Byggmaterial & Byggteknik
tippz: Vet inte riktigt hur puts funkar ihop med spackel, men borde väl inte vara något problem i mitt tycke. Beror väl iofs på vad det är för puts sen innan. Bättre om någon annan kanske kan svara på det
justusandersson: Det ser ut som två bjälkar som är skarvade med hjälp av två korta reglar, en på vardera sidan. Sedan har någon sågat sönder den skarvbit som är närmast kameran för att göra en håltagning. Redan detta är en försvagning. Ditt förslag är inte optimalt. Det bästa är att återställa den hitre skarvregeln och göra håltagningen så att den inte behöver gå genom en regel. Det är
Kuhrazee: Jag tänker hänga upp ett 170cmx40cmx1,6cm hyllplan med 3 st konsoler av galvaniserat stål. Dom två yttersta konsolerna kommer fästas på träregel som är 100cm ifrån varandra, den tredje konsolen mellan dom med mollyplugg. Det finns 3 hål på konsolen. Vilken storlek på skruvarna bör jag använda för att fästa i träregeln? Jag har 5x60mm skruvar från Ikea. Bör jag köpa skruv med
Elnovis: Tack så mycket för tipset. Det verkar enklare än jag trodde :cool:
Daniel. O: [citat] Det är roligt när det börjar bli färdigt Jag tror jag ska ha hit en murare ändå. Ska fixa till gamla källardörren samt skippa fallet som är under fönstret. Här är så mycket löst, så jag vågar inte göra det själv, iaf utan ordentlig vägledning
Varglarsen: Nä extra vindskydd bör vara onödigt, möjligen om huset står på en oskyddad klippa vid havet, annars ser jag ingen större mening med det. Jag hade en spalt mellan ett hus och en tillbyggnad, spalten var va 30 mm bred och 220 mm djup. Där la jag en sträng fogskum i botten som fick härda. La sen stenkross 4-6 på det, och sen fogskum hela vägen upp. Mössen har inte en chans komma in där!
topmount: Hur stort är rummet? När det är så här skadat hade jag övervägt att sätta gips i taket för att få en enhetlig yta över hela rummet. Hade ett sänkt tak som togs ner och kom fram till att de va extremt svårt att först få något att fästa upp och ner i ett dammigt hål med vass och puts för att sen få det helt slätt med spackel. Jag såg först till att ta bort alla höga punkter
Lerstenstegel: När du ändå har det uppe hade jag passat på att lägga in en elslinga. Lite extra gräva och lite isolering men väl värt att gå på om du ska lägga klinkers då de blir väldigt kalla. Annars fungerar det som de var hur bra som helst om du vill vara hejt nöjd kan du gräva lite i jorden och lägga sand en 10-15 cm innan du lägger tillbaka stenarna.
prototypen: I den skiva du lägger på, den som är 7 cm bred borrar du hål så skruven går fri, en 4 mm skruv borrar du 4-4,5 mm. Använder du normal, modern skruv behövs ingen borrning i skiva 2. Protte
turbo100: Hej, Jag ska mura igen en öppning i ett uthus och sätta in en dörr. Av olika anledningar måste jag använda 70mm leca och jag funderar på om jag ska borra ner några armeringsjärn mellan blocken i plattan för att förstärka (70mm är ju inte så brett) eller om det är onödigt. Jag vet inte hur hårt cementen biter tag - ska använda mur & putsbruk. Det blir bara ett skift, sedan papp,
Derbyboy: Jag har tre pipor i min skorsten. Två är aktiva och går till en kamin samt till eldstad. Den tredje pipan går till badrummet. Nu ska jag bygga en vägg 5 mm från murstocken i badrummet. Planen är att sätta igen den pipan som går till badrummet. Det känns otryggt att ha en öppning på 15x15 cm bakom en kaklad vägg. Där kommer jag inte ha någon möjlighet till närmare inspektion eller
Derbyboy: En utomhusskruv? mina golvreglarna är 50mm och inte som dagens reglar 45mm. Dessutom kommer jag inte åt från ena sidan så kortlingen kommer fästas med en skruv uppifrån och en skruv underifrån, snett in i golvregeln.
