Byggmaterial & Byggteknik
Lerstenstegel: Ingen list bara dra på det, är underlaget rakt med lister blir detta samma.
Hybro: Lägger nytt Planja plåttak på huset och passar nu på att klä skorstenen med skifferplattor, som tidigare legat på ett hus. För att slippa skriva allt igen, så länkar jag till min tråd i ett annat Fortum. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4357578#p4357578 Vilket inte gick per automatik, tydligen :( 1. Kopiera länken ovan och lägg in i webbläsares sökfält. Alternativt. 2.
Tswl: Jag hade nog blandat lite bruk och fyllt igen med utifrån och sedan tätat med fogskum inifrån.
Mikael_L: Jag tänker lite som att ifall det är OK att sätta trappan mot gips+OSB, så borde väl panel + OSB också fungera lika bra. Men det kan ju vara smart att fästa panelen en hel del extra just bakom vangen, dvs dra i en del extra skruv eller spik, så det blir en rejält stum stabil vägg just där att fästa i. Men det blir bra mycket knöligare att få panelen snyggt mot trappan om den ska
surris: Att det inte finns några hus utan hål i ångspärren kan jag inte hålla med om. Jag har byggt flera hus där vi till och med tejpat hål efter häftklammers. Själva principen är ju att det ska vara 100% tätt så absolut ska man inte bara göra hål och tro att det går bra. Gör du hål så täta med ålderbeständig tejp, tejpa där slangar och dosor bryter ångspärren.
Spikrätaren: Ställning underlättar avsevärt! Det går fint o bygga en i ”lösvirke”. Kanske blir jag orolig i onödan men takstolen som vilar mitt över den stora öppningen (pardörr?) - där tycker jag att det skulle varit en bredare bärlina eller att man dubblar nuvarande dimension. I ditt läge hade jag fällt in en 45*170 på högkant precis ovanför dörröppningen.
torbrand: [citat] Skall de vad jag får för svar i början av nästa vecka. Ja väggen där i hörnet var ju rent utsagt riktigt våt på visningen. Dom har dock antagligen haft det såhär sen 2009(?) Då utbyggnaden och dränering gjordes. Konstigt varför man inte åtgärdat det? Speciellt som yrkesman
justusandersson: HEB 140 är ingen superstark balk. Som en erättning för en hjärtvägg klarar den ca 3 m spännvidd vid en utbredd last på 15 kN/m. I ditt fall gissar jag att lasten är större. Rent principiellt tycker jag att det är ett bakvänt sätt att tänka på när det gäller ett bostadshus, även om stålbalkar är rätt dyra.
Busster: Min lösning blir nog in lågt och ut högt som en jordkällare. Vet inte riktigt om man måste pressa ner kalluft annars med en fläkt.
Amanda Cartagena: Hej ska bygga en säng loft till dotter och vill inte ha bärande reglar mitt i så det blir mer utrymme i rummet ... min fråga är vilken regel borde jag använda med tanke på vikten av reglarna, sängen kanske upp till 4 barn som kommer försöka va där ... hur mycket kan en 45x120 regel tåla eller ska jag köra 42x180 limträbalk eller är det overkill....laddar min enkla basic google
Anoj: [citat] Enligt vad jag fått veta så är 10år gamla ombyggnationer inget de kan göra något åt. Så allt är minst 10år sedan det blev gjort.
topmount: Plankor över hålet (Skruvade i kors) sen sätter du en tving över plankan och stolpen när den är lod. Sätter du en bult i de fyra hörnen kan du fin justera med muttern tills den är lod [bild]
MarcusRask: Tjena forumet. Nu kan det vara så att jag är helt ute och cyklar här och att problemet är ett icke problem men vill höra mig för så jag inte gör något dumt. Nu till problemet, Ska enligt bild göra två hål för spegeln på väggen. [bild] [bild] Men direkt när jag gick igenom gipset så hoppade borren in någon centimeter sedan gick den på någonting som är av färgen svart. Kollar
Lerstenstegel: Weber säljs inte på Byggmax utan på de mer proffs affärerna och där är rabatt allt som räknas Samma säck du betalar 80kr för köper vi för 35kr på t.ex Optimera och det är otroligt fult men jag antar att de vill straffa privatperson som hittar in i affären. K-rauta är dock en mellanväg då de tar ca 60kr för säcken -10% om man är medlem eller så. Men har du inte krauta nära
Lerstenstegel: Tvätta med högtryck. Grunda med rödgrund tunt lager som du slår på med en kalkborste,näta och sen putsa ut med b-bruk. Är det en genomfärgad ytputs så bör man måla ytan med en putsgrund som är samma kulör som ytputs för att eventuella missar inte ska synas genom.
