Åsa Lund
Åsa Lund: Regelverket är att det som är från 1958 ska klara 1958 års regler. Och att det ni gör nu ska klara dagens regler. Alltså ska det ni sätter dit nu vara bättre. Ja, man kan brandavskilja och täta runt rör men det beror på förutsättningarna på plats hur man ska göra.
1 svar · 1,0k läst
D
Derbyboy: Jag ska sätta upp en vägg ”mot” en murstock. Jag ska använda stålreglar och undrar om jag måste klä väggen på baksidan för att få tillräcklig stabilitet för att kakla?
0 svar · 558 läst
D
doubleH: Kan vara svårt att få till fallet närmast runt golvbrunnen med vanligt flytspackel. Då lägger man en avgränsning (med skumgummiband) runt golvbrunnen. Flytspacklar på "utsidan" avgränsningen och handspacklar (när flytspacklet härdat och avgränsningen tagits bort) med den mer trögflytande slipsatsen innanför avgränsningen mot brunnen.
3 svar · 5,6k läst
2
2hjul: [citat] Vi fick upp det med stegar faktiskt. Grejen är att vi har all byggmaterial på golvet och jag tänkte om det gick att sätta upp en rad med 270 gips .så får vi bort en bunt gips från golvet. Tillslut har vi byggt bort material så en ställning kan komma in och då kan vi börja med tak.
2 svar · 1,9k läst
·
K
Kraken3333: Har satt upp en spegel på väggen i hallen, den är 68x152 och väger 12kg. Den sitter fast med små "öglor" i ovankant som jag fäst i träskruv som är ordentligt inskruvade i reglar. Dock villar den inte på någonting i nedkant. Jag funderar på små "u-vinkelbeslag" alternativt "z-vinkkelbeslag" som man fäster i samma regel, fast nedetill och som "greppar fast" spegeln in mot väggen i
0 svar · 4,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Ja Justus är nog så nära expert inom det aktuella området du kan komma här i forumet.
3 svar · 3,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Risken finns, utifrån hur du beskriver dig, att du inte är nöjd med gällande rekommendationer/reglerverk/standard för att kvalitetsbedömning och ev. åtgärd. Sedan är inte regelverken svart/vita utan tillåter avvikelser beroende av förutsättningar, t.ex. att åtgärd av en felaktig inte är rimlig i proportion till kostnad utan det kan istället bli en prisreduktion.
56 svar · 19,3k läst
joakim_j
joakim_j: Hej! Jag har fått nytt golv gjutet i min källare. Jag skall sätta upp ett par innerväggar, och eftersom det är golvvärme i plattan så vill jag inte borra i den. Så jag tänkte limma fast en stålskena med PL400 som "syll". Golvet är bara slodat, inte glättat. Men det är jämnt och fint. Killen som gjöt sade att det går bra att klinkra direkt på, så det tänkte jag göra. Klinkersen
0 svar · 1,7k läst
J
jannesspånodamm: Plåtmolly finns för olika tjocklekar. Använd aldrig plastmolly, dom kan torka och bli sköra. När man sätter plåtmolly och drar för hårt så kan det hända gängen går sönder, då tar man bara en avbitartång och vrider lös brickan och petar in resten i väggen sen börjar man bara om. Lycka till
3 svar · 1,5k läst
F
Fjällnymf: Hej, Vi håller på o renoverar delar av ett hus som är byggt i tre etapper: 1966, 2001, 2015. Den äldsta delen är mittskeppet med utbyggnader åt två håll. De två nyare delarna verkar följa respektive nyare byggnormer, dvs är byggda med fuktspärr (plast i väggarna). Vi håller på och river väggar och golv i köket och tänker byta ut isoleringen. Nuvarande består av gammal glasull
0 svar · 959 läst
M
Muuuuurtin: [citat] Ja, kanske. Dock sitter spikraden vid sidan om öppningen på andra sidan väggen. Och det är ganska gott om kraftiga spikrader i taket så detta borde vara en av många bärande golvbjälkar. Att en ligger över öppningen i hjärtväggen kanske inte är så farligt, förutom sättningar då. Det verkar dock ha stannat av, har inte varit någon förändring på 6 månader iafall.
4 svar · 2,1k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej, har en liten del golv som skall rivas och snyggas till och reglas upp igen då det är träreglar direkt mot oisolerad platta. Vad skall jag använda istället, räcker det med nån typ av under lägg sedan trä reglar igen eller? Tips från experter mottages tacksamt. Detta kommer inte vara en permanent lösning utan några år tills man orkar göra det stora jobbet (finns annat före)
0 svar · 773 läst
A
Arne999: JAg ska putsa om grundmuren och har knackat och hackad det som är löst. Grunden är lite blandad där vissa delar är gammal sten och andra delar är leca eller nån variant av murblock Den del som är sten känns knepigast att få till. Jag har knackat bort dubbelt så mycket ungefär som bilden nedan visar. Ska jag smäcka på armeringsnät och putsa på direkt ? Väggen med sten är i alra
0 svar · 1,6k läst
·
A
Anderscurl: Den lilla ökningen i vikten är nog värt att ta för att både få en stabilare och mer enhetlig infästning. Den vikten sänker ju tyngdpunkten också. Passa även på att fundera på något att kunna vila vänsterfoten på vid längre körningar. Nån minihylla eller knopp eller något. Kan bli drygt i längden att inte ha någonstans att göra av den.
