Jag har gått och funderat på vad som är bäst tillvägagångssätt för att montera en krok i en HEA-balk. Balken är inklädd med gipsskivor och eventuellt spånskivor. Vill göra så liten åverkan som möjligt. Jag har funderat på tre alternativ.
1. Borra upp och gänga hålen i balken mha gängtapp. Vet inte om det klarar vikten?
2. Självborrande skruvar/bultar.
3. göra lucka för att komma åt att sätta muttrar på bulten efter att man borrat upp två hål.
Jag tar tacksamt emot förslag. Jag tänker hänga upp träningsredskap/trx-band i kroken så infästningen behöver hålla för ca 100kg.
1. Borra upp och gänga hålen i balken mha gängtapp. Vet inte om det klarar vikten?
2. Självborrande skruvar/bultar.
3. göra lucka för att komma åt att sätta muttrar på bulten efter att man borrat upp två hål.
Jag tar tacksamt emot förslag. Jag tänker hänga upp träningsredskap/trx-band i kroken så infästningen behöver hålla för ca 100kg.
borra och gänga, det är både enklast och starkast.
hålen i din ögla ser ut att kunna vara M8? vi kör med det som exempel. en M8 mutter är ungefär 6mm tjock och drar du den med rätt moment (spelar ingen roll om man inte ska bygga väldigt extrema saker) så håller det för vad din skruv har för hållfasthet.
normal M8 brukar hålla för cirka 800kg.
så länge materialet i din balk är 6mm eller grövre (vilket den ser ut att vara) så kommer alltså din krok hålla för cirka 1500kg med 2st M8 skruv.
så med det sagt tror jag att den största risken för haveri är din krok, men några hundra kilo bör den klara
hålen i din ögla ser ut att kunna vara M8? vi kör med det som exempel. en M8 mutter är ungefär 6mm tjock och drar du den med rätt moment (spelar ingen roll om man inte ska bygga väldigt extrema saker) så håller det för vad din skruv har för hållfasthet.
normal M8 brukar hålla för cirka 800kg.
så länge materialet i din balk är 6mm eller grövre (vilket den ser ut att vara) så kommer alltså din krok hålla för cirka 1500kg med 2st M8 skruv.
så med det sagt tror jag att den största risken för haveri är din krok, men några hundra kilo bör den klara
Om du inte vet vilka marginaler du har lastmässigt på balken, så skulle jag inte försvaga den med hål. Du kanska kan ”greppa” runt flänsarna med två J-formade metallbitar som du drar ihop i mitten där även kroken sitter?
Hålet har sån liten betydelse att det inte är någon han behöver oroa sig för.S Stingray468 skrev:
Det enklaste är ju att borra ett hål och sätta en mutter och en bricka på vardera sida.
Klämkoppling är också ett bra tips.
S Stingray468 skrev:
Att klämma något runt balken fungerar ju bara om balken är synlig som på första bilden, nu är den ju gömd bakom gips och osb så då får man nog borra och gänga.W witten skrev:
Klicka här för att svara