Lerstenstegel: Ser ut som ett c-bruk men kan vara kalk också men på så små lagningar så kvittar det lite. Köp ett c-bruk med stor balast stoppa i hålen och vänta en tre dagar minst. Blanda saltsyra 30% med 4 delar vatten och pensla på lagning och låt sitta en 5 min innan du sköljer bort så ska de knappt synas.
tommib: Låg smältpunkt och stelnar till en hård massa, tror jag. Dvs enkelt att hantera. Och för att nyfikna ungdomar ska kunna gå till järnaffären och få tag på det ;)
Larsa: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-2000016806 4,8x20 körde jag, så tången måste ta 4,8mm om du kör samma.
Matte84: Jo! Om isoleringen är sprucken så att asbesten tittar ut så vittrar det t.ex när man öppnar och stänger dörrar. Springer förbi så det blir vinddrag. Beroende på hur pass skadad isoleringen är såklart. Mvh
t90fpe: Jag gjorde på ett snarlikt sätt: - Slipade av hela ovansidan och undersidan med diamantslip för att få bort gammal färg och jämna till - Flytspacklade balkongen jämn med fall utåt - Kantplåt runt hela balkongen (befintlig kantplåt som är ingjuten i plattan) - Tätskikt med Ardex 8+9 i två motsatta riktningar - Klinker (Marrakesh) på ovansidan - Målade undersidan (som är ovanför
greiver179: Funderar på att skaffa dekorsten på en innerväg i vardagsrummet Har hört att du kan installera en OSB skiva först sen dekorsten. Eller gips? Har för tillfället en vanlig vägg med tapet på. Hur går jag tillväga? Tar bort tapeten? Installera osb över? I så fall hur installerar jag OSB:n bara borar in den i väggen? sen kaklar jag dekorstenen? Jag har också hört att du man ska kunna
Dr Jumping Jack: Bygger just ett sommarhus. Väggarna kom prefabriserade. Saknas bara innertak och gips på väggarna (och kök och badrum). Men det finns inga ventiler. Innan vi tar det med firman som bygger. Hur funkar det med ventiler i moderna hus?
krszo: [citat] Jag har också snickare som är totalt odugliga. En var ju erfaren och den andre lärling som hade ansvar att kapa lister. Han slängde runt brädor, lister, mätte helt fel,m.m. Det blev massor med svinn.
petterovski: Tryckt virke har ofta hög fukthalt vid leverans, så ja visst kommer virket krympa en del när det torkar ut. Jag har dock svårt att se att detta skulle orsaka några större problem. Skulle säga att båda alternativen fungerar. Vet inte hur du tänkt utseendet på staket i övrigt men ett annat alternativ är du att bara spika/skruva regeln i stolparna.
doubleH: Misstänker att ni får ta tjuren vid hornen att antingen skaffa en annan stol med rätt mått eller riva upp o bygga om väggen med en ny fixtur (kanske inte så lockande...) Appropå att den gamla toaletten rinner och Gustavsberg inte har några reservdela. Det finns massor av reservdelar till gamla Gustavsbergstoaletter - sök på nätet efter "reservdelar äldre Gustavsberg toalett" Om den
Isakare: [citat] Det byggdes en bit väg här där jag bor, det är en ganska brant backe där det idag körs tunga lastbilar som transporterar ut sten från förbifart Stockholm. Hela vägbanken byggdes upp av frigolit, och vi pratar lager på flera meter, som sen fylldes med makadam och asfalterades.
Tekniker: Hej! Har fått tag i ett soffbord i carreramarmor som skulle behöva lite kärlek. Det är högblankt förutom lite små ytliga repor och vattenringar. Tänkte försöka mig på det själv då man är halvhändig. Har tillgång till både excenterslip samt en oscillerande maskin (diameter 150mm) för bil. Vad jag själv har kunnat läsa mig till är det våtslipning som gäller. Från 4-500 upp