PergolaChristian
PergolaChristian: Hej, Jag ska göra en renovering som innefattar en håltagning för en dörr in till mitt nuvarande garage. Håltagningen görs i fasadväggen mellan hus och garage. Grannen ner på gatan har gjort samma sak men laglydig jag är så kontaktade jag kommunen som givetvis kräver lite saker... Jag skickade in en skiss/ritning för hur håltagningen skulle göras som kommunen godkände. Se röd
0 svar · 1,9k läst
·
B
bossespecial: Glöm inte att kolla var den nya pelaren hamnar i förhållande till våningen under(y)
19 svar · 5,2k läst
·
P
Prodigys: [citat] Kanske stämmer, jag gick bara på vad jag sett. I dom kommuner där jag varit i kontakt med rör och brunnar har allt i gator som är 400ø eller större varit betong.
11 svar · 6,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Bygganmälan behövs när man gör ingrepp i den bärande konstruktionen.
6 svar · 2,3k läst
·
D
Derbyboy: Klen tröst men det hjälpte mig, tack.
7 svar · 1,8k läst
·
V
Ville_Vessla: Har nån nåt tips på hur en sådan här byggs in på ett både enkelt och snyggt sätt i en hall. På den fina ritningen är första bilden uppifrån och den andra mot väggen där golvärmemojängen är(LK M60). Det inte så raka strecket är alltså fördelaren och CP. Vi har rivit ut den gamla panelen ner till isoleringen och plastat om samt satt 11mm plywood runt om med 15mm bröstpanel
0 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Plasten isolerar inget, så det kommer att vara i princip lika varmt på båda sidorna av den.
5 svar · 4,4k läst
·
J
justusandersson: 50x200 är egentligen 2x8 tum. Skillnaden mot 45x195 kan förefalla liten men den förra har 20 % högre yttröghetsmoment. Lägg därtill en hög virkeskvalitet som närmar sig limträ i styvhetsegenskaper. Ju flackare taket är desto större betydelse får nedböjningen, som då kan orsaka "hålor" i ytan. Större taklutning är alltid bättre även ur konstruktionssynpunkt, eftersom en större
5 svar · 3,4k läst
E
Elri: [citat] Hej, det blev mineritskivor. Har dock ej satt upp dem än, sommaren kom imellan, men materialet inköpt. Det kluriga som är kvar är att jag tänker använda mig av stålreglar för att få ihop det, och är osäker på hur man ska tänka med pluggen jag ska fästa in dem med. All tegelplugg är ju av plast, så osäker på vad de klarar för temperaturer.
11 svar · 5,5k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: När jag letade hus begärde jag ut allt från kommunens bygglovsarkiv, det tycker jag borde vara praxis för alla husköpare. Då får man förhoppningsvis reda på konstruktionen via teknisk beskrivning osv. Kontakta din kommun och se om du kan hinna få tag i detta innan visningen.
5 svar · 3,5k läst
elpaco
elpaco: Bygg om så att du får en ränndal mer i mitten på taket och som slutar vid väggens slut. Där har du sedan en hängränna.
8 svar · 1,7k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag hade nog valt skruvplintar (jordankare etc. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340617/)... Bygger man ett T att skruva med, så brukar det inte vara några större problem att skruva ner dem för två personer....
3 svar · 2,0k läst
·
N
Nizztos: [citat] Inte en susning om vad du menar. Om du menar mitt i vid nock så klarar jag inte att sätta skivor i "utförslut". Kan inte jonglera skivan samtidigt som jag skall skruva. När jag börjar vid vägg och då får "uppförsbacke" så fungerar det när man sätter i skivor i raden innan. Om jag skulle börja uppifrån så halkar de ur.
2 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Huset är någon form av elementbygge. Skarvreglarna används för att förbinda element på höjden. De har ingen plats i en ritning över en balkavväxling. En K-ritning (liksom alla ritningar) måste ha ett sammanhang. Det måste finnas en planritning som förklarar var K-ritningen hör hemma. Om du utformar K-ritningen som en vertikalsektion är det lämpligt att visa även fortsättningen
4 svar · 3,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kör färdigmålad träpanel i taket, pang pang med spikpistol, klart! Gips: Nackspärr, gipslunga pga tungt, otympligt, och slipdamm i hela huset. Sen kommer du aldrig få ett fint tak om du inte är duktig målare som kan spackla :(
5 svar · 2,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Exakt så gjorde jag. Sen vindskiva utanpå, det sätter antagligen du också. Jag har Benders carisma, som är 10-20% tyngre än vanliga tvåkupiga betongpannor, så att du har betongpannor spelar inte heller någon roll.
