Till att börja med så är detta vårt första hus, och det går lite trögt att lära sig allt man tydligen bör veta bara för man är husägare...
Det började med att vi hade vatten som kom in där inkommande vatten går genom väggen. Men det är fixat. Efter detta skulle vi återställa och snygga till första delen i källaren och källartrappen då detta är öppet och synligt ner från hallen.

Jag har fått lite huvudbry. Jag vet inte riktigt vad som är rätt att göra.

När vi rev innerväggen, så va det isolerat utan spalt fast med en plastmatta mot väggen. Tycker detta känns konstigt? Träreglarna ligger dock ett par cm från vägg.

Hade gärna haft det isolerat eftersom det är öppet upp, men vet inte om man vågar. Så därför får det fungera utan.

Slutgiltiga frågan är väl, är det bästa och säkraste bara att sätta gipsskiva? Känns väldigt ihåligt då. Bör man sätta nåt annat material?
På ena sidan (under trappen på bild) har vi utbyggnad med grypgrund istället och en gammal yttre källartrapp på andra sidan väggen. Bör jag riva ner plastmatta och isolering här, eller är det relativt riskfritt tror ni?

Finns stor risk att jag bara är allt för nojig.
Delvis renoverad källare med vitmålad trappa, exponerade träreglar, isolering och rå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med blottade träreglar och isolering i en källare, vattenväggar och synliga rör.
Skapa konto
Delvis renoverad källarvägg med träreglar och exponerad rörisolering bredvid vit källartrappa.
Skapa konto

P
Jag är rädd för att du borde göra om. Träreglar är inte att rekommendera, tror att du kan hitta trådar här kring hur man bör bygga i källare.

• Gilla
Daniel. O
  • Laddar…

Bästa svaret

Om jag var du skulle jag ha rivit bort allt och endast putsat dom gamla stenväggarna och målat med silikatfärg. Samt murat igen hålet för den gamla källardörren om den inte används mer. Men det finns säkert andra lösningar också :)

• Gilla
Lerstenstegel och 2 till
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Om jag var du skulle jag ha rivit bort allt och endast putsat dom gamla stenväggarna och målat med silikatfärg. Samt murat igen hålet för den gamla källardörren om den inte används mer. Men det finns säkert andra lösningar också :)
Det blir som du föreslår. Vi hade pratat om det, men hon ville helst inte det. Nu har jag övertalat henne

Roligt, men mycket jobb

Tack för snabba svar
Nybyggd trätrappa i renoveringsprojekt med sättsteg och oputsade väggar.
Skapa konto

Daniel. O Daniel. O skrev:
Det blir som du föreslår. Vi hade pratat om det, men hon ville helst inte det. Nu har jag övertalat henne

Roligt, men mycket jobb

Tack för snabba svar
[bild]
Det kommer att bli kanon(y)

roligt!!? Man är änna olika :crysmile:
ps vi har gjort precis detta. ds
fint blir det, så kör på.

vi pallade inte putsa så vi använde Finjas laga vägg och typ spacklade väggarna, sen drog vi med en skrapa. Blir lite struktur. Fint tycker vi.

P
Hur gör man runt fönster? Ligger små masonitbitar där...

JanneJanne123
Vet inte om det är pga fult du tänker, men merparten av de fönster jag har stött på i källare har varit ovanför mark och då är markfukten inget problem.

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte om det är pga fult du tänker, men merparten av de fönster jag har stött på i källare har varit ovanför mark och då är markfukten inget problem.
jag är bara nyfiken för jag ska göra likadant i min källare. Ok, om fukten inte är nått problem så antar jag att man sätter nått foder runt fönstret

JanneJanne123
Ja det kan man göra om man vill, själva karmen brukar ju vara av trä och det är inga problem.

• Gilla
1
  • Laddar…
L Lane skrev:
roligt!!? Man är änna olika :crysmile:
ps vi har gjort precis detta. ds
fint blir det, så kör på.

vi pallade inte putsa så vi använde Finjas laga vägg och typ spacklade väggarna, sen drog vi med en skrapa. Blir lite struktur. Fint tycker vi.
Det är roligt när det börjar bli färdigt
Jag tror jag ska ha hit en murare ändå. Ska fixa till gamla källardörren samt skippa fallet som är under fönstret. Här är så mycket löst, så jag vågar inte göra det själv, iaf utan ordentlig vägledning

• Gilla
Lane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.