt bild. Dra i en träskruv. Skruven kommer dra ihop snittet så regeln böjs. I fallet nedan åt vänster d.v.s. inåt om man gör det utifrån. [bild]
5 svar · 2,0k läst
·
prototypen
prototypen: Upplagsplåt är nog bara en vanlig slätplåt kapad till mått enligt ritning. Protte
1 svar · 1,9k läst
B
ByggBjörnNr1: [citat] Det är det här träet. Tjocka plankor.
9 svar · 5,0k läst
·
Berghiller
Berghiller: @mattoys Återkommer med resultat :)
6 svar · 3,0k läst
·
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Fattar. Men för att svara på din ursprungsfråga så tycker jag du ska spackla. Det kommer bli snyggast med eller utan remsa.
7 svar · 2,8k läst
G
Granelunds: Ingen som har någon kommentar angående bärigheten? Om jag istället använder tex 45x120 som stolpar, kommer det vara tillräckligt? Plattformen kommer Ju dessutom sitta fast i trädet.
1 svar · 827 läst
prototypen
prototypen: Du borde kunna beställa en balk från fabrik som har rätt höjd. Protte
2 svar · 1,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Ska du byta ut vindskivorna så tycker jag att du ska kolla på Karl Hedins vindskivor som är grundade och mellanstrukna. Det behövs bara en slutstrykning på utsidan så är det klart sen. Längd upp till 7.2m så det går att klara sig utan skarvar. https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/sortiment/hedin-sortiment/vindskiva/
6 svar · 7,5k läst
·
M
marren63: Är det någon som vet var jag kan köpa den styva väven som sitter bakom små kakelplattor? Alternativt något ännu bättre... Jag har ett lass med små marmorplattor som idag är limmade på ett alldeles för sladdrigt nät, så de glider när man sätter upp dem på väggen. Tips mottages tacksamt!
0 svar · 1,2k läst
N
Nyhusägare20: [citat] Grymt! Väggar och tak är rejäla träbalkar, så där går det fästa. Tack för input!
4 svar · 5,0k läst
M
mikewse: Tackar, är själv väldigt nöjd:D Speciellt lodets färg passar bra ihop med omkringliggande metall, tydligen är lodet gjort av en koppar/silver-blandning. Tack för alla tips här i tråden!
45 svar · 7,6k läst
·
V
Värmlandsmicke: [citat] Det låter rimligt.
26 svar · 9,2k läst
·
J
JanneKing: Hej! Jag håller på att bygga en maskinhall från Lövånger. Det enda som inte ingår är stålbalk för avväxling över en av portarna som sitter på långsidan. Behöver förstå vad jag kan använda för balk, tyvärr har de semester så jag söker svar här, har försökt läsa mig till vad jag behöver i olika trådar men blir inte klok på det. Bredden på porten är 3500mm. Balken får
0 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Sådär har jag det också på vissa ställen. Det beror på dåligt lagrade gipsskivor, hos mig iaf. Här har gipsskivor förvarats i ouppvärmda utrymmen, och med otillräckligt stöd/underlag, så att de kupat sig lite. Fördelen är att det är lättare att hitta var reglarna i väggen finns. :):rolleyes::(
10 svar · 4,8k läst
·
T
tobee: Vi har ett vidbyggt äldre (1974) garage på 3.5x7.2m där tidigare ägare byggt ytterligare ett lika stort nyare (2002) garage direkt sida vid sida. Och gjort ett sadeltak ovanför båda garagen. Jag har nu öppnat upp fasaden på det gamla garaget med syftet att göra en liten öppning på ca 3,5 meter. Eftersom sadeltaket nu bär snön så är det inget annat än egenvikten på det gamla
0 svar · 1,1k läst
tensiden
tensiden: Tycker ovanstående svar är bra med bra länkar att läsa. Vi har haft källare och har nu krypgrund. Med källare hade vi ständigt en farhåga med risk för fukt in i huset och behövde bila upp för att byta avlopp. Nu med krypgrund har VVS-arbeten varit tämligen smidiga eftersom alla rör går att nå underifrån. Fukt"problem" har vi, men motas bort med plast och en avfuktare. I det här
2 svar · 1,9k läst
S
snowjim: Valde att riva ner allt och det visades sig att regeln som ligger i botten var helt upprutten. Tryckte man ner en mejsel i den så kom det upp vatten. Nu blir det till att lägga ny impregnerade reglel på syllpapp så får vi hoppas att det håller bättra. Kommer även använda impregnerat trä i själva konstruktionen av väggen för att vara på säkra sidan.