11 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: Jag tror inte att det har någon större betydelse i ditt fall. A impregneringen är till för att skydda mot mark- och jordkontakt och då är snittytan förmodligen något sämre impregnerad, men det är ju inte aktuellt här. Jag kan tänka mig att det är lättare att göra en snygg läggning med snittytan vänd neråt.
1 svar · 2,1k läst
·
Villa vista
Villa vista: Har inget tips på konstruktör. Du kan dock för beräkning med träguidens dimensioneringsprogram och få fram pelare o Bärlina
1 svar · 1,2k läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Troligen inte, men vi bor i ett gammalt fiskeläge så tegel passade inte in här. Samtidigt skulle vi bygga ut och det gick ju inte få tag på vårt tegel. Vi övervägde även att putsa huset men det skulle bli svårt att få snyggt på egen hand och inte möjliggöra någon tilläggsisolering. Ni kanske kan putsa den bit som ni sätter igen, om det är svårt att matcha teglet? :)
14 svar · 4,8k läst
·
Olsenelm
Olsenelm: [citat] Vi antog att det var det, så kände inte att vi behövde skicka något prov (hade redan skickat iväg ett gäng prov precis innan vi hittade dessa). Plus att de låg löst på golvet (under gammal köksinredning), så de hade nog suttit något annanstans innan och var ej limmade nu.
5 svar · 5,5k läst
·
N
Nygge72: [citat] Mycket möjligt sedan tidigare ägare. Men ej så länge jag haft det. Jag har ju tidigare känt att det vart något med golvet vid den punkten, men har ej brytt mig nämnvärt, då ett nybygge funnit i planerna. Men nu har livet kommit i vägen lite som gör att jag inte ännu kommit/kommer komma igång med nybygge och därför hamnar lite i kläm nu med detta. (tänk att dåliga beslut
13 svar · 3,5k läst
·
E
Egen-nybyggare: [citat] Va smart, tack för tipset - jag undersöker det i morgon.( Tillverkare är Traryd. )
4 svar · 1,8k läst
pacman42
pacman42: [citat] Just lock till gatubrunnar byts rätt frekvent på Västkusten, de börjar rätt snabbt smälla (några få år) för att de krympt i diameter och i tjocklek. Här hjälper dock både vägsalt och havssalt till.
4 svar · 4,0k läst
J
Johan_Grip: Fick svar från Norgips att den vinklingsbara stålskenan utgick ur sortimentet för många år sedan. Tycks dock finnas kvar i tre bauhaus-butiker (om lagersaldot stämmer).
8 svar · 2,1k läst
B
Byggaren1974: Måste ha fått hjärnsläpp. Har ju kollat byggmax instruktionsfilm ett antal ggr om att mura vägg av lättklinker och ändå köpt fel!
8 svar · 2,4k läst
S
Spikrätaren: Kommer bli bra! Tec7 biter fint.
3 svar · 1,0k läst
·
J
justusandersson: Det är inte lämpligt att ställa limträstolpar direkt på altantrallen. Det kan bli fråga om rätt stora laster på en stolpe. Det kan också bli en stabilitetsfråga. Det vanliga är att stolpen står på en egen plint.
5 svar · 2,2k läst
Matti_75
Matti_75: Titta på Norgips plan om du vill ha det slätt. Finns liknande skivor hos dom flesta tillverkare
2 svar · 1,5k läst
F
falkn: Som de flesta andra MS-polymerer med fokus på limegenskaper Använder personligen mest Casco XtremeFix.
1 svar · 15,2k läst
anders07
anders07: Jag har en trappa i betong som har banansteg. Vet inte om det var meningen eller om de byggde en för svag gjutform men trappstegen är 120 cm breda och ca. 1,5-2 cm "bananböj" utåt på mitten. Jag tänkte försöka lägga klinker, 30x60 cm, och raka ut trappstegen så jag behöver lägga då 15-20mm som mest fix längst ut mot kanterna. Hittade denna som man kan bygga högt, Keraflex Maxi S1
0 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.