Novisfixaren: Konstruktion av takbjälklag på enklare garage/carport. Ska göra en enkel utbyggnad med lutande tak. Taket har en lutning på 10cm i höjd på 1 meter. Takhöjden är ett problem. Måste ha bärlina med stolpar på mitten och under bärlina blir takhöjd för låg. Kan man tänka sig en konstruktion med balkskor på bärlinan som gör att balkar och bärlina kommer i samma höjd eller är detta
Silver78: Hur tjockt tänkte du spackla och är det med armering? Ska du armera är det inga problem med att xps inte ligger i våg. Tror inte det heller det är ett problem om du kör utan. Jacka bara ur som föreslagits tidigare.
anders07: Tänk på att gipsputs blir väldigt hårt och inte går att slipa så fyll hellre två eller tre gånger (blöt med en blomsprayflaska före) och var försiktig att det inte blir för högt. Det är enklare att spackla med vanligt handspackel på och slipa det sen.
tergo: borde funka med vattenbaserad https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/sprayfarger/spraylacker/sprayfarg-001528/
Chrlen: Hej, Han här kan nog lösa det, han gjuter "nya" plattor fast i glasfiber. Fungera superbra hos oss. Håller till i Dingle Magnus 076-5927647 https://www.blocket.se/annons/goteborg/glasfiberplattan__ersatter_eternitplattan/88042077
Tobias.hagg: [citat] Hej! Jag har haft problemet ett par gånger och jag gjort på 2 olika sätt. Båda gångerna har jag lagt syllpapp mot "syllen" sen har jag använt murbruk ena gången och fogskum den andra. Båda funkar bra än så länge. /Tobbe
MEE-84: [citat] Man kan tycka, men han hade kanske inte utrustning i bilen. Det kör ut och kikar. Säger till dej. Sen väntar på ditt samtal. OM du ringer då. Så blir det deras ansvar igen.
Mats-S: Hade precis samma dilemma när jag byggde om köket och skulle fästa 1mm rostfri plåt på väggen där kaklet suttit. Rent hel..te att få loss plattorna. Om du ska riva hela köket så kan du göra som köksproffsen och såga bort hela gipsskivan, ersätta den med ny. Man kan säkert bredspackla också, om det är ok med måtten att bygga på väggen. Jag hade spånskiva bakom plattorna, så
Agge8080: Hittar inget, finns det? Eller jag hittar sån jättedosa som tar upp halva väggen, typ. Finns det ingen liten rund vanlig bara. Eller lite större utan att vara enorm.
Rolle85: Verkar som att man ska ha fiberförstärkt (vad det nu är) på trägolv
justusandersson: Jag har en ganska lång personlig erfarenhet av olika typer av "takplast". Många har förskräckligt kort livslängd. Glasfiberarmerad håller bra, men blir förskräckligt ful med tiden. Polykarbonat som används i kanalplast håller också bra.
samkar: [citat] Tack för ditt inlägg! Min uppfattning är samma som din, men det känns bättre att få det någorlunda bekräftat av nån som kan. Jag ska höra med grannarna (som bor i likadan hus) när vi flyttar in om de har någon koll.
qaragonic: Hej! Jag har letat med ljus och lykta efter en enkel kromad väggbricka för att kunna lägga på ett rör till väggfästet för en takdusch för att dölja gamla hål från en tidigare dusch. Kan hitta en uppsjö av brickor med 21 mm, men eftersom FMM Mattson 9000e har 18mm vid infästet..har letat med ljus och lykta och hittar ingen enkel kromad bricka som har innerdiameter 18. Jag kanske är
Matti_75: Beroende på hur många skivor du behöver så kan bygghandeln ta hem det åt dig. 900x2700mm är en standardskiva, 1200 bredd tror jag inte tillverkas längre i Sverige.
Tobzter: Den där skivan såg trevlig ut :) .men känns som skarven kommer synas eller täcker färgen den månntro?
Lerstenstegel: Skär av kanterna lite så blir det inte så mycket ärr där det nya möter det gamla. Sen är finbetong rätt för det djupet som ovanstående sa. Omvandla till decimeter när du mäter så får du fram volymen i Liter. Man räknar ca 11 liter per säck så vet du hur mycket du behöver köpa.
Snukke86: Hej! Skall ta ner ett par fönster / förr i ett "gammalt" 70 tals hus i yttervägg, där skall det in skjutparti. Jag har haft en som lite snabbt gjorde en kalkyl på hur stor balk jag behöver och då sa han att en HEA 240 kommer räcka gott och väl!! jag skulle aldrig våga chansa och ta något mindre om han säger så men jag själv känner ju att den känns lite väl rejäl!, för att