Byggmaterial & Byggteknik
Snukke86: Hej! Skall ta ner ett par fönster / förr i ett "gammalt" 70 tals hus i yttervägg, där skall det in skjutparti. Jag har haft en som lite snabbt gjorde en kalkyl på hur stor balk jag behöver och då sa han att en HEA 240 kommer räcka gott och väl!! jag skulle aldrig våga chansa och ta något mindre om han säger så men jag själv känner ju att den känns lite väl rejäl!, för att
HannaML: Behöver man använda Grundbruk A innan man putsar med murbruk/putsbruk C på lecablock och tegel? Eller kan man bara använda primer innan?
perjar: [citat] Jorå det skulle jag kunna. Kan var ett alternativ.
maah: Så som du har ritat så är inte spännvidden 317cm, spännvidden är endast mellan de gröna reglarna. Det där bör fungera alldeles utmärkt.
MPinje: [citat] Det blir industrispackel. Finja kommer hit idag faktiskt och ska titta på projektet tillsammans med golvkillen.
RaskBjörn: [citat] Det var nog egentligen i sig inga problem att använda lindrev, när jag tänker efter så var det nog mer för att det kanske var lite för stora hål att täta med enbart lindrev, och att man inte bör ha det mellan trä och betong/murbruk utan kapilärbrytande material däremellan. Undviker fogskum av miljö och hälsoskäl men även för att jag inte är så säker på hur det är
Vedspisen: Ska göra iordning en hall och ska då regla 45mm på befintlig innervägg. Jag vill sätta isolering i det nya regelverket men undrar ifall man bör sätta vindpapp eller plast på befintlig vägg innan man reglar det nya? Eller ska man skippa Verkar för övrigt inte sitta någon form av "spärr" i väggen idag utan endast ytterpanel, isolering och innre ytskikt.
Zwebbe: Hej, en liten uppdatering av mitt balkongprojekt, kanske kan det vara till nytta för andra i samma situation. Efter att ha pratat med några balkongfirmor, som ingen var intresserad av mitt projekt, var tanken att den firma som lade om vårt tak (vilket gick bra) i samband med detta även skulle ta sig an balkongen. De backade dock ur på ett sent stadium så jag bestämde mig för att själv
avdh: Hittade en ritning över grundplattorna också. Jag har fått svar från en erfaren konstruktör nu och väggarna är garanterat inte bärande. Då skulle motsvarande upplag vara med ritningarna över bjälklag och grundplattor också. Så för er som kanske hamnar i samma situation framöver kanske det svaret kan hjälpa. [bild]
prototypen: Konisk och slitsad propp som kilas fast i röret och nyper åt om flaggstången. Protte
sixten88: Beror på vilka krav stadsbyggnadskontoret ställer på väggen. Är det tex EI30 räcker det med 2st gipsskivor eller EI60 3st gipsskivor på insidan väggen. Sen går allt att krångla till med det är den vanligaste lösningen.
oobum: Denna återförsäljare har. Du som privatperson kan köpa via deras butik i Sthlm. https://www.panelochlist.se/index.htm Sida två i lagerlistan; https://www.panelochlist.se/lib/panelochlist_lagerlista.pdf Din lokala XL / Beijer borde kunna beställa hem också.
Morrut: Hej Köpte för två år sedan en gulstensvilla byggd 1956. Då luktade det unket i källaren och jag fick rådet att dränera om. Tömde även källaren på organiskt material, så nu luktar det friskt och verkar torrt. Huset var asfalterat utanpå och jag har även ett rum där ytterväggarna är asfalterade. Vid omdräneringen knackades det hål i asfalten för att fukt skulle kunna vandra ut.
Tomture61: [citat] Hur tycker du ytan på väven känns , som säckväv eller slät ? Är den slät så kan det vara som du tror i ditt inlägg #5
Prosit: Jag har ett kallförråd i min källare. Källargrunden och väggen mot övriga källaren består av lecablock och det sticker in lite berg och så i kallförrådet. Ovanför kallförrådet har jag ett sovrum och där är det vattenburen golvvärme på golvspånskivor + parkettgolv. Ovan övriga delen av källaren - som är uppvärmd - är mellanbjälklaget fyllt med cellulosabaserad lösull, men
Husnerden: Köpte Herdins Fuktstopp som är kaliiumsilkat och natriumsilikat sk vattenglas för att applicera på gammal betongtrappa med frilagd betong. Syfte är att minska fukten som går in i trappan vid regn och annat. Lite luddig beskrivning av hur man applicerar men 2 gngr nämns, pensla, rolla etc. Jag använde pensel. Första gången sögs det in i betongen ungefär som att hälla vatten på.
Joselifine: Forts...balkar under innergolv i fint skick. Vad kan vara nästa steg för balkonggolvet?
Kortling: Ren plåt borde inte kosta något att bli av med. Länsförsäkringar skickade ut till gårda ett reklamblad om att dom ombesörjer hämtning av skrot gratis om det låg i en hög och vägde mer än 1 ton totalt. Finns även folk som lever på att hämta skrot, inga kvitto såklart men man blir av med det.
findus42: Rakt svar Massivträ av den typ som du länkar till är styvare än motsvarande tjocklek plyfa oavsett kvalitet på plywood. Möjligen kan blocklamell vara styvare, men det är en produkt som inte är så vanlig längre. Jämför du styvhet per krona så skillnaden ännu större till träskivans förmån. Mvh Findus
Johnnytexmex: Hur gjorde du? Ska själv göra likadant och jag funderar som du om det blir för klent att mura en så smal vägg mellan dörr och fönster och om det håller.
evoline: [citat] Vet ej, nybyggd villa, så troligen OSB. OK, så 4st träskruvar ska hålla 40kg? Tack på förhand
Villle: Att gömma kabeln ser jag som det minsta problemet just nu. Väggen mittemot är sned den också, vilket gör att jag inte har någon rak referens i rummet. Men jag tror jag har en idé, jag har sett när de lägger golv och väggen är sned så har man ett avstånd, ca 5cm och längst ut på den sitter det en penna. Tänk dig en pinne, pinnens ena änd trycks mot den sneda väggen, andra änden
Derbyboy: Jaja nu e de plåt uppe. Han var van att jobba me plåt