Hej.
Jag ska så snart som möjligt påbörja att göra ett rum i vår källare, som är klassad som krypgrund.
Det är en till synes helt vanlig källare, med gjutet golv & god takhöjd. Men jag antar att den är fuktigare än än en vanlig källare. Vid entrén intill berget så är det en liten "ränna" där det alltid finns lite vatten. Jag ska köpa en hygrometer & mäta luftfuktigheten i dagarna.
Tanken är att göra ett rum 3670x3450 (yttermått) Takhöjden är 2360 i nuläget
Jag antar att jag måste välja oorganiskt byggmaterial & tillämpa luftspalt mot ytterväggarna.
Rummet ska bara användas till meditation, så jag tror inte att jag kommer att behöva någon värmekälla. Jag hoppas inte det iaf då budgeten inte är så stor.
Då jag aldrig har byggt något liknande tidigare så jag kommer att behöva all hjälp & tips jag kan få.
Jag tänker att man kan börja med att lägga underlagspapp där väggarna ska vara. Sen skruva u-lister i plåt där på golvet & skruva u-lister även i taket.
Sedan skruva u-lister lodrätt cc600 & isolera däremellan.
Dammsuga betonggolvet, stryka på med primer, foga emot plåtlisterna & sedan flytspackla.

Så nu till några inledande frågor:

1. Tänker jag rätt? Eller borde jag göra på något annat sätt?
2. Räcker det med 50mm luftspalt mot ytterväggarna?
3. Hur tjock isolering bör jag använda mig av? Alltså hur breda plåtlister ska jag tillverka? (Jag är plåtslagare) Som sagt så behöver det inte vara 21 grader i rummet. 15 grader skulle funka fint.
4. Sedan sätter man hårdare isolering utanpå plåtlisterna & innerisoleringen. Före man monterar det yttersta skiktet? Eller kan man montera gips /våtrumsgips direkt på listerna?
5. Jag läste på ByggMax hemsida om flytspacklet: " Oftast räcker det inte med att dammsuga ytan; slipning, skarpning eller fräsning brukar krävas för att uppnå ett tillräckligt bra underlag" behövs detta verkligen på ett grovgjutet betonggolv?
6. Måste man armera flytspacklet?

Tacksam för svar ☺
 
Y
Jag har också så under huset, och några har spekulerat i att det kanske byggdes så för att det är ett radonområde.
Troligen inte därför men kanske något du ska kolla och ha med i dina byggplaner ifall det visar sig vara radonområde hos er också.
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
Är det ingen som har erfarenhet av något liknande som har en åsikt?
 
Hej människa,

Det har gått några år sedan du postade din fråga men fick inget bra svar.
Jag går i samma tankar och tänkte höra om di vill dela med dig av hur du gjorde till sist?

Mitt projekt och nuvarande plan ser ut så här:
Jag har en krypgrund som är ca 3 meter hög under en del av huset (köket) där jag tänker mig att det vore sjysst att bygga en vinkällare med access genom en lucka i köksgolvet helt enkelt.
Dock har jag bara makadam mot marken så jag måste antingen gjuta en platta eller bygga träbjälklag nära marken.
Jag lutar åt träbjälklag för det är mycket enklare.
Jag har redan en avfuktare i utrymmet så det är torrt och bra.
Jag kommer bara ha en vägg som är mot grundmuren, dom andra är mot det tomma utrymmet under huset. Det är väggen mot grundmuren som jag är lite tveksam kring. Jag vill inte att det ska kunna mögla där och att man inte kan komma åt att inspektera och åtgärda problem. Funderar på att ha typ en meters avstånd till grundmuren så att jag därmed inte bygger direkt mot någon vägg alls. Då kommer mitt rum att vara helt fristående i utrymmet, Borde vara minst med problem så. Å andra sidan så förlorar jag ju utrymme på det sättet. Kanske kan man sätta något oorganiskt material direkt mot väggen? Typ isolering av cellplast och reglar av plåt.
 
perjar perjar skrev:
Hej människa,

Det har gått några år sedan du postade din fråga men fick inget bra svar.
Jag går i samma tankar och tänkte höra om di vill dela med dig av hur du gjorde till sist?

Mitt projekt och nuvarande plan ser ut så här:
Jag har en krypgrund som är ca 3 meter hög under en del av huset (köket) där jag tänker mig att det vore sjysst att bygga en vinkällare med access genom en lucka i köksgolvet helt enkelt.
Dock har jag bara makadam mot marken så jag måste antingen gjuta en platta eller bygga träbjälklag nära marken.
Jag lutar åt träbjälklag för det är mycket enklare.
Jag har redan en avfuktare i utrymmet så det är torrt och bra.
Jag kommer bara ha en vägg som är mot grundmuren, dom andra är mot det tomma utrymmet under huset. Det är väggen mot grundmuren som jag är lite tveksam kring. Jag vill inte att det ska kunna mögla där och att man inte kan komma åt att inspektera och åtgärda problem. Funderar på att ha typ en meters avstånd till grundmuren så att jag därmed inte bygger direkt mot någon vägg alls. Då kommer mitt rum att vara helt fristående i utrymmet, Borde vara minst med problem så. Å andra sidan så förlorar jag ju utrymme på det sättet. Kanske kan man sätta något oorganiskt material direkt mot väggen? Typ isolering av cellplast och reglar av plåt.
Ska du ha det som vinkällare så kanske marksten kan vara ett alternativ till gjutet golv/träbjälklag, har en bekant som gjort så i sin vinkällare under huset. Marken lär knappast bli så kall ens vintertid att du behöver isolering. Lämna en spalt mot yttervägg stor nog att den är ventillerad och att du kan kika in där bakom, 1M låter lite överdrivet.
 
  • Gilla
perjar
  • Laddar…
perjar perjar skrev:
Hej människa,

Det har gått några år sedan du postade din fråga men fick inget bra svar.
Jag går i samma tankar och tänkte höra om di vill dela med dig av hur du gjorde till sist?

Mitt projekt och nuvarande plan ser ut så här:
Jag har en krypgrund som är ca 3 meter hög under en del av huset (köket) där jag tänker mig att det vore sjysst att bygga en vinkällare med access genom en lucka i köksgolvet helt enkelt.
Dock har jag bara makadam mot marken så jag måste antingen gjuta en platta eller bygga träbjälklag nära marken.
Jag lutar åt träbjälklag för det är mycket enklare.
Jag har redan en avfuktare i utrymmet så det är torrt och bra.
Jag kommer bara ha en vägg som är mot grundmuren, dom andra är mot det tomma utrymmet under huset. Det är väggen mot grundmuren som jag är lite tveksam kring. Jag vill inte att det ska kunna mögla där och att man inte kan komma åt att inspektera och åtgärda problem. Funderar på att ha typ en meters avstånd till grundmuren så att jag därmed inte bygger direkt mot någon vägg alls. Då kommer mitt rum att vara helt fristående i utrymmet, Borde vara minst med problem så. Å andra sidan så förlorar jag ju utrymme på det sättet. Kanske kan man sätta något oorganiskt material direkt mot väggen? Typ isolering av cellplast och reglar av plåt.
Kan du inte putsa grundmuren så den blir lite "fin"?
 
S johd01 skrev:
Kan du inte putsa grundmuren så den blir lite "fin"?
Jorå det skulle jag kunna. Kan var ett alternativ.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.