Hej,

Jag har rivit lättbetongväggar i min lägenhet och nu har jag ett par "kanaler" där väggarna tidigare stått som behöver fyllas igen. De är ca två centimeter djupa och en decimeter breda och ett par meter långa som syns på bilden nedan. Nu är det dags att fylla i dessa, så jag kan gå vidare och måla taket.
Min tanke var att fylla i med puts, och dra i några spikar för stabilitet och sen slipa så det blir jämnt. Är jag rätt ute? Något annat som är viktigt att tänka på?

• Tak och väggsektion där lättbetongväggar rivits, med exponerade kanaler, kablar och träspikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök få fram lite mera vass typ 5 cm sen måste du grunda all trä med lämplig grund.
kloasongväggar och liknande slutade man med på 1940 talet så mest troligt är det ett kalkbruk som sitter där.
Grunda sen skruva (spikar du lossnar ännu mera pga rörelser) fast ett putsnät med rostfria skruva som överlappar vassen.
Sen putsa upp med kalkbruk först ett lager som täcker allt när men inte ända ut till ytan.
Dock viktigt att du kastar på bruket när du putsar upp och ner. Det finns inte utrymme för svagare vacuum i tak, speciellt inte när är nät också.
Nästa dag kan du dra på nästa lager också ett kalkbruk men med mindre balast och skurar till.

Hur stort är rummet? När det är så här skadat hade jag övervägt att sätta gips i taket för att få en enhetlig yta över hela rummet.
Hade ett sänkt tak som togs ner och kom fram till att de va extremt svårt att först få något att fästa upp och ner i ett dammigt hål med vass och puts för att sen få det helt slätt med spackel.
Jag såg först till att ta bort alla höga punkter sen skruvade jag gipsen direkt mot taket (ser svårare ut i ditt fall)

• Gilla
Lerstenstegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.