Hej! Håller på att renovera en villa från mitten av 1800 talet. Trähus med mull/krypgrund Idag har jag precis billat upp "extra" badrumsgolvet (bara toa & handfat, då rörmokaren skall komma nästa vecka, och byta ut dem riktigt dåliga gjutjärnsrören.

Detta är det enda gjutna golvet i hela huset detta rum är i anslutning till murstocken och tekniken som användes är att de har fyllt hela tomrummet mellan jorden med ganska stora stenar därefter gjutit direkt på. Nu har jag plockar ur alla stenar, galet många... Jorden under är torr och det känns bra...

Så min fråga är skall jag återställa genom att använda samma byggteknik igen (fylla tillbaka stenarna och gjuta direkt på eller tycker ni jag skall lägga plast, singel och göra en modern platta istället? Eller är det dumt att ända något som bevisligen fungerat i många år. Även utan eldning de sista 10åren.

Mvh
Carl
 
När du ändå har det uppe hade jag passat på att lägga in en elslinga. Lite extra gräva och lite isolering men väl värt att gå på om du ska lägga klinkers då de blir väldigt kalla.
Annars fungerar det som de var hur bra som helst om du vill vara hejt nöjd kan du gräva lite i jorden och lägga sand en 10-15 cm innan du lägger tillbaka stenarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.