Hej!
Ännu en fråga om bärande väggar...
Detta gäller två väggar, inringade i rött på första bilden, i en bostadsrätt från 50-talet.Väggarna är i 80 mm tjock lättbetong och är så mjuka att jag kan "borra" en skruvmejsel igenom dem om jag tar i lite. De lägenhetsskiljande väggarna är "vanlig" betong, stenhårt. Föreningen säger att de troligtvis inte är bärande men att det som vanligt är upp till mig att ta reda på hur det ligger till. Det är helt ok för dem att riva så länge de inte är bärande. De enda ritningarna Stadsbyggnadskontoret har är de två nedan.

På ritningen "Plan av bjälklag" är inga innerväggar med. Min sammantagna uppfattning är att bara de lägenhetsskiljande väggarna är bärande och att det därmed går bra att riva de innerväggar jag känner för. Hur ser ni mer kunniga här inne på saken? Fritt fram att riva?

Byggritning från 50-talet med två väggar inringade i rött som en diskussion om de är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med två väggar inringade i rött, tänkta för rivning.
Skapa konto

Byggritning från 50-talet med två väggar inringade i rött för att diskutera om de är bärande.
Skapa konto

För info ska jag bygga upp några nya väggar efter att dessa är rivna, ska alltså ändra planlösning, inte öppna upp allt till ett stort rum.

Tusen tack på förhand!

Hittade en ritning över grundplattorna också.
Jag har fått svar från en erfaren konstruktör nu och väggarna är garanterat inte bärande. Då skulle motsvarande upplag vara med ritningarna över bjälklag och grundplattor också.

Så för er som kanske hamnar i samma situation framöver kanske det svaret kan hjälpa.

Teknisk ritning av en grundplatta för en byggnad med måttangivelser och detaljerad uppställning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.