1 svar · 1,5k läst
S
snowjim: Troligen blir det till att återanvända de vinkeljärn som föregående regel satt i. När det gäller syllpapp räcker det att lägga det under själva regeln eller vill man att det ska gå upp längs sidorna en bit också?
1 svar · 2,7k läst
Isakare
Isakare: Du behöver inte ens skruva, du kan nita fast reglerna precis som man gör med stål/stål. Väg in regeln och klappa till med nått föremål så en stålflik viker in sig i träet, tex en stjärnmejsel. Skivorna håller allt på plats sen när du får dit dom.
3 svar · 6,4k läst
B
b8q: Det måste finnas någon kross eller lastbilscentral i närheten av dig, och makadam 8/16 är ju nåt av det vanligaste. Sök lite till. Makadam köper man som regel inte på byggvaruhus. Själv kan jag välja mellan att ta ett eget släp och få det lastat på närmaste bergskross, eller beställa hemkört med lastbil (när det är större mängder) från en lastbilscentral.
1 svar · 5,2k läst
H
HenkeNord: Att bygga stödmurar verkar vara både dyrt, tungt och omfattande. Varför bygger man inte ett L-stöd i tryckimpregnerat trä (NTR/A)? Det ska ju tåla att ligga under mark i många år. Jag tänker mig en konstruktion av 45x170 reglar i L-form med ett antal snedstag som förstärker upp konstruktionen.
0 svar · 5,0k läst
Rickard.
Rickard.: Ja det gör den.
1 svar · 2,8k läst
J
jal2018: Ska bygga en pergola i trä (ca 2x2x2 meter) där vi tänker hänga upp en tvåsits gungsoffa/hammock i en av balkarna, gjort en enkel skiss i sketchup. Behöver tips om dimensioner på virke och konstruktion för att få den stabil. [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Al Yasso
Al Yasso: Hej. Går i tankarna om att renovera källaren men jag är lite osäker gällande en vägg. Väggen är mellan dåvarande bastu och tvättstugan, väggen är 9 cm tjock och är av blåbetong. funderar på om man ska anlita en konstruktör. i så fall skulle ni rekommendera någon i Stockholms område? Tacksam för svar.
0 svar · 1,2k läst
·
RolfH
RolfH: Exempelvis Folksam har samarbete med Anticimex som har både byggrådgivning (med byggingenjör) samt genomför en inspektion som del av den stora husförsäkringen. Skaffade försäkring med folksam när jag köpte hus i Juni och fick brev idag om inspektion för försäkringen. Ringde byggrådgivningen i Juni i annat ärende fungerar superbra. Du kan även kontakta Anticimex direkt tror att
1 svar · 1,9k läst
W
witten: [citat] Inte nämnvärt och definitivt inte för stegljud. Läs på träguiden om akustik i träbjälklag är ett tips.
3 svar · 2,4k läst
·
0
0lle: Jag limmade med pl400 eller om det var byggmax egna. Verkar fungera.
1 svar · 2,2k läst
N
Nyrostad: Instämmer med ovanstående talare, men håller med om att åtminstone ytskiktet ser ut som masonit eller något motsvarande. Så bara en dum fråga för att dubbelkolla: Är du säker på att det är vad det är för väggmaterial under?
10 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.