Vi har gjutit plattan till vårat hus för ett tag sedan. Tanken var att vi ska ha polerad betong i hela huset. Men redan direkt efter gjutning så var hela plattan full med sprickor.
Nu är den stora frågan hur resultatet kommer att se ut efter polering? Kommer sprickorna fortfarande att synas lika mycket?
Nu är den stora frågan hur resultatet kommer att se ut efter polering? Kommer sprickorna fortfarande att synas lika mycket?
Rekommenderar att du kontaktar leverantörerna som gör dom här jobben, dom är bäst på att bedöma ditt golv och förutsättningarna. Men gissningsvis så tror jag att sprickorna inte är synliga efter poleringen ... men notera att det finns ett antal varianter på att "polera betonggolv"
De som ska polera golvet var och tittade nästan direkt efter gjutning. Han sa att det var väldigt mycket sprickor. De har aldrig polerat när det sett ut så förut. Vi skulle göra en provhörna först. Men nu har vi stoppat det och kontaktat företaget som gjöt.
Det som stör mig mest är egentligen att vi har varit väldigt tydliga med att plattan ska bli så bra som möjligt vid gjutning. Ändå ser den ut som ett spindelnät. Vad jag kan läsa mig till så borde de täckt över plattan direkt.
Det som stör mig mest är egentligen att vi har varit väldigt tydliga med att plattan ska bli så bra som möjligt vid gjutning. Ändå ser den ut som ett spindelnät. Vad jag kan läsa mig till så borde de täckt över plattan direkt.
Det med sprickor i platta/bjälklag går inte att komma ifrån vid vanligt gjututförande, det är när vatten går ur som sprickorna kommer, att lägga över är för att förhindra avdunstningen när betongen brinner så blir den varm, Betongen ska vacumsugas för att så mycket vatten som möjligt går ur, samt mycken armeringM MPinje skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 483 inlägg
Man brukar köra med softcut om det ska bli en jämn yta. Man sågar linjer i betongen och sprickorna hamnar då där istället för slumpmässigt. Många gör inte detta så egentligen skulle jag välja att t.ex. slipföretaget som gör t.ex. HTC superfloor slipningen också gjuter plattan.
Sprickorna kommer att synas, antingen accepterar ni det eller så får man byta metod, t.ex. flytspackla och ytbehandla det i efterhand
Sprickorna kommer att synas, antingen accepterar ni det eller så får man byta metod, t.ex. flytspackla och ytbehandla det i efterhand
Självklart blir det sprickor. Men där är olika orsaker till olika typer av sprickor. Detta är plastiska krympsprickor som uppstod direkt när de var klara. De fick sitta och vänta några timmar innan efterarbetet påbörjade för att deras maskiner var försenade. Jag är nästan säker på att det hann torka för snabbt där. Det blåste en hel del.J jonaserik skrev:Det med sprickor i platta/bjälklag går inte att komma ifrån vid vanligt gjututförande, det är när vatten går ur som sprickorna kommer, att lägga över är för att förhindra avdunstningen när betongen brinner så blir den varm, Betongen ska vacumsugas för att så mycket vatten som möjligt går ur, samt mycken armering
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 483 inlägg
Oj, det var mycket
Det är säkert en platta med dubbelarmering får man hoppas, men det kanske inte har varit fel med dubbla mattor både i
underkant/överkantsarmeringen det ser även ut att vara för mycket vatten och då blir det lätt sprickor
underkant/överkantsarmeringen det ser även ut att vara för mycket vatten och då blir det lätt sprickor