7 svar · 2,9k läst
·
F
Fluxor: En liten platta på ena sidan med en rörstump i mitten som passar rörets innerdiameter. Borra genom båda och skruva ihop alternativt svetsa. Skjut i, skruva fast plattan.
3 svar · 5,2k läst
·
N
Niles: Står inför precis samma fråga och ser att det aldrig kom ett svar? har en slaggstensvägg som delade kök och vardagsrum tidigare. Tidigare ägare har tagit bort två tredjedelar och jag vill t bort resterande. Ok från styrelsen så länge den inte är bärande. Har dock otroligt svårt att tänka mig väggen som brände då den är oerhört porös. Bor i en två som tidigare var två ettor
3 svar · 2,8k läst
·
J
JohanN03: [citat] Jag kom över ett billigt parti och snåljåpen på min högra axel övertalade mig att slå till Jag har en planhyvel men vill gärna slippa hyvla bort material.
4 svar · 2,4k läst
S
SnickareHobb: Porten sitter på kortsidan. Taket lutar från porten bakåt idag (4 grader). Kommer att göra om till sadeltak senare, med en liten del som lutar framåt med brant taklutning (40 grader), och det mesta bakåt (14 grader). Garaget är 7 m brett och ca 11 meter djupt. Bärande mellanvägg 5.5 meter in (95 tjock). Snözon 3.
2 svar · 3,2k läst
S
salbo: Jag är inne på exakt samma projekt fast till ett isolerat uthus. Klurar på om plast är bra eller dåligt? Ska nya vindpappen tätas mot den befintliga på något vis eller funkar häftpistol? Hur tjocka bör spikläkten eller vad det heter som man spikar panelen i vara? Tänkte sätta foder runt allt så det fortfarande ser ut som en dörr utifrån. Är det något jag bör tänka på?
4 svar · 10,3k läst
·
T
Tjrex: Cirkelsåg å så ställer du in djupet på klingan till nån mm mer än tjockleken på råsponten.
2 svar · 3,2k läst
D
Derbyboy: Tusen tack! Funderar på att köra plåtlist bakom skivorna i innerdörren och sen bara köra en mjukfog. Utterhörn kör jag en sån där aquahuledulelist i hårdpapp.
5 svar · 2,9k läst
A
Adarix: [citat] Kollade er blogg, vilket fantastiskt renoveringsjobb ni gjort
11 svar · 124,5k läst
·
V
ViktorHg: Om det skiter sig totalt bilar man, men förhoppningsvis funkar det att bara dra om trådarna, och om än man bilar så drar man om trådarna mellan dosorna. Inga skarvar i väggen :)
1 svar · 7,6k läst
S
SweetTerrain: Fibercement av något slag?
3 svar · 4,3k läst
·
R
Rica-Ricky: [citat] Du verkar ha koll på växthusbygge så ställer en fråga... Jag har stött på patrull när det kom till taket. Tänkte lägga glaset på 45mm reglar, med då det kommer ett glas från varje sida plus att jag måste ha lite plats emellan glasen blir det för tajt. Hur gjorde du? Vad använde du sen för list ovanpå glaset för att spänna fast? Tacksam för idéer!!!
7 svar · 28,5k läst
J
Jonas_Otto: Jag söker en firma eller person i Göteborgsområdet som kan hjälpa mig med att reparera min frostsprängda balkong. Kanter och stolpar är skadade pga otillräcklig tätning från vatteninträngning samt för ytliga armeringsjärn. Även ren rådgivning kring metoder kan räcka. Tips på resurser fungerar men har du själv arbetet med personen så är ju det ännu bättre. Tacksam på förhand
0 svar · 1,3k läst
R
roli: Om du är rädd för att det skall spricka så behöver du mer armeringsjärn. Ju mer järn desto mindre spricker så länge det är möjligt att få till en bra täckande gjutning. Dvs det måste finnas utrymme för de stenar som finns i betongen och den vibrostav som skall ner mellan järnen. I ditt fall finns det direkt plats för 4-5 längsgående järn upp delat i ett övre resp undre lager.
16 svar · 11,8k läst
·
T
tapaza: Hej Har gjutit betongplatta för växthus, pga av nivåskillnad så gjöt jag senare en trappa bredvid. Mellan plattan och trappan så sitter armeringsjärn. Jag satte rep-betong mellan för att fylla glappet som blev mellan gjutningar dock så har sprickan blivit större. Vilket material bör man använda?
0 svar · 1,5k läst
·
A
A-Man_08: Ska fästa konsoler i e garderob. Tänkte förborra. Ska man köra på 1mm mindre än skruven eller 2mm mindre hål?
0 svar · 984 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.