Jag ska till att byta ut en gammal garageport i vår källare/suterängplan mot en ytterdörr och ett fönster. (se bifogad skiss)
Den befintliga grundmuren är hålbetong block.
I dagsläget vet jag inte exakta måtten på dörr och fönster eftersom jag har tänkt försöka få tag i beg/felbeställda fönster och dörrar och anpassa mig efter det när jag väl gör jobbet.

Jag har tänkt göra så här, under fönstret har jag tänkt mura upp med leca/lättbetongblock.
På varje sida av dörr och fönster har jag tänkt ha 45*120 reglar för att få bättre stabilitet och göra det enklare att montera dörr/fönster.

Är detta en bra lösning eller finns bättre sätt? Hur skulle ni ha gjort?

Vad jag inte riktigt vet är vad jag ska göra med utrymmet mellan dörr och fönster.
Det är väl lite väl smalt för att få det stabilt om man murar?
Är det bättre om jag har fönster och dörr precis brevid varandra och murar upp till vänster om fönstret ist?
Efter detta ska vi isolera med cellplast och sen ska puts på, är det något man bör tänka på då?

Edit: givetvis så är det en även befintlig vägg till vänster om fönstret.

• MURA GARAGEPORT.jpg
Är det ingen som har en åsikt?

Bilden är jätteliten så man kan inte se några detaljer.

Generellt gillar jag inte att mura, det är tungt, segt att blanda bruk och tar tid. Går mycket snabbare att regla upp.

Kan däremot vara smart att mura upp en bit om du har problem med fukt.

när jag byggde igen gargeport så satte jag fönstret på ena sidan & dörren på den andra sidan, av den anledningen att det skulle bli svårare att slå sönder fönstret å komma åt dörrlåset (det krävs nyckel även på insidan).
jag byggde med trä.
enklare så
det är ett fast fönster ej öppningsbart

Dr Fozz: Konstigt att bilden är liten.. för mig är den inte det. Kollar du på appen eller via webben?
Jag hade hellre byggt med reglar ist för att mura men det är, som du påpekade, rätt stor risk för fuktproblem om jag bygger med trä.

Ingemar_o: Tack för tipset, tänkte inte på inbrottsrisken. Man kan ifs ha en vänsterhängd dörr så är det problemet löst.

Bilden är liten för alla oss.
Men jag hade satt ihop dörr och fönster.
Murat med leca och putsat.

Vill ni ha bilden större så håll inne CTRL och scrolla upp med musen.

Hur gjorde du? Ska själv göra likadant och jag funderar som du om det blir för klent att mura en så smal vägg mellan dörr och fönster och om det håller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.