Till att börja med så är detta vårt första hus, och det går lite trögt att lära sig allt man tydligen bör veta bara för man är husägare...
Det började med att vi hade vatten som kom in där inkommande vatten går genom väggen. Men det är fixat. Efter detta skulle vi återställa och snygga till första delen i källaren och källartrappen då detta är öppet och synligt ner från hallen.
Jag har fått lite huvudbry. Jag vet inte riktigt vad som är rätt att göra.
När vi rev innerväggen, så va det isolerat utan spalt fast med en plastmatta mot väggen. Tycker detta känns konstigt? Träreglarna ligger dock ett par cm från vägg.
Hade gärna haft det isolerat eftersom det är öppet upp, men vet inte om man vågar. Så därför får det fungera utan.
Slutgiltiga frågan är väl, är det bästa och säkraste bara att sätta gipsskiva? Känns väldigt ihåligt då. Bör man sätta nåt annat material?
På ena sidan (under trappen på bild) har vi utbyggnad med grypgrund istället och en gammal yttre källartrapp på andra sidan väggen. Bör jag riva ner plastmatta och isolering här, eller är det relativt riskfritt tror ni?
Finns stor risk att jag bara är allt för nojig.
Det började med att vi hade vatten som kom in där inkommande vatten går genom väggen. Men det är fixat. Efter detta skulle vi återställa och snygga till första delen i källaren och källartrappen då detta är öppet och synligt ner från hallen.
Jag har fått lite huvudbry. Jag vet inte riktigt vad som är rätt att göra.
När vi rev innerväggen, så va det isolerat utan spalt fast med en plastmatta mot väggen. Tycker detta känns konstigt? Träreglarna ligger dock ett par cm från vägg.
Hade gärna haft det isolerat eftersom det är öppet upp, men vet inte om man vågar. Så därför får det fungera utan.
Slutgiltiga frågan är väl, är det bästa och säkraste bara att sätta gipsskiva? Känns väldigt ihåligt då. Bör man sätta nåt annat material?
På ena sidan (under trappen på bild) har vi utbyggnad med grypgrund istället och en gammal yttre källartrapp på andra sidan väggen. Bör jag riva ner plastmatta och isolering här, eller är det relativt riskfritt tror ni?
Finns stor risk att jag bara är allt för nojig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Om jag var du skulle jag ha rivit bort allt och endast putsat dom gamla stenväggarna och målat med silikatfärg. Samt murat igen hålet för den gamla källardörren om den inte används mer. Men det finns säkert andra lösningar också 
roligt!!? Man är änna olika 
ps vi har gjort precis detta. ds
fint blir det, så kör på.
vi pallade inte putsa så vi använde Finjas laga vägg och typ spacklade väggarna, sen drog vi med en skrapa. Blir lite struktur. Fint tycker vi.
ps vi har gjort precis detta. ds
fint blir det, så kör på.
vi pallade inte putsa så vi använde Finjas laga vägg och typ spacklade väggarna, sen drog vi med en skrapa. Blir lite struktur. Fint tycker vi.
jag är bara nyfiken för jag ska göra likadant i min källare. Ok, om fukten inte är nått problem så antar jag att man sätter nått foder runt fönstretJanneJanne123 skrev:
Det är roligt när det börjar bli färdigtL Lane skrev:
Jag tror jag ska ha hit en murare ändå. Ska fixa till gamla källardörren samt skippa fallet som är under fönstret. Här är så mycket löst, så jag vågar inte göra det själv, iaf utan ordentlig vägledning
Klicka här